Gå til innhold

Tyskland lanserer verdens første flåte med hydrogendrevne tog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ved å bytte til hydrogen fremstilt med fornybar energi er det mulig å spare 1,6 millioner liter diesel i året. "
Ja, fornybar energi er det jo plenty av for tiden, så å konvertere den til hydrogen (med det store tapet det innebærer) virker jo som en god ide i forhold til å bare kjøre togene på strøm.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (57 minutter siden):

"Ved å bytte til hydrogen fremstilt med fornybar energi er det mulig å spare 1,6 millioner liter diesel i året. "
Ja, fornybar energi er det jo plenty av for tiden, så å konvertere den til hydrogen (med det store tapet det innebærer) virker jo som en god ide i forhold til å bare kjøre togene på strøm.

Tap er et relativt begrep når man snakker om naturkraft. Da må man heller se på hvor mye av kraften man får utnyttet. Man har i perioder mer vindkraft og solkraft man kan få brukt, og da kan man ha nytte av å regulere med hydrogenproduksjon. Og hydrogenet kan erstatte diesel. https://www.shell.com/media/news-and-media-releases/2021/shell-starts-up-europes-largest-pem-green-hydrogen-electrolyser.html

Man har jo begynt å "øve", og man kan vel snart kjøre fra Oslo til Malaga med en av Oslo's Toyota Mirai taxier.https://www.researchgate.net/figure/Map-of-European-Hydrogen-Refuelling-stations-33_fig1_282159892

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er da fryktelig mange som henger seg opp i virkningsgrad hver gang diskusjonen om hydrogen bringes på banen.

Så, vi skal bare kanskje droppe satsing på hydrogen - hvis jeg forstår kritikerne som går i strupen på grunna av virkningsgraden ?

Men hvis man skulle følge den samme enkle logikken på andre teknologier, så skulle det jo få en del følger:

  • Legge alt vindkraft dødt, ikke mulig å utnytte mer enn ca 60% av kinetisk energi i vind pr mølle.
  • Legge alt av solcellesatsning på is, Det ser ut til at vi snart kan nå en virkningsgrad på 50% (kilde) noe som anses for dårlig.
  • Vannkraftverk vil nok også komme under den kritiske luken, mange prosjekter blir aldri realisert fordi noen (les super-nerd) hadde regnet ut at virkningsgraden er svært lav, når solenergi til oppvarming av dam, og energi på den andel av vannveien som ikke går gjennom rørgata, da medregnet høydeforskjellen på vanntilsig ned til dammen, og nedslipp av vann fra generator videre ned til havnivå.

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, geir__hk said:

Er da fryktelig mange som henger seg opp i virkningsgrad hver gang diskusjonen om hydrogen bringes på banen.

Det er jo fordi batterier har vist seg å klare oppgaven sikrere og mer effektivt. Hydrogen bør bare brukes når avstander gjør det vanskelig å få ladet. Det gjelder neppe for tog, hvor en kort bit  med kjøreledning kan lade batterier for flere timers kjøring. Eller man kan bytte batteri på en mellomstasjon.

https://www.tu.no/artikler/oslofjorden-far-elektriske-hurtigbater/521786?key=GJHbs00K

Der det virkelig er behov for hydrogen er i langdistanse skipsfart og luftfart. Men da  gjerne i en videreforedlet form som gjør lagring enklere og sikrere.

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Øyvind Larsen said:

Ny metode for grønn hydrogenproduksjon med virkningsgrad opp mot 98%: Hysata’s electrolyzer breaks efficiency records.

Ja, men så kommer virkningsgraden i brenselcellene. Det er også energibruk knyttet til komprimering og transport.

Lenke til kommentar

Ok, selvfølgelig er batterier mye bedre mhp virkningsgrad, men så er det jo et spørsmål om batterier kan masseproduseres i stor skala uten behov for sjeldne metaller som typisk kun finnes i russland og kina, eller andre råvareproblemer som fører til begrensninger i produksjonen.

Og hva med miljø - vil det medføre større global miljøbelastning om verdens skip og tog skal over på batteri, kontra hydrogen ?

Lenke til kommentar

Det begynner å komme gode batterialternativer uten bruk av sjeldne metaller. For tett trafikkerte toglinjer er vel fortsatt kjøreledning det beste. Og de øvrige vil neppe ta noen stor andel av batteriproduksjonen i verden.

Skip beveger seg ofte langt fra nærmeste lademulighet, og må nok ta i bruk hydrogenbaserte drivstoff i noen grad. Hvis da ikke mikro-atomreaktorer slår gjennom. https://www.tu.no/artikler/vil-bygge-atomdrevet-reketraler/521555?key=EyZhxXi9

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...