hitokiri Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Her skal pris for hurtiglading svinge med strømprisen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 For de som følger mer med, har leverandørene økt prisene eller holder de forsatt samme priser som før? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Salvesen. skrev (37 minutter siden): For de som følger mer med, har leverandørene økt prisene eller holder de forsatt samme priser som før? De har økt de noe så inni helvete! Snart like dyrt å fylle strøm som å fylle bensin. 1 Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 (endret) Salvesen. skrev (44 minutter siden): For de som følger mer med, har leverandørene økt prisene eller holder de forsatt samme priser som før? Rask sjekk ved lading hos Tesla (som ikke-Teslaeier) på Rygge, hvor jeg lader iblant: Det viser en liten økning, men langt mindre enn jeg forventet : 2. Mai 2022: 6,45 kr/kWh 6. Aug 2022: 6,90 kr/kWh Circle K Askim: 11. Mars: 5,68 kr/kWh 14. Aug: 6,00 kr/kWh (her kan det være at de har endret på betaling pr. minutt, men begge ladeøktene jeg sjekket var like lange) Endret 23. august 2022 av jr_605 Fant tall for Circle K også 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Kajac skrev (1 minutt siden): De har økt de noe så inni helvete! Snart like dyrt å fylle strøm som å fylle bensin. Shit, ikke bra! Men, for meg som lader veldig lite går det egentlig greit. Men ikke bra for de som er uten hjemmelading! Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Teslas nyeste ladestasjoner er forberedt for bufferbatteri, som øker effekten fra 350 kW til 925kW (for 4 biler) . Det bør vel Greenstation ha også. https://i.imgur.com/pQVa1qP.jpg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Det var for godt til å være sant at elbilistene skulle ha forutsigbare priser måned etter måned. Nå kommer pris berg og dalbanene til elbilistene også. Nye prisopplysningsskilt langs veiene: AC: 4,00 kr/kWh DC50*: 5,00 kr/kWh DC100: 6,00 kr/kWh DC350: 7,00 kr/kWh 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Simen1 skrev (13 minutter siden): Det var for godt til å være sant at elbilistene skulle ha forutsigbare priser måned etter måned. Nå kommer pris berg og dalbanene til elbilistene også. Nye prisopplysningsskilt langs veiene: AC: 4,00 kr/kWh DC50*: 5,00 kr/kWh DC100: 6,00 kr/kWh DC350: 7,00 kr/kWh Så la oss si du skal kjøre 1000 km og lader på DC100. Da vil en e-tron med 24,1 kWh per 100 km koste nesten 1500,- i strøm?! Min bensinbil har 1000 km rekkevidde på full tank (58 L) som med dagens drivstoffpriser ville kostet 1270,-. Har jeg tenkt feil her? 1 Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Dassen skrev (25 minutter siden): Så la oss si du skal kjøre 1000 km og lader på DC100. Da vil en e-tron med 24,1 kWh per 100 km koste nesten 1500,- i strøm?! ..men om jeg kjører samme strekning med Ioniq'en min med 12 kWh/100km så koster det bare halvparten. Gjelder å velge riktig bil 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 jr_605 skrev (2 minutter siden): ..men om jeg kjører samme strekning med Ioniq'en min med 12 kWh/100km så koster det bare halvparten. Gjelder å velge riktig bil Så det finnes plasser med 100 km mellom hver hurtiglader på en 100 mil distanse? Spør kanskje dumt men... Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Mechablast skrev (1 minutt siden): Så det finnes plasser med 100 km mellom hver hurtiglader på en 100 mil distanse? Spør kanskje dumt men... Ikke noe problem, kjørte f.eks til København i sommer, hadde ikke noe problem med å finne hurtigladere nok på veien, selv i Sverige. I Norge er det helt uproblematisk (kanskje unntatt Troms og Finnmark, men der er jeg aldri) Nå går den lengre enn 100 km da, men forstår spørsmålet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Ionity hadde nok rett når de tok 8 kroner per kwh. Protestene var mange, men det viser seg at de hadde rett, men var tidlig. 1 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Dassen skrev (1 time siden): Så la oss si du skal kjøre 1000 km og lader på DC100. Da vil en e-tron med 24,1 kWh per 100 km koste nesten 1500,- i strøm?! Min bensinbil har 1000 km rekkevidde på full tank (58 L) som med dagens drivstoffpriser ville kostet 1270,-. Har jeg tenkt feil her? Litt avhengig av hvordan strømprisen er der du bor og når du lader og hva slags rekkevidde det er på bilen, så blir det billigere siden du får 3-500 av de kilometerne med "hjemmepris" da, siden du starter hjemmefra med full tank. Men ja, hurtiglading er sammenlignbart med diesel/bensin. Heldigvis er hurtiglading bare en liten del av totalen for de fleste. Får du forøvrig en bensinbil som er sammenlignbar med E-tron som går 1000km på 58 liter, altså? Ikke verst. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 kremt skrev (20 minutter siden): Ionity hadde nok rett når de tok 8 kroner per kwh. Protestene var mange, men det viser seg at de hadde rett, men var tidlig. De var alt for tidlig, og det er fremdeles dyrest. Paradoksalt er de og billigst når man har avtale gjennom partnerselskapene der kWh-prisen er ned mot 1.65 per kWh (+135,- per måned) og muligens billigere his enkelte partnere, eller gjennom dems eget Passport med 2,50 per kWh og 19,- per måned, og samtidig redusert pris når man lader i annet enn eget hjemland. https://ionity.eu/en/network/access-and-payment 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 mr. papp skrev (27 minutter siden): Litt avhengig av hvordan strømprisen er der du bor og når du lader og hva slags rekkevidde det er på bilen, så blir det billigere siden du får 3-500 av de kilometerne med "hjemmepris" da, siden du starter hjemmefra med full tank. Men ja, hurtiglading er sammenlignbart med diesel/bensin. Heldigvis er hurtiglading bare en liten del av totalen for de fleste. Får du forøvrig en bensinbil som er sammenlignbar med E-tron som går 1000km på 58 liter, altså? Ikke verst. Jeg måtte kjøre en BMW X5 diesel en uke. Den lå på 0.65 på mila. 100km ville ha kostet 1440 med dagens diesel pris. En hybrid X5 hadde nok klart ganske bra verdi den også. Så forresten en som kjørte en 7 serie fra London til Madrid på en tank( Han kunne vel kjørt 100km lenger) Så den hadde kjørt 1000km for 880kr. En nær slektning kjørte til Norkapp fra bergen i sommer med en 15år gammel Mercedes e klasse diesel. Ca 0,4 på mila den også. Min bensinbil ville ha brukt 0,5 på mila og 1100kr på 1000km . Så med over 5kr kwh blir det fort dyrt å kjøre el bil Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Trestein skrev (4 minutter siden): Min bensinbil ville ha brukt 0,5 på mila og 1100kr på 1000km . Så med over 5kr kwh blir det fort dyrt å kjøre el bil Hvilken bensinbil er det? Det er oppsiktsvekkende om en normalt stor bensinbil klarer seg med så lite! Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden): Hvilken bensinbil er det? Det er oppsiktsvekkende om en normalt stor bensinbil klarer seg med så lite! F30 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 (endret) Trestein skrev (2 minutter siden): F30 Og F30 er hvilken bil? En BMW? Og hvilken motor? Og hvilken årsmodell? Endret 23. august 2022 av Ketill Jacobsen Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden): Og F30 er hvilken bil? En BMW? Ja en mellomklasse bil med to liter turbo motor og 8 trinns kasse. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. august 2022 Del Skrevet 23. august 2022 Trestein skrev (3 minutter siden): Ja en mellomklasse bil med to liter turbo motor og 8 trinns kasse. BMW oppgir et forbruk på 0,48 l/mil på denne bilen på landeveiskjøring (by 0,8, blandet 0,59, automat, bakhjulsdrift). Gratulerer med at du klarer nesten å komme ned på det minimumsforbruk som BMW oppgir. Få klarer det! På spritmonitor.de er det en som klarer 0,471 av 98. Ellers er snitt 0,831 og maks er 1,327! Nr. to oppgir 0,629. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå