Redaksjonen. Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 Tyskland lanserer verdens første flåte med hydrogendrevne tog Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 "Ved å bytte til hydrogen fremstilt med fornybar energi er det mulig å spare 1,6 millioner liter diesel i året. " Ja, fornybar energi er det jo plenty av for tiden, så å konvertere den til hydrogen (med det store tapet det innebærer) virker jo som en god ide i forhold til å bare kjøre togene på strøm. 3 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 (endret) jr_605 skrev (57 minutter siden): "Ved å bytte til hydrogen fremstilt med fornybar energi er det mulig å spare 1,6 millioner liter diesel i året. " Ja, fornybar energi er det jo plenty av for tiden, så å konvertere den til hydrogen (med det store tapet det innebærer) virker jo som en god ide i forhold til å bare kjøre togene på strøm. Tap er et relativt begrep når man snakker om naturkraft. Da må man heller se på hvor mye av kraften man får utnyttet. Man har i perioder mer vindkraft og solkraft man kan få brukt, og da kan man ha nytte av å regulere med hydrogenproduksjon. Og hydrogenet kan erstatte diesel. https://www.shell.com/media/news-and-media-releases/2021/shell-starts-up-europes-largest-pem-green-hydrogen-electrolyser.html Man har jo begynt å "øve", og man kan vel snart kjøre fra Oslo til Malaga med en av Oslo's Toyota Mirai taxier.https://www.researchgate.net/figure/Map-of-European-Hydrogen-Refuelling-stations-33_fig1_282159892 Endret 25. august 2022 av NERVI 2 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 Er da fryktelig mange som henger seg opp i virkningsgrad hver gang diskusjonen om hydrogen bringes på banen. Så, vi skal bare kanskje droppe satsing på hydrogen - hvis jeg forstår kritikerne som går i strupen på grunna av virkningsgraden ? Men hvis man skulle følge den samme enkle logikken på andre teknologier, så skulle det jo få en del følger: Legge alt vindkraft dødt, ikke mulig å utnytte mer enn ca 60% av kinetisk energi i vind pr mølle. Legge alt av solcellesatsning på is, Det ser ut til at vi snart kan nå en virkningsgrad på 50% (kilde) noe som anses for dårlig. Vannkraftverk vil nok også komme under den kritiske luken, mange prosjekter blir aldri realisert fordi noen (les super-nerd) hadde regnet ut at virkningsgraden er svært lav, når solenergi til oppvarming av dam, og energi på den andel av vannveien som ikke går gjennom rørgata, da medregnet høydeforskjellen på vanntilsig ned til dammen, og nedslipp av vann fra generator videre ned til havnivå. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 (endret) 22 hours ago, geir__hk said: Er da fryktelig mange som henger seg opp i virkningsgrad hver gang diskusjonen om hydrogen bringes på banen. Det er jo fordi batterier har vist seg å klare oppgaven sikrere og mer effektivt. Hydrogen bør bare brukes når avstander gjør det vanskelig å få ladet. Det gjelder neppe for tog, hvor en kort bit med kjøreledning kan lade batterier for flere timers kjøring. Eller man kan bytte batteri på en mellomstasjon. https://www.tu.no/artikler/oslofjorden-far-elektriske-hurtigbater/521786?key=GJHbs00K Der det virkelig er behov for hydrogen er i langdistanse skipsfart og luftfart. Men da gjerne i en videreforedlet form som gjør lagring enklere og sikrere. Endret 26. august 2022 av J-Å 1 1 Lenke til kommentar
Øyvind Larsen Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 Ny metode for grønn hydrogenproduksjon med virkningsgrad opp mot 98%: Hysata’s electrolyzer breaks efficiency records. https://energynews.biz/hysatas-electrolyzer-breaks-efficiency-records/ Det er for øvrig mange flere artikler om denne produksjonsmetode at finne hvis man googler. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 41 minutes ago, Øyvind Larsen said: Ny metode for grønn hydrogenproduksjon med virkningsgrad opp mot 98%: Hysata’s electrolyzer breaks efficiency records. Ja, men så kommer virkningsgraden i brenselcellene. Det er også energibruk knyttet til komprimering og transport. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 Ok, selvfølgelig er batterier mye bedre mhp virkningsgrad, men så er det jo et spørsmål om batterier kan masseproduseres i stor skala uten behov for sjeldne metaller som typisk kun finnes i russland og kina, eller andre råvareproblemer som fører til begrensninger i produksjonen. Og hva med miljø - vil det medføre større global miljøbelastning om verdens skip og tog skal over på batteri, kontra hydrogen ? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 Det begynner å komme gode batterialternativer uten bruk av sjeldne metaller. For tett trafikkerte toglinjer er vel fortsatt kjøreledning det beste. Og de øvrige vil neppe ta noen stor andel av batteriproduksjonen i verden. Skip beveger seg ofte langt fra nærmeste lademulighet, og må nok ta i bruk hydrogenbaserte drivstoff i noen grad. Hvis da ikke mikro-atomreaktorer slår gjennom. https://www.tu.no/artikler/vil-bygge-atomdrevet-reketraler/521555?key=EyZhxXi9 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. september 2022 Del Skrevet 16. september 2022 Rørosbanen kunne omtrent vært løst med ei H2 stasjon. Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 16. september 2022 Del Skrevet 16. september 2022 Så lenge hydrogen ikke blir gjort om til elektrisitet produksjon igjen så er det greit. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå