Gå til innhold

Vurderer å bygge ny kjernekraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N8591NB4 skrev (35 minutter siden):

Mange land burde ta opp kjernekraft og spesielt gjenbruke og oppdatere nylig stengte atomkraftverk. 

Helt enig, men de landene, som sliter med jordskjelv og tsunamier, synes jeg boer roe seg litt.

Men skal vi opprettholde den infrastrukturen vi har, er vi avhengig av den energien, i fremtiden.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fortått var det reserveagregatene til kjølepumpene som ble kvalt av sjøvann fra tsunamien.

Uten kjøling kokte reaktorvannet etter hvert, og man fikk en dampeksplosjon. Eksplosjonen ødela  reaktorkapslingen og åpnet den overopphetede kjernen mot omgivelsene.

Driften av kjølesystemet var svakheten, det at aggregatene kunne drukne.

Rett meg gjerne om jeg har misforstått. 🙂 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (12 minutter siden):

Så vidt jeg har fortått var det reserveagregatene til kjølepumpene som ble kvalt av sjøvann fra tsunamien.

Uten kjøling kokte reaktorvannet etter hvert, og man fikk en dampeksplosjon. Eksplosjonen ødela  reaktorkapslingen og åpnet den overopphetede kjernen mot omgivelsene.

Driften av kjølesystemet var svakheten, det at aggregatene kunne drukne.

Rett meg gjerne om jeg har misforstått. 🙂 

Er ikke saa veldig opplyst der, men var det ikke noe brukt kjoelevann, som de lagrer og snart er tom for lagringsplass, til.

Da maa det gaa ut i havet.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Er ikke saa veldig opplyst der, men var det ikke noe brukt kjoelevann, som de lagrer og snart er tom for lagringsplass, til.

Da maa det gaa ut i havet.

Tror det ble spylt på med vann/sjø utenfra, og rett på kjernen, og det vannet hadde de naturlig nok ikke plass til etterhvert.

Det var da ikke et lukket indre kjølesystem lengre, og vannet ble forurenset.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...