Gå til innhold

LØST! - Strøm-app for kontroll på strømprisen

Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Driver og lader 2 elbiler, og føler at jeg bør ha bedre kontroll på de fluktuerende strømprisene (spot).

Jeg har Norgesenergi, og ser at de har en app for "Hus og hjem". Noen som har prøvd den? Gir den god oversikt over når prisen er lavest (for å lade) f.eks.?

Er det noen andre strøm-apper som er mer egnet? Hva anbefaler dere? Det medfører vel gjerne at man bytter strøm-leverandør, men det er helt greit.

Poenget er å få strømregningen så forutsigbar og lav som mulig.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
57 minutes ago, Hanhijnn said:

Driver og lader 2 elbiler, og føler at jeg bør ha bedre kontroll på de fluktuerende strømprisene (spot).

Jeg har Norgesenergi, og ser at de har en app for "Hus og hjem". Noen som har prøvd den? Gir den god oversikt over når prisen er lavest (for å lade) f.eks.?

Er det noen andre strøm-apper som er mer egnet? Hva anbefaler dere? Det medfører vel gjerne at man bytter strøm-leverandør, men det er helt greit.

Poenget er å få strømregningen så forutsigbar og lav som mulig.

Det er vel bare å prøve appen?

Selv bruker jeg Tibber, som gir veldig god oversikt over strømpris og forbruk (Forutsetter Tibber Pulse - en modul man plugger i strømmåleren så Tibber har live data å leke med. Man får 500kr i vervegave om man verves til tibber og denne enheten koster vel bare litt mer enn det) 

Tibber passer på å lade elbilen min når strømmen er lavest. Men det forutsetter at man har en bil som støtter at Tibber prater med dem, eller en smart ladeboksen som Zaptec eller Eease.

Det kommer vel snart funksjoner hvor den passer på å ikke overskride nettleiegrensa man har satt også. Jeg har kombinert tibber med futurehome så når jeg bikker 10kW i forbruk skrur den ned varmekablene på badene mine 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Det er vel bare å prøve appen?

Selv bruker jeg Tibber, som gir veldig god oversikt over strømpris og forbruk (Forutsetter Tibber Pulse - en modul man plugger i strømmåleren så Tibber har live data å leke med. Man får 500kr i vervegave om man verves til tibber og denne enheten koster vel bare litt mer enn det) 

Tibber passer på å lade elbilen min når strømmen er lavest. Men det forutsetter at man har en bil som støtter at Tibber prater med dem, eller en smart ladeboksen som Zaptec eller Eease.

Det kommer vel snart funksjoner hvor den passer på å ikke overskride nettleiegrensa man har satt også.

Fint å få litt feedback før man prøver appen. 

Jeg har TWC. Vet ikke om Tibber kommuniserer med den?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hanhijnn said:

Fint å få litt feedback før man prøver appen. 

Jeg har TWC. Vet ikke om Tibber kommuniserer med den?

Tibber kommuniserer med Teslan direkte, så det er uansett hvilken lader du har om du har Tesla. De støtter også en handfull andre bilmerker.

Smart ladeboks er bare nødvendig om man har en "dum" bil. Jeg får ikke smarladet min 2014 Leaf f.eks da den er stokke dum, så da må man ha en lader som slår seg av å på.

Jeg har også TWC.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Tibber kommuniserer med Teslan direkte, så det er uansett hvilken lader du har om du har Tesla. De støtter også en handfull andre bilmerker.

Smart ladeboks er bare nødvendig om man har en "dum" bil. Jeg får ikke smarladet min 2014 Leaf f.eks da den er stokke dum, så da må man ha en lader som slår seg av å på.

Jeg har også TWC.

Høres veldig fristende ut. Kanskje jeg må gå for Tibber.

Er Tibber konkurransedyktige på strømprisen?

Edit: Jeg gikk for Tibber. Takk for alle gode innspill! 👍☺️

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Høres veldig fristende ut. Kanskje jeg må gå for Tibber.

Er Tibber konkurransedyktige på strømprisen?

Edit: Jeg gikk for Tibber. Takk for alle gode innspill! 👍☺️

Her i nord hvor det lønner seg med spotpris så er de vel blandt de billigste iallefall. Sør i landet tipper jeg det varierer litt. Men har hatt dem i ett år nå og vært meget fornøyd. Har man trøbbel med noe så svarer de raskt og grundig på chat i appen. 

Bare å ordne deg en Pulse da og kontakte nettselskapet for å få åpnet porten på strømmåleren. Du må også få tilsendt en adapter (avhengig av hvilken strømmåler du har) for å bruke pulsen. Det er helt gratis du må bare be om det.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 19.8.2022 den 15.44):

Her i nord hvor det lønner seg med spotpris så er de vel blandt de billigste iallefall. Sør i landet tipper jeg det varierer litt. Men har hatt dem i ett år nå og vært meget fornøyd. Har man trøbbel med noe så svarer de raskt og grundig på chat i appen. 

Bare å ordne deg en Pulse da og kontakte nettselskapet for å få åpnet porten på strømmåleren. Du må også få tilsendt en adapter (avhengig av hvilken strømmåler du har) for å bruke pulsen. Det er helt gratis du må bare be om det.

Jeg er langt nok nord her også, på godt og vondt... 🙂

Har bestilt Pulse, og den passer uten adapter på min måler. Takk for gode råd!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 8/19/2022 at 8:49 AM, Salvesen. said:

Jeg holder på å lage en app for Android med widget, slik at en alltid har prisen på home Page når en åpner mobilen. Ikke funnet andre med slik løsning så lagde selv. Kommer vell på play store etterhvert.

Screenshot_20220819-084846_One UI Home.jpg

Hei! Har du kommet nærmere lansering i Play Store? Jeg er spesielt interessert i widgeten 🙂

Lenke til kommentar
niltor14 skrev (18 minutter siden):

Hei! Har du kommet nærmere lansering i Play Store? Jeg er spesielt interessert i widgeten 🙂

Dessverre, jeg utvikler stort sett i .NET og har funnet ut at rammeverketne i .NET mot android ikke er godt nok til å lansere en slik widget. Dessverre. Når .NET MAUI lanserer widget skal jeg prøve igjen, men jeg har dårlig tro. Jeg tror Android har "drept" widget egentlig, ser på tesla widget feks at infromasjonsflyt er dårlig, så tror rett og slett at android har ødelagt egen funkskonalitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Dessverre, jeg utvikler stort sett i .NET og har funnet ut at rammeverketne i .NET mot android ikke er godt nok til å lansere en slik widget. Dessverre. Når .NET MAUI lanserer widget skal jeg prøve igjen, men jeg har dårlig tro. Jeg tror Android har "drept" widget egentlig, ser på tesla widget feks at infromasjonsflyt er dårlig, så tror rett og slett at android har ødelagt egen funkskonalitet. 

Ok, takk for svar 👍 Godt jobbet med app!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...