Skribenten_ Skrevet 18. august 2022 Del Skrevet 18. august 2022 (endret) Når NB øker rentene, vil de fleste av oss betale mer i renter. Men hvor ender de pengene opp? Si at jeg betaler 5000kr i renter, og neste mnd øker det til 6000kr, da forsvinner 1000kr ekstra fra min konto. De kan vel bare ikke fordufte, og må vel havne i et sted. Vis det ikke er så i tilfelle og staten ønsker at folk skal bruke mindre penger, hadde det ikke vært bedre å øke skattene siden skattepengene i det minste havner i vår felles pott oljefondet? Noe som har et god svar på dette? Endret 18. august 2022 av Skribenten_ Lenke til kommentar
Patek Skrevet 19. august 2022 Del Skrevet 19. august 2022 Du vet vel hvem du betaler renter til? Renter betaler du til banken din for at de skal låne deg penger. 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. august 2022 Del Skrevet 19. august 2022 Rentene går til banken som igjen brukar sine inntekter på å betale renter på lån dei må ta opp for å kunne låne ut til kundane, samt alle andre utgifter ein bank har. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. august 2022 Del Skrevet 19. august 2022 Emilsen skrev (21 minutter siden): Du vet vel hvem du betaler renter til? Renter betaler du til banken din for at de skal låne deg penger. Bankene taper også penger, disse må dekkes inn. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 19. august 2022 Del Skrevet 19. august 2022 (endret) Hvis folk faar mer loenn naa, for aa kompensere for prisstigningen, saa oeker renten. Inflasjon og kronestyrke, er vel ogsaa i bildet her. Endret 19. august 2022 av Karltorbj Lenke til kommentar
Gjest 232d4...463 Skrevet 19. august 2022 Del Skrevet 19. august 2022 Skjønner hva du mener... Og man kan undre seg gangen i det hele. Sentralbanken = "printer" penger og gir til bankene med styringsrenta Bankene = Låner ut disse pengene til bedrifter og privatpersoner, med et pålegg på styringsrenta. Diffen her er fortjenesten til bankene. Så kan man jo lure på..Hvor går styringsrente pengene som sentralbanken får? Og hvorfor kan ikke alle bare starte sin egen bank å få penger fra Sentralbanken? Retoriske spm åpenbart. Men det er lov å undre. Det er etter min mening altfor mye skjult for offentligheten, men det er jo nettopp for å holde kapitalismen i live. Jeg finner meg i en situasjon der jeg både elsker og hater kapitalisme.. Jeg elsker det fordi det gir meg kapital, men jeg hater det fordi det gjør de som ikke er like informerte fattigere. Anonymous poster hash: 232d4...463 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. august 2022 Del Skrevet 19. august 2022 Gjest 232d4...463 skrev (5 timer siden): ..... men jeg hater det fordi det gjør de som ikke er like informerte fattigere. Hva mener du hindrer "de som ikke er like informerte" i å holde seg informert? Lenke til kommentar
Gjest 232d4...463 Skrevet 22. august 2022 Del Skrevet 22. august 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (På 19.8.2022 den 20.13): Hva mener du hindrer "de som ikke er like informerte" i å holde seg informert? Nasjonalt? Latskap, bortskjemte++. Av de jeg har spurt direkte om hvorfor de ikke bryr seg så får jeg bare i svar : Det er så kjedelig Men igjen.. Når all din fritid går til å se på Netflix, Disney +, tiktok, snapchat, youtube, twitch og instastory så er det klart at det ikke er noe igjen for annet å lære. 🙄 Anonymous poster hash: 232d4...463 Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 On 8/19/2022 at 2:35 PM, Guest 232d4...463 said: Sentralbanken = "printer" penger og gir til bankene med styringsrenta Nei, det gjør de ikke. Hvor har du den infoen fra? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 24. august 2022 Del Skrevet 24. august 2022 On 8/18/2022 at 11:04 PM, Skribenten_ said: Når NB øker rentene, vil de fleste av oss betale mer i renter. Men hvor ender de pengene opp? Si at jeg betaler 5000kr i renter, og neste mnd øker det til 6000kr, da forsvinner 1000kr ekstra fra min konto. De kan vel bare ikke fordufte, og må vel havne i et sted. Vis det ikke er så i tilfelle og staten ønsker at folk skal bruke mindre penger, hadde det ikke vært bedre å øke skattene siden skattepengene i det minste havner i vår felles pott oljefondet? Noe som har et god svar på dette? Kort forklart er pengene du har lånt, penger noen andre har satt inn i banken og får renter på. Når renten øker går rente inntektene opp for disse kontoene. Selv om mange banker låner mer penger enn de har i innskudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå