Gå til innhold

Statnett kutter nettleien med 11 milliarder kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dette blir en ekstra "strømstøtte" som går på nettleien tilsvarende 5-10 øre/kWh? Gjeldende fra 1. april 2022 til 31. desember 2023? I så fall fortjener det å bli nevnt i senere saker om strømpriser og strømstøtte. Det er jo helt klart en del av regnestykket.

Siden Statnett sin andel av nettleien har vært borte helt fra 1. april i år så regner jeg med disse ekstra inntektene ene og alene skyldes inntekter fra utenlandsforbindelser. Altså at inntektene derfra både driver Statnett sin utvikling av det nasjonale stamnettet og i tillegg støtter norske strømkunder med 5-10 øre/kWh.

Lenke til kommentar

Vi får se hvilke utslag det gir.
Min nettleie i kr/kWh har økt jevnt dette året, så kanskje den går ned nå:
(Elvia, kun nettleie uten støtte, NO1, Effekttrinn 2-5 kW for juli.)
 

          kWh      Nettleie               Nettleie kr/kWh
Jan 1410 592 0,42
Feb 1230 546 0,44
Mar 1318 577 0,44
Apr 1233 648 0,53
Mai 1243 714 0,57
Jun 962 579 0,60
Jul 801 513 0,64

 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (24 minutter siden):

Hjelper lite når kunden må betale for tap i nettet elles.
https://e24.no/olje-og-energi/i/mrGpq0/venter-nettleie-hopp-tross-statnett-kutt-ikke-nok-til-aa-unngaa-en-kraftig-oekning

Dette er etter mi meining heilt forkasteleg. Ingen hadde godteke å betale for at transportør av ei vare rotar vekk delar av den under transport.

Roter den vekk ???

Tap i nettet kan du sammenligne med diesel til lastebilen som frakter varer hjem til deg. Den må du også betale for…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Inspector said:

Tap i nettet kan du sammenligne med diesel til lastebilen som frakter varer hjem til deg. Den må du også betale for…..

Det har vi fastprisen til. Prisen pr kWh er jo prisen per leverte eining.

Bestiller du 1000 golfballar og betalar ein gitt pris for transport, så kan ikkje transportøren seie "oops! mista vist 100 ballar på vegen", og så må du bestille dei 100 ballane på nytt og betale ekstra.

Endret av Gazer75
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (2 timer siden):

Det har vi fastprisen til. Prisen pr kWh er jo prisen per leverte eining.

Bestiller du 1000 golfballar og betalar ein gitt pris for transport, så kan ikkje transportøren seie "oops! mista vist 100 ballar på vegen", og så må du bestille dei 100 ballane på nytt og betale ekstra.

Feil.

Fastprisen kan du sammenligne med avskrivningene av lastebilen. Antall kwh er ikke fast men en variabel. Tapene er større jo mer kWh som fraktes.

Lenke til kommentar

Du får tolke det som du vil. Om du vil betale for tapet så er det greit. Eg meiner det er heilt forkasteleg, og spesielt i eit monopol som kraftforsyning er.
Dei kan jo med andre ord berre gi blanke i å redusere tapet i nettet sidan det er kunden som betalar for det.

Endret av Gazer75
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Så dette blir en ekstra "strømstøtte" som går på nettleien tilsvarende 5-10 øre/kWh? Gjeldende fra 1. april 2022 til 31. desember 2023? I så fall fortjener det å bli nevnt i senere saker om strømpriser og strømstøtte. Det er jo helt klart en del av regnestykket.

Siden Statnett sin andel av nettleien har vært borte helt fra 1. april i år så regner jeg med disse ekstra inntektene ene og alene skyldes inntekter fra utenlandsforbindelser. Altså at inntektene derfra både driver Statnett sin utvikling av det nasjonale stamnettet og i tillegg støtter norske strømkunder med 5-10 øre/kWh.

Nei. Dette blir spist opp til høsten når nettleien økes pga økte kostnader til tap i nettet pga økte priser.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 minutter siden):

Du får tolke det som du vil. Om du vil betale for tapet så er det greit. Eg meiner det er heilt forkasteleg, og spesielt i eit monopol som kraftforsyning er.
Dei kan jo med andre ord berre gi blanke i å redusere tapet i nettet sidan det er kunden som betalar for det.

Så lenge nettselskapene har faste og variable kostnader er det ikke så mye å tolke. 

Nettselskapene er strengt regulert og har sterke effektiviseringskrav. Derfor skal de også drives etter markedsøkonomiske prinsipper.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Inspector said:

Nettselskapene er strengt regulert og har sterke effektiviseringskrav. Derfor skal de også drives etter markedsøkonomiske prinsipper.

Så det er greit at eigar tek utbytte samtidig som dei har tap i nettet som kunden må betale for?
Det blir heilt feil etter mitt syn.

I mine andre eksempel så er det faktisk konkurranse mellom transportørar så vi kan velje. Det kan vi ikkje med nettleige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):
Gazer75 skrev (6 timer siden):

Det har vi fastprisen til. Prisen pr kWh er jo prisen per leverte eining.

Bestiller du 1000 golfballar og betalar ein gitt pris for transport, så kan ikkje transportøren seie "oops! mista vist 100 ballar på vegen", og så må du bestille dei 100 ballane på nytt og betale ekstra.

Feil.

Fastprisen kan du sammenligne med avskrivningene av lastebilen. Antall kwh er ikke fast men en variabel. Tapene er større jo mer kWh som fraktes.

Her mener jeg du tar helt feil. Prisen for transporten er det du betaler i nettleia. Om transportør mister varer på veien, så er ikke det kundens problem,. men noe de må ta høyde for i prising av tjenestene sine.

Har de feilberegnet dette, så kan de ikke etterfakturere pga dems feil, men ta det på egen kappe, og ta inn tapet ved å øke prisene i etterkant for ny levering.

På frakteskip der lasten er av en slik art at den taper seg, så vil man beregne hvilket tap som er akseptabelt/innenfor marginene. Men om transportør blir skyldig for forsinkelser og tapet er større enn det skulle være, så vil man normalt sett har avtalt på forhånd hvordan dette gjøres opp.

Om taper et så stort at det spiser opp fortjenesten på frakten, så vil man uansett ikke fakturere sluttkunden/mottakeren. Tvert om må man kanskje kompensere mottakeren for manglende levering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (7 timer siden):

Så det er greit at eigar tek utbytte samtidig som dei har tap i nettet som kunden må betale for?
Det blir heilt feil etter mitt syn.

I mine andre eksempel så er det faktisk konkurranse mellom transportørar så vi kan velje. Det kan vi ikkje med nettleige.

Litt upraktisk og dyrt med flere nettselskaper i samme mast eller ?

Tap i nettet vil det alltid være. Størrelsen på tapet er avhengig av kabeltykkelsen og spenningsnivået. Reduksjon av tap tilsier større investeringer. Hvem skal betale for dette ?

Endret av Inspector
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...