Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

SNUS - hvor ille er det?

Gjest 9ae56...feb

Anbefalte innlegg

Gjest 9ae56...feb

Hvor (helse)skadelig er egentlig snus?

Føler mange bagatelliserer snus, mens andre kanskje overdriver faren.

Har sluttet å snuse, men merker at jeg savner det, så får vel bare holde ut og se om det gir seg. Er mest redd for skader på tannkjøtt og tenner, samt at jeg ikke ser bort fra at det kan være en fare for kreft på sikt med langvarig bruk.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 9ae56...feb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting har en tendens til å bli mye verre når man setter fyr på det, men snus er på ingen måter grønnsaker du stapper i kjeften. Snus inneholder stoffer vi vet er kreftfremkallende, selv om årsakssammenhengen mellom snus og kreft er manglende bortsett fra noen sjeldne kreftformer.

Det er 6 år siden jeg sluttet med snus, det jeg ikke savner er skadene det gjorde på lommeboka og det slaviske forholdet man får til avhengigheten sin. Jeg minner meg selv på at fornøyelsen i snusing var å dekke abstinenser. Min følelse nå, og da jeg snuste, er omtrent det samme. Bare nå tenker jeg en sjelden gang på snusingen, mens da så var det en daglig rutine å dekke det utømmelige behovet for nikotin.

Om du nettopp har sluttet så må du huske på at abstinenser vil forsvinne.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 9ae56...feb
Gavekort skrev (På 25.8.2022 den 22.41):

Ting har en tendens til å bli mye verre når man setter fyr på det, men snus er på ingen måter grønnsaker du stapper i kjeften. Snus inneholder stoffer vi vet er kreftfremkallende, selv om årsakssammenhengen mellom snus og kreft er manglende bortsett fra noen sjeldne kreftformer.

Det er 6 år siden jeg sluttet med snus, det jeg ikke savner er skadene det gjorde på lommeboka og det slaviske forholdet man får til avhengigheten sin. Jeg minner meg selv på at fornøyelsen i snusing var å dekke abstinenser. Min følelse nå, og da jeg snuste, er omtrent det samme. Bare nå tenker jeg en sjelden gang på snusingen, mens da så var det en daglig rutine å dekke det utømmelige behovet for nikotin.

Om du nettopp har sluttet så må du huske på at abstinenser vil forsvinne.

Avhengigheten er en ting. Føler ikke det var et veldig stort problem for min del, selv om det selvsagt ikke er kult å ha en avhengighet.

Mest nysgjerrig på helseaspektet. Om jeg visste mer om hvordan snus påvirker helsen hadde jeg lettere kunne bestemt meg for å aldri mer snuse eller eventuelt å begynne på igjen. Har vært snusfri i nærmere en måned nå. Greier meg fint, men savner det.

Har sluttet før også og hadde ikke spesielt store problemer da, men denne gangen var det litt vanskeligere. Mulig det er fordi hverdagen er litt kjedeligere og at snusing rett og slett har gjort hverdagen litt mer trivelig. Trist, men sant :) 

Lenke til kommentar
Gjest 9ae56...feb skrev (11 timer siden):

Mulig det er fordi hverdagen er litt kjedeligere og at snusing rett og slett har gjort hverdagen litt mer trivelig.

Neppe. Det er fordi det er utrivelig å kjenne på abstinenser nå. Du driver å grubler på snus i form av denne tråden, så da regner jeg med at det er klasket på et tykt romantisk lag om hvor fint du hadde det den gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9ae56...feb
Complexity skrev (16 timer siden):

Var digg å få tilbake "strengen" når jeg slutta.
Bare det faktum at den forsvinner burde ring noen bjeller.

Forsvant den? Ingen forsvunnet streng her.

Jeg snuser/snuste vanlig porsjonssnus. Innbiller meg det er himmel og hav mellom det og bakesnus (men er vel få som bruker det nå i dag).

Gavekort skrev (5 timer siden):

Neppe. Det er fordi det er utrivelig å kjenne på abstinenser nå. Du driver å grubler på snus i form av denne tråden, så da regner jeg med at det er klasket på et tykt romantisk lag om hvor fint du hadde det den gangen.

Selvsagt hadde jeg det fint den gangen! :) 

Men jeg kjenner ikke på abstinenser slik jeg ser andre skriver det, i.e., at de blir gretne, dårlig humør, urolige søvnproblem, osv. Er mer at det er en deilig følelse og aktivitet som jeg savner. Akkurat som at jeg savnet sjokolade til kaffen når jeg kuttet det.

Det jeg mente i forhold til hverdagen er at jeg har en mer forutsigbar hverdag nå enn før, med mye kontortid. Snus har gjort det litt mindre kjedelig.

Lenke til kommentar
Gjest 9ae56...feb
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Største problemet er vell tenner og skader her. Er en fyr på tiktok som går igjennom mye problemer nå der tannlegen mener det er snusen som er årsaken. Kostbare greier

Ja. Tenner og tannkjøtt er det som skremmer meg mest og som virker mest reelt at vil bli et problem etterhvert.

Jeg innbiller meg allikevel at det vil være stor forskjell på tradisjonell løs-snus og posesnus. Og når det gjelder posesnus kan det igjen være forskjell på tradisjonell posesnus som renner og slim white type snus som gjerne er tørrere og ikke renner. 

Men bra for tannkjøttet er det neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...