unik42 Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 (endret) 970kWt, 4770kr i regning fra Tibber, 3371 i støtte fra Staten, ca 800 i nettleie. Skulle bli en reell strømpris på 2.27kr/kWt med moms, avgifter, nettleie og det hele. NO2. Holder snittkosten seg seg omtrent rundt der i vinter blir det litt trangere for oss, men overkommelig. Endret 9. september 2022 av unik42 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 (endret) Fikk over dobbelt så stor regning for august enn juli, største strømregningen jeg noensinne har fått. Gøy. Har ikke brukt mer enn 861 kWh, 3600 smakaroonies kostet det, med strømstøtte. Endret 9. september 2022 av Uderzo Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 22 minutes ago, Uderzo said: Fikk over dobbelt så stor regning for august enn juli, største strømregningen jeg noensinne har fått. Gøy. Har ikke brukt mer enn 861 kWh, 3600 smakaroonies kostet det, med strømstøtte. Da bruker du mye strøm når strømmen er dyr. Sikker på du ikke kan flytte noe av forbruket til dippene? 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 unik42 skrev (17 minutter siden): Da bruker du mye strøm når strømmen er dyr. det gjelder nok flesteparten av kundemassen, og det visste de kom til å skje når systemet ble lagd, bl.a. med forskjellig nettleie dag/natt. Majoriteten havner over det som blir offisiell gjennomsnitt spotpris for måneden. Alt er fint på papiret (og de som har mulighet og "smart hjem" kan selvsagt utnytte det) men uansett er det i "rush tiden" folk er våkne og forbruker mest (når prisen altså er høyest) Egentlig burde offisiell gj.snitt spot mht. strømstøtten, vært gj.snitt av tre høyeste spot-timene i måneden, slik de beregner høyeste timen på effekt vi må betale for. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Mr.M skrev (4 minutter siden): Egentlig burde offisiell gj.snitt spot mht. strømstøtten, vært gj.snitt av tre høyeste spot-timene i måneden, slik de beregner høyeste timen på effekt vi må betale for. Det hadde blitt problematisk. F.eks ville da støtte-prisen her blitt beregnet til rundt 8kr om man ser på de 3 dyreste timene, men snittprisen faktisk lå på rundt 4kr. Altså ville de dekket godt over 100% av regningen. 8kr-70 = 7,4kr 80% av det igjen er 5,92 Har man da ett jevnt forbruk ville man sittet igjen med en fortjeneste på rundt 2kr pr kwh.. Stort sett hele landet ville altså fått utbetalt en god slump penger hver måned for å bruke strøm. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 (endret) unik42 skrev (42 minutter siden): Da bruker du mye strøm når strømmen er dyr. Sikker på du ikke kan flytte noe av forbruket til dippene? Ja, jeg kjører allerede det jeg kan om natten, men ikke alt kan kjøre da av hensyn til sikkerhet, eksempelvis lading. Men jeg ser at det kun er et par timer i døgnet hvor prisen er "lav" så det er vanskelig å få vasket klær på under en time 😅 Endret 9. september 2022 av Uderzo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Uderzo skrev (1 time siden): Fikk over dobbelt så stor regning for august enn juli, største strømregningen jeg noensinne har fått. Gøy. Har ikke brukt mer enn 861 kWh, 3600 smakaroonies kostet det, med strømstøtte. Er du sikker på at du har regnet rett? Kan det være at nettleien din er høy pga høy effekt? Det er jo ett helt horribelt snitt. 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 (endret) Er ikke litt av greien med variasjonen gjennom døgnet at prisen er styrt av etterspørselen? Sånn at mest strøm brukes når prisen er høy fordi prisen er høy fordi det brukes mest strøm? Og når prisen er lav så er det fordi etterspørselen også er lav, fordi det brukes lite strøm da? Å ta en uvektet døgnsnittpris for å regne ut strømstøtten da virker litt.. fordelaktig for de som utbetaler strømstøtte. For å si det på den måten. Endret 9. september 2022 av bo1e Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 1 minute ago, Salvesen. said: Er du sikker på at du har regnet rett? Kan det være at nettleien din er høy pga høy effekt? Det er jo ett helt horribelt snitt. Vi hadde et forbruk på 880kWh og fikk regning på 2400kr. Så det virket veldig høyt med 3600kr for 860kWh. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 (endret) Salvesen. skrev (7 minutter siden): Er du sikker på at du har regnet rett? Kan det være at nettleien din er høy pga høy effekt? Det er jo ett helt horribelt snitt. Ikke for og etterse regnestykket, men en plass må staten ta inn pengene Tidenes største skatteøkning ? Sitat Kraftprisene representerer en gigantisk skatteøkning for folk flest. Selv etter strømstøtten på 41 milliarder kroner, betalte norske strømkunder 173 milliarder kroner mer for strømmen i første halvår i år, enn det de gjorde i fjor Endret 9. september 2022 av Nautica Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Nautica skrev (1 minutt siden): Ikke for og etterse regnestykket, men en plass må staten ta inn pengene Ja vi har høy regning selv med støtte, absolutt over normalen. Men det som er nevnt over er jo grotesk i dagens marked med støtte 😅 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Uderzo skrev (31 minutter siden): Ja, jeg kjører allerede det jeg kan om natten, men ikke alt kan kjøre da av hensyn til sikkerhet, eksempelvis lading. Hvorfor kan du ikke lade om natten? Med forskriftsmessig ladeboks og rett justert ladestyrke så er vel ikke det noe problem? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 7 minutes ago, bo1e said: Er ikke litt av greien med variasjonen gjennom døgnet at prisen er styrt av etterspørselen? Den er styrt av balansen mellom tilbud og etterspørsel. Siden tilbudssiden også har variasjon p.g.a. slikt som vindkraft er det ikke bare etterspørselsiden som styrer. 12 minutes ago, bo1e said: Å ta en uvektet døgnsnittpris for å regne ut strømstøtten da virker litt.. fordelaktig for de som utbetaler strømstøtte. For å si det på den måten. De kunne jo også latt være å betale strømstøtte... Måten støtten er beregnet på er ett av mange valg man har tatt. Jeg mener personlig at støtten burde vært lik for alle og ikke knyttet til forbruket på noen måte. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Hanhijnn skrev (6 minutter siden): Hvorfor kan du ikke lade om natten? Med forskriftsmessig ladeboks og rett justert ladestyrke så er vel ikke det noe problem? Er ikke bare bil som trenger strøm, finnes allverden alskens dippdupper også som må lades. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 aklla skrev (41 minutter siden): Det hadde blitt problematisk. F.eks ville da støtte-prisen her blitt beregnet til rundt 8kr om man ser på de 3 dyreste timene, men snittprisen faktisk lå på rundt 4kr. Altså ville de dekket godt over 100% av regningen. hehe, jau, akkurat den formelen hadde nok vært litt skeiv. kanskje med treffsikkert med gj.snitt av tre høyeste og laveste timene, med utgangspunkt i 70% forbruk dag/30% natt, eler noe. poenget mitt er i alle fall at nåværende utregningsmetode hvor offisiell spot er et gj.snitt av hele måneden, gir en "underdekning" til de fleste av oss mistenker jeg. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Hanhijnn skrev (19 minutter siden): Hvorfor kan du ikke lade om natten? Med forskriftsmessig ladeboks og rett justert ladestyrke så er vel ikke det noe problem? Jeg har ikke elbil. Jeg snakket om alt som kan lades generelt sett, f.eks sparkesykler og slikt. Nå er det begrenset mengde strøm det er snakk om, siden det er småelektronikk, og trolig så har det veldig lite å si på strømregningen, men det kan ikke lades uten tilsyn. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 Salvesen. skrev (55 minutter siden): Er du sikker på at du har regnet rett? Kan det være at nettleien din er høy pga høy effekt? Det er jo ett helt horribelt snitt. Har ikke betalt nettleie på en stund, de regningene har vært på 0 kroner, grunnet strømstøtten slik jeg forstår det. Jeg har ikke regnet på det, forbruket var omtrentlig det samme som juli men regningen ble over dobbelt så stor. Jeg har ingenting som bruker høy effekt, med unntak av varmtvannsbereder. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 sverreb skrev (1 time siden): Den er styrt av balansen mellom tilbud og etterspørsel. Siden tilbudssiden også har variasjon p.g.a. slikt som vindkraft er det ikke bare etterspørselsiden som styrer. De kunne jo også latt være å betale strømstøtte... Det er andre ting som spiller inn også, men såvidt jeg har sett så følger det ofte døgnets gang. Altså prisen er høy i de periodene folk har bruk for strøm, og motsatt. Hvorfor skulle de latt være å betale strømstøtte? Forstår ikke hva poenget ditt er med den kommentaren. Innretningen av ordningen er kritikkverdig på flere åpenbare måter. Ønsker du at det skal være forbudt å diskutere ordningen? Med trussel om at hele ordningen fjernes? Muppet-kommentar. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 3 minutes ago, bo1e said: Hvorfor skulle de latt være å betale strømstøtte? Forstår ikke hva poenget ditt er med den kommentaren. Innretningen av ordningen er kritikkverdig på flere åpenbare måter. Ønsker du at det skal være forbudt å diskutere ordningen? Med trussel om at hele ordningen fjernes? Muppet-kommentar. På tide å roe ned retorikken et par hakk. Si fra når du vil diskutere på en sivilisert måte så kan vi ta dette videre. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. september 2022 Del Skrevet 9. september 2022 24 minutes ago, Uderzo said: Har ikke betalt nettleie på en stund, de regningene har vært på 0 kroner, grunnet strømstøtten slik jeg forstår det. Jeg har ikke regnet på det, forbruket var omtrentlig det samme som juli men regningen ble over dobbelt så stor. Jeg har ingenting som bruker høy effekt, med unntak av varmtvannsbereder. Kan tenkes du har penger til gode fra nettleverandøren din som du ikke har motregnet enda. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå