Swixz Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Riktig, disable serial port 1 & 2(du har ikke bruk for dem), det vil frigjøre IRQ`er. Under kontrollpanel->system->maskinvare->enhetsbehandling kan du se om du har IRQ konflikter. Hvis det er lydkortet som deler IRQ med skjermkortet får du garantert disse problemene, spesielt i W2000. Avinstaller drivere og lydkort, flytt lydkortet til den nederste PCI-sloten og installer på nytt. Det skulle løse et evt. IRQ problem. Håper du begynner å se "lys i enden av tunnelen", ikke gi opp!!!! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Jeg fikk faktisk en feilmeldig under installasjon av windows, der de spurte om jeg ville avbryte installasjon eller fortsette. Jeg fortsatte, og fikk den samme meldingen stadig i Windows, men etter at jeg tok ut den ene ramen, så ga ihvertfall det problemet seg. Nå sitter jeg altså bare igjen med "frys" Mvh PetterJeg har sett på saken din i kveld også. Og har fortsatt en gnagende følelde av at det er et minneproblem du har. Har ikke funnet ut hvilke Windows du bruker, men irq-problemer er sjeldne på dette hovedkortet.Hvis Windows oppdaget feil allerede ved setup, er det også grunn til å tro at den har fått feil. Da biter det ene problemet det andre i halen, og du kommer ikke ut av rundansen. Har du fått lastet ned denne: Memtest 86 og kjørt den feilfritt? Det tror jeg er en betingelse for å komme videre. Har du fått prøvd dette: Se side 4-14 i User´s Manual. Der skal første linjen være Memoty timings By SPDHvis du ikke får valget By SPD (bør bios oppgraderes) setter du Memory timings EXPERT Row active 7 RAS to CAS 3 Row-pre.. 3 CAS Lat 2,5 Saver det og prøv.... ???Og det er ikke hjelp å prøve med å kjøre en haltende Windows. Nå er det Memtest 86 du skal kjøre. Endret 17. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 jeg har windows xp. Kan nok ikke flytte lydkortet til nederste PCI slott, for det er integrert... Men hvordan kan jeg disable disse to greiene dere snakket om? Pappa hjalp for litt siden en venn med et Dataproblem, og da han formaterte disken hans, fikk han den samme feilmeldingen som jeg får i Windows install. Vennen til pappa hadde hatt samme problemer som meg før formaten, dvs. PC Frys. De fortsatte og installere windows selv om de fikk feilmeldingen (som meg), og når de hadde fått lagt in Norton så fant det fort et Virus. Dette viruset husker han ikke navnet på, men det forsvant tydligvis ikke ved formatering. De fikk fjernet viruset, og alt fungerte bra igjen. Men tilbake til problemet. Jeg har jo 2 rambrikker, og om det skulle være ram problemer, så må jo begge to være defekte? Jeg har jo kjørt hver av de separat. Men angående det viruset, noen som har noe info akkurat der? Kanskje hatt samme viruset eller noe? Mvh petter Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Sealine: Kan kanskje være et virus, men tror heller du skal kjøre mem86 for å finne ut om det er rambrikkene som er feil eller ikke. Skan pc'en din med et virusskanner, du finner en del online virus skannere. Virus i en orginal winxp cd, nope. Men i en ulovlig versjon kan det være virus/trojan hest/spyware osv. Men du har vel en orginal, eller hva, hehe Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Sealine: Kan kanskje være et virus, men tror heller du skal kjøre mem86 for å finne ut om det er rambrikkene som er feil eller ikke. Skan pc'en din med et virusskanner, du finner en del online virus skannere. Virus i en orginal winxp cd, nope. Men i en ulovlig versjon kan det være virus/trojan hest/spyware osv. Men du har vel en orginal, eller hva, hehe nei Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Sealine: Kan kanskje være et virus, men tror heller du skal kjøre mem86 for å finne ut om det er rambrikkene som er feil eller ikke. Skan pc'en din med et virusskanner, du finner en del online virus skannere. Virus i en orginal winxp cd, nope. Men i en ulovlig versjon kan det være virus/trojan hest/spyware osv. Men du har vel en orginal, eller hva, hehe men uansett..Kan noen veilede meg litt med dette memtest86 programmet? Skjønner ingenting av readme heller. Alfort mye surr Så, hva gjør jeg? Petter Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Her er en brukbar online virusscanner: Trend Micro Hvis man har en lisens på en eller annen Windows, så kan man kjøpe er studentversjon fra Komplett for 5-600 kroner. Skjønner ikke hvordan folk hjelpeløst roter rundt med "noe annet" i timvis, for ikke å snakke om dager. Jeg har hørt om "å spare på ørene og la kronene rulle". Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Dette er omtrent det samme som memtest 86: Windows Memory Diagnostic Man kjører programmet over på en formatert diskett. Og lar den stå i slik at maskinen starter på den og kjører programmet automatisk. I BIOS må da First BOOT være Floppy. Hvis man ikke har diskettstasjon må den kjøres til en mappe og brennes over på CD, og da må first boot være CD. Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 jeg kom til og tenke på noe. Sjangsene er vel små, men det er jo vært et forsøk. Kan ikke alle dere med Abit NF7-S 2.0 gi meg noenn av BIOS instillingene deres? Ta tenker jeg på instillinger som gir CPU, Minne og Skjermkort effekt. Jeg kan jo starte med og gi dere en av mine som jeg lurer litt på. Advanced Chipset Features - Memory Timings - Optimal (kan bytte til: Aggressive, Turbo, by SPD eller Expert) Vær snill og sleng ut alt mulig av tips, og jeg takker alle som allerede har gjort det Jeg kjører heller memtest inatt, for jeg har hørt det tar tid. Mvh Petter Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Kommer ann på hvor agresiv instillinger du vil ha? Eg annbefaler at du bruker standar settings, står vel det også i brukermanualen din. Standar settings for stabilt system. Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Kommer ann på hvor agresiv instillinger du vil ha? Eg annbefaler at du bruker standar settings, står vel det også i brukermanualen din.Standar settings for stabilt system. okey..Sleng med noen instillinger, og så vil jeg gjerne ha en quick-guide på memtest? Petter Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hei Hvorfor ikke gå inn i BIOS og disable lydkort og andre integrerte enheter til du har fått installert Windows uten feil. Du har sikkert en 'fail safe' default instilling i BIOS som du kan bruke mens du installerer windows. Når du har fått installert Windows, så enabler du enhetene etter tur. Tror dette vil funke greit hvis det ikke er feil med hardware Lykke til mvh Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Hei Hvorfor ikke gå inn i BIOS og disable lydkort og andre integrerte enheter til du har fått installert Windows uten feil. Du har sikkert en 'fail safe' default instilling i BIOS som du kan bruke mens du installerer windows. Når du har fått installert Windows, så enabler du enhetene etter tur. Tror dette vil funke greit hvis det ikke er feil med hardware Lykke til mvh hmm... 1. Jeg vet ikke hvilke enheter jeg eventuelt må disable, så da må noen skrive korrekt hva jeg skal ordne på. 2. begynner og bli veldig lei av og formatere, hittil 2 ganger på 5 dager. Men vet jo at jeg må gjøre alt for og redde min stakkars PC Petter Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Har ikke dette kortet. men vanligvis i BIOS har du et valg med 'Integrated Peripherals'. Her kan du slå av (disable) Lydkort, LAN etc. sikkert mye annet ... KAn kanskje velge antall USB (2,4,6) osv. Printerport. Slå av mest mulig, det er jo bare til maskinen er oppe og kjører, og så slår du på litt etter litt. Dette er den sikreste måtemed en problem PC. Håper det hjalp Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Memtest: 0:Gå inn i bios og sett first Boot Dev. til floppy. og second til HD0 (eller hva du bruker) 1: Last ned den Zippa filen som heter memt30.zip til en mappe på skrivebordet. 2: Høgreklikk på filen og velg unzip(ekspander eller hvilke valg du har) til en annen (eller samme )mappe på skrivebordet. Hovedsaken er at du finner igjen fire filer. 3: Formater en diskett og la den bli stående i diskdriven. 4: Dobbelklikk filen install.bat På den sorte skjermen som kommer frem da skriver du A: og presser enter. (Da legger programmet seg på disketten.) 5: Når prosessen er ferdig etter noen sekunder. Slår du av maskinen og starter den igjen, fremdeles uten å ta utdisketten. 6: Etter noen minutter starter memtest av seg selv. 7: Du behøver ikke gjøre noe annet å obsevere at alle testene blir gjennomført ok. Hvis du får FAIL (eller hva som står der: Jeg husker ikke i farta)er RAMmen feil instillt eller ødlagt. (det er da man justerer litt på volt og timing til man får feilfri test og kjører testen omigjen.) 8: En sånn test må gjerne gå natten over, for å være sikker. 9: Når du har sett på testen noen timer kan du også lære deg å forta noen instillinger. 10: Jeg liker best Doc Mem for den har noen "Burn intillinger" Og du vet vi gutter liker det som kan BURNE LITT.... 11: Win.Diac.Tester er ganske lik, men har noen fine stjerner som farer bortover. 12: Det fineste med desse testene er at man kan justere RAM uten å CRASHE Windows. Lykke til Skrivefeilene får du gratis.... Endret 17. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 tusen takk for en flott veiledning Skal kjøre over natten. Men om det dukker opp en feil underveis, må jeg da trykke ok for og fortsette? eller bare sumerer den opp alt på slutten? petter Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 tusen takk for en flott veiledning Skal kjøre over natten. Men om det dukker opp en feil underveis, må jeg da trykke ok for og fortsette? eller bare sumerer den opp alt på slutten? petter Nei dette teller ivei omtrent som speedometeret på en bil. Først ene testen så den andre osv. til alle er kommet igjennom. Så begynner den på nytt for andre omgang osv. Så lister det seg opp hvor mange som er gått igennom feilfritt, og hvor mange feil den har funnet. Der skal ikke være en eneste feil etter mange timers kjøring. Du må prøve deg litt frem så skjønner du fort hvordan det virker. Her er det ikke noe som crasher, det er bare å restarte. Hvis du blir så vill at allt henger seg må du seff. CLEAR med CMOS jumper. Lykke til. Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 så den reparerer på en måte feil underveis da eller? Uansett, om jeg kommer igjennom helt feilfritt, er da rammen 100% sikkert iorden? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 så den reparerer på en måte feil underveis da eller? Uansett, om jeg kommer igjennom helt feilfritt, er da rammen 100% sikkert iorden? Nei den reparerer ikke; det er du som må justere timing, volt og annet i BIOS. Såsnart der fremkommer en feil bryter du av (presser reset) holder nede Del.-knappen går i BIOS, justerer, saver og tester pånytt. Dette er det mest pålitlige vi har. (ehh... 99,9999% sikker) Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Har hatt samme problem. Funket etter att jeg skiftet hovedkort og kjøpte xp1800+ (hadde 1.4 ghz t-bird) systemet ble for varmt tror jeg. Håper problemet ditt fikses ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå