Delvis Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Trafikkulykker hele tiden, nesten hver dag er der nyheter om alvorlige ulykker. Hva har skjedd akkurat dette året, siden det er så ekstremt mange av dem? 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Hjemmekontor og lite kjøring under pandemien, folk har ikke øvet så da blir ferdigheten borte. 1 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Høye fartsgrenser Uoppmerksomhet Mobil og skjermer i biler Uforsiktig kjøring og for høy fart Lite kjøring siste årene, så ferdighetene har avtatt 2 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 (endret) Svein M skrev (11 minutter siden): Høye fartsgrenser Hvor mener du vi har høye fartsgrenser? Vær så snill å ikke begyn som SV og gå løs på 110 km/t på topp moderne motorveier. Endret 24. august 2022 av ITtraktor 4 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Folk stresser noe jævlig med høye strøm-drivstoff-mat-rentepriser. osv. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 ITtraktor skrev (50 minutter siden): Hvor mener du vi har høye fartsgrenser? Vær så snill å ikke begyn som SV og gå løs på 110 km/t på topp moderne motorveier. Jeg vil heller ha mer motorveier og mindre 80-90 soner med møtende trafikk. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/ulykkesdata/dybdeanalyser-av-dodsulykker-i-vegtrafikken-2020.pdf Manglende førerdyktighet 49% (Mobil etc.) Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 31 ulykker (35 %) i 2020. Av disse 31 ulykkene har høy fart etter forholdene vært medvirkende i 9 ulykker, over fartsgrensen i 11 ulykker og godt over fartsgrensen i 11 ulykker. 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Naturlig variasjon? Veldig få døde på veiene i Norge, så tilfeldigheter slår ut på tallene Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 Ipader på dashboardet, "selvkjørende" biler er nok en faktor. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 28 minutes ago, kremt said: Ipader på dashboardet, "selvkjørende" biler er nok en faktor. Naturlig variasjon, med mindre man måler det opp mot antall passasjer km som jeg ikke finner at de gjør. Det er ofte små marginer for om det går bra eller noen dør. Så flere stang ut enn inn ett år har mye å si. Ser ut til at ulykkene går greit nedover. Tipper korona årene fremstår som de to unormale. Journalister liker å skape overskrifter og å bevisst (får vi håpe, alternativet er at de har kollektivt nedsatte kognitive evner) hente ut biter av statistikk uten å opplyse om det hele bildet er en effektiv måte. Forresten kom vel biler med iPad og «selvkjøring» for fullt i 2015, hatt fin nedgang siden den gang? 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 bzzlink skrev (10 minutter siden): Forresten kom vel biler med iPad og «selvkjøring» for fullt i 2015, hatt fin nedgang siden den gang? Har også kommet mer sikkerhetsløsninger. Har sett biler svinge og bremse, uten at fører rakk å gjøre noe. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 Selv tenker jeg følgende kompromiss kunne vært en god løsning: -70 kmt/t på all landevei uten midtdeler -100 km/t som standard fartsgrense på vei med midtdeler -130 km/t på de beste motorveiene sommerstid, 110 vinterstid. Kombinert med flere fartskontroller tror jeg dette ville gitt større respekt for fartsgrensene. 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 25. august 2022 Del Skrevet 25. august 2022 (endret) En gang i fremtiden kommer mennesker til å lure på hva i huleste vi holdt på med da vi tenkte det var en god ide å frakte folk i metallkasser som veier et drøyt tonn, i hundre kilometer i timen, kun holdt adskilt fra annen trafikk med et strøk maling. Endret 25. august 2022 av :utakt 2 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. august 2022 Del Skrevet 26. august 2022 ITtraktor skrev (På 25.8.2022 den 20.58): 70 kmt/t på all landevei uten midtdeler Sånn som i dag? Det er som regel opphevet sone, så det er 80 sone, men folk kjører ofte i 70. Jeg kan være enig i 70 km/t på veier uten midtstripe, selv om lastebiler fint klarer å kjøre i 80. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 Dubious skrev (1 time siden): Sånn som i dag? Det er som regel opphevet sone, så det er 80 sone, men folk kjører ofte i 70. Med andre ord, nei ikke som i dag. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 ITtraktor skrev (På 25.8.2022 den 20.58): Selv tenker jeg følgende kompromiss kunne vært en god løsning: -70 kmt/t på all landevei uten midtdeler -100 km/t som standard fartsgrense på vei med midtdeler -130 km/t på de beste motorveiene sommerstid, 110 vinterstid. Kombinert med flere fartskontroller tror jeg dette ville gitt større respekt for fartsgrensene. Jeg tror det eneste som vi gi større respekt for fartsgrenser er å ha fartsgrenser som står i stil med veiene vi kjører på, ikke "generelle fartsgrenser", selv om generelle fartsgrenser er en praktisk løsning på f.eks. landeveier hvor det er lite trafikk, vedlikehold og behov for skilt. Men, om jeg kunne innført noe i dag hadde jeg gått for forslaget ditt med min. 80 på all landevei og uten vinterfartsgrenser der det er saltet veg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 Det står i loven at en skal kjøre etter forholdene, så her må politiet på banen og ta de som kjører for fort, uten at de nødvendigvis bryter fartsgrensen. Dette er desverre vanskelig å få til uten veldig mange sivile politibiler. Mesteparten av problemene kunne vært løst ved at videoopptak av ulovligheter kan føre til bot. Så kan folk sende inn klipp til politiet og få bøtelagt folk en ikke liker. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 (endret) Virker som det primært er motorsyklister som drar tallene opp, så litt rart at fokuset skal være på billister. Er ellers helt enig i at det er en uting at fysiske knapper har blitt erstattet med skjerm der man faktisk må flytte blikket til skjermen, navigere rundt i diverse menyer for å finne helt enkle funksjoner som tidligere var tilgjengelig med en enkelt knapp. Edit: https://www.aftenposten.no/norge/i/nW8RlL/flere-doede-i-mc-ulykker-hittil-i-aar-enn-i-hele-fjor - får desverre ikke lest artiklen, men viser i det minste til at tallet for motorsyklister er langt høyere enn normalt. Endret 27. august 2022 av tigerdyr Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. august 2022 Del Skrevet 27. august 2022 tigerdyr skrev (10 minutter siden): Virker som det primært er motorsyklister som drar tallene opp, så litt rart at fokuset skal være på billister. 10 motorister døde i juli (motorsyklister og billister) 16 motorsyklister har dødd så langt i år. Men, det er langt færre MCer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå