Fengselsfugl Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Hei! Har ett lite spørsmål, har søkt frigang på lavsikkerhetsfengsel til skole. Hvor jeg skal ta fag innen IT sikkerhet. Jeg har i dommen hacking og får frigangs nekt pga dette. Kan fengselet nekte frigang til høyere utdanning pga det ikke er sikkerhets forsvarlig at jeg tar denne utdanningen pga dommen? Har allerede kommet inn og NAV er positiv til dette og dekker det for at jeg skal komme meg ut med erfaring. Men de nekter. Noen som har noen tips å råd? Dommen er over 5 år gammel og er på slutten av soning. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Straffegjennomføringsloven § 20 etablerer at "Kriminalomsorgen kan gi innsatte tillatelse til å delta i ... opplæring ... utenfor fengsel dersom sikkerhetsmessige grunner ikke taler mot det, og det ikke er grunn til å anta at innsatte vil unndra seg gjennomføringen av straffen". Etter direktoratets retningslinjer, KSF-2008-9001 pkt. 20.2, skal frigang bare innvilges hvis det er sikkerhetsmessig forsvarlig, og det skal ikke innvilges hvis det er "grunn til å anta at innsatte vil begå nye straffbare handlinger, unndra seg straffegjennomføringen ..., bryte vilkår eller på annen måte misbruke frigangen". Studier for å bli bedre på det du er dømt for å gjøre på ulovlig vis er, med mindre du har en helt eksepsjonelt god profil ellers under soningen, i kjernen av risikomomentene "grunn til å anta at innsatte vil begå nye straffbare handlinger" og "misbruke frigangen". Det er litt som om en falskner ønsker å studere teknisk tegning, eller en voldsforbryter som ønsker å studere kampsport. Lenke til kommentar
Gjest c01cf...f1b Skrevet 31. august 2022 Del Skrevet 31. august 2022 Fengselet har vidt skjønn, og begrunnelsen er grei nok. Likevel skal du rehabiliteres, og settes i stand til å fungere etter soning. Du skriver at du er på slutten av dommen, og allerede er tatt opp til studiet. Da blir det fort et spørsmål om forholdsmessighet. Utdannelsen du tar er lovlig, og du er formodentlig ikke fradømt retten til å bruke datamaskiner. Mitt råd er å kontakte Jussbuss så fort som mulig, og be om bistand til å skrive en klage. Ser at de holder stengt frem til mandag 5. sept, så hvis klagefristen går ut før dette må du selv levere en fristavbrytende klage. Den kan du skrive etter mal: https://foreninger.uio.no/jussbuss/saksomrader/trygderett/brosjyrer/fristabrytende-norsk-sag.pdf Anonymous poster hash: c01cf...f1b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå