Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fysiske knapper danker ut berøringskjerm i bilen


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Nei takk til knapper, ja takk til gode stemme program samt smarte biler som reduserer bruk av knapper. 

Ja takk, begge deler. Stemmestyring funker fint når man er alene i bilen, men ikke når den er full av kaklende kjerringer (uansett kjønn). Ellers liker jeg bedre MMI/iDrive enn touchskjermer, og de funksjonene man bruker ofte i en bil bør uansett ha fysiske knapper.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle gjerne ønske at det var en 10 fysiske knapper som jeg kunne programmert selv. Tale er kjekt, men for de mest brukte funksjonene er fysiske knapper best.

Feks. Cruise control så er det slitsom å justere opp/ned noen km/t basert på tale kontra knapp.
Hornet ville vært idiotisk.. møter du en tulling i trafikken, så må du rope PÆRT for å aktiver :p

Joda, noen funksjonelle knapper på rattet er fint. Jeg liker model S her, der kan en omprogrammere hva de skal gjøre innenfor noen få funksjoner.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 minutter siden):

Ja takk, begge deler. Stemmestyring funker fint når man er alene i bilen, men ikke når den er full av kaklende kjerringer (uansett kjønn). Ellers liker jeg bedre MMI/iDrive enn touchskjermer, og de funksjonene man bruker ofte i en bil bør uansett ha fysiske knapper.

Off jeg hater idrive, det må en lære seg å kjenne. Når jeg får leiebiler med dette blir jeg oppgitt. Men er nok greit når en har det innlært. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Nei takk til knapper, ja takk til gode stemme program samt smarte biler som reduserer bruk av knapper. 

Stemmestyring tar for lang tid. Liker det til å ringe eller endre temperatur, men for vindusvisker eller defroster så synes jeg at det må være fysiske knapper. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (11 minutter siden):

Stemmestyring tar for lang tid. Liker det til å ringe eller endre temperatur, men for vindusvisker eller defroster så synes jeg at det må være fysiske knapper. 

Vindusvisker bør bare fungere, det burde egentlig defroster også gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Inspector said:

Litt merkelig at håndholdt telefon er ulovlig mens stadig flere biler får berøringsskjermer…..

Særlig hvis man tar med i betraktning at forskning viser både det at det ikke er mobiltelefonen men pratingen som er problemet, og at om man sender melding / ringer hvis man f.eks. er forsinket så utgjør det mindre trafikkfare enn om man ringer og gir beskjed 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
På Tesla f.eks. stiller du farten på cruise controll med et lite hjul på rattet. Ved å trykke dette hjulet mot venstre eller høyre juster du avstanden til forankjørende biler. Forøvrig kan det meste på en Tesla endres ved å trykke inn knappen på rattet og si hva man ønsker.
Lenke til kommentar
Karstein H skrev (3 minutter siden):

Ikke enig pr nå. På vinteren, med fastfryste vindusviskere, kjører man med automatikken avskrudd, for å unngå ødelagte viskere...

Poenget er jo at dette bør automatiseres så bra at det bare funker:) varme i vindu løser også ar de fryser seg fast der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om vi ser på selv moderne fly i dag, med full automasjon (fly kan i dag egentlig lette og lande bedre enn piloter), så har de sykt med knapper for alle ting. Problemet med biler i dag, er at det er Apple iPhone-generasjonen som designer dem. Det burde vært Nokia-generasjon i stedet (hvor mange her inne har skrevet SMS i blinde på T9-tastatur?)
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg nødvendigvis uenig med resultatet. Men vi snakker altså om en svensk test, som sikkert ikke er utført av ungdommer, der de bruker en erkesvensk bil som de nevnte antatt godt voksne personene har sittet å trykket på i 17 år.. så gir kanskje resultatet seg selv 😅
Lenke til kommentar
007CD skrev (7 timer siden):

Ikke overrasket i det hele tatt over dette. Det er en god grunn til at flybransjen har hoppet over stor bruk av berøringsskjermer og at knappene / bryterne deres er unike i utforming og hvordan de føles når man vrir. Rett og slett at du skal kjenne hvilken bryter det er, hva den gjør uten å måtte se på den. Men dette er noe man merker også når man kjører eldre bil slik som testen her viser og man må justere klimaanlegget, vanskelig å slå feedbacken man får i hendene.

Det er nettop det, "beprovad erfarenhet"! Litt merkelig at resten av bilindustrien fulgte etter Tesla, og litt merkelig at ikke myndighetene reagerte på introduksjonen av "mediasentere" og flatskjermer i første omgang...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...