Gå til innhold

Barth Eide: – Grønn omstilling vil koste, det må vi være ærlige på


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Nautica said:

Blir det feil og nevne her at Espen Barth Eide har dype røtter i World Economic Forum (WEF) og tidligere er direktøren der, agenda til WEF sammenfatter mye med tankegangen til Barth Eide, "ingen skal eie noe og alle skal være lykkelige".

Agenda 2030. Sustainability er buzzordet, men det har lite med det endelige målet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (3 timer siden):

 

Jepp. Det ligger i naturen til en tenkende og lærende organisme at økonomisk vekst er en naturlig prosess:

Det hva vi er i stand til å gjøre i dag kan vi enda bedre i morgen og  trenger mindre tid og andre ressurser for det samme. Følgelig har vi disse ressursene ledige til å gjøre noe annet i tillegg og det gjør vi istedenfor å bli liggende i sengen. Der har du veksten. Uten læringen og medfølgende vekst hadde vi fortsatt levd i huler og sanket bær.

Fantastisk vist i det første avsnitt i filmen "2001 - a space odyssey" (fra ca 6:00): apemenneskene lærer å bruke et stort bein som våpen og begynner å jakte istedenfor å spise plantekost. Deretter spiser de betydelig mer næringsrik kjøtt (og fører kriger). Det var læring og etterfølgende vekst det.

Trær vokser ikke i himmelen fordi de lærer ikke - endringer er darwinistiske som går mye saktere.

Det er kanskje bare å begynne å lete etter det tidspunktet hvor den naturlige veksten ble avløst av en unaturlig vekst? Tipper vekst basert på underjordisk energi, og pengeproduksjon ved hjelp av renter er viktige moment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, NERVI said:

Det er kanskje bare å begynne å lete etter det tidspunktet hvor den naturlige veksten ble avløst av en unaturlig vekst? Tipper vekst basert på underjordisk energi, og pengeproduksjon ved hjelp av renter er viktige moment.

Ja når vi kvittet oss med gullstandarden og lot sentralbanker bare finne opp penger ved å låne de ut, utløste vel galoppen vi står inne i. Og det er bare å holde seg fast for ingen vet helt hvordan det står seg over tid.

ser av wiki at det var rundt 1. verdenskrig at det ble avskaffet at man måtte ha verdier for å backe opp pengemengden som var i omløp

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (47 minutter siden):

Ja når vi kvittet oss med gullstandarden og lot sentralbanker bare finne opp penger ved å låne de ut, utløste vel galoppen vi står inne i. Og det er bare å holde seg fast for ingen vet helt hvordan det står seg over tid.

ser av wiki at det var rundt 1. verdenskrig at det ble avskaffet at man måtte ha verdier for å backe opp pengemengden som var i omløp

Jo, det gikk vel et ti-år før det smalt på Wallstreet ja. Så ble bank/finans regulert, og det varte vek til Clinton deregulering igjen rundt 1999. Så gikk det vel atter en gang knapt 10 år før det igjen smalt både på børsen og i banknæringen i 2008. Og i 2014-2016 var det vel en ny runde, Russisk finanskrise, oljeprisfall,  høy dollarkurs og nedgang i økonomien. Da falt kronen 20-25% i verdi, og der er vi fortsatt, og nå på 20. plass i rankingen for befolkningens kjøpekraft.Sverige 10., danskene på 7., omtrent der vi var for 10 år siden,..

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (18 minutter siden):

Klimaalarmistene har spådd dommedag i flere tiår men vi er enda her.

"Det grønne skiftet" er å skyte seg selv i foten. Bare avlys hele greia, så sparer vi oss selv for en helt meningsløs økonomisk ruin.

"Dommedag" er et begrep som er innført av de som ikke følger med på kunnskapsutviklingen, og heller ikke følger med på utviklingen som skjer i naturen.  På toppen av det kaller de seg "realister".  https://www.theguardian.com/theguardian/2008/mar/01/scienceofclimatechange.climatechange

Dette er muligens realisme  https://www.theguardian.com/science/2010/mar/29/james-lovelock-climate-change

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 timer siden):

Grønn omstilling vil ikke bare koste, det vil være starten på undergangen til vår sivilisasjon.

Større sjanse for at menneskehetens undergang kommer fordi vi ikke startet tidlig nok, og med nok innsats, enn en hickup som dette på veien.

Å fortsette med å spy ut gifter, avgasser og klimagasser, samt ødelegge leveforholdene for insekter og andre dyr som trengs for å holde verden i en tilstand der vi mennesker kan leve, med nok tilgang til rent vann og nok mat.

Det hjelper selvsagt ikke på at det smelles bomber og granater i odene på hverandre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (5 timer siden):

Hvis det er sant hvorfor blir det ikke gjort noe seriøst ?, symbolpolitikk redder ikke verden.

En generell motstand mot å gå ned i livsstandard (oss i det rike vesten) eller kunnskapsløshet fordi det generelle utdanningsnivået er for lavt (Spesielt mye av i den fattige delen av verden), bedrifter som ser kortsiktig på profitt fremfor eget samfunnsansvar og alt for mange som ikke vil tro på at vi har et problem overhode.

Og den generelle holdningen om at det er myndighetene/alle andre som skal gjøre noe, for "lille meg" eller "lille Norge" klarer ikke å gjøre en forskjell. Selv ting om jeg mener vi alle kan endre på uten nødvendigvis å tape noe som helst på, er det mange som driter i langveis i.

Små ting som å rett og slett plukke opp egen søppel og bruke en søppelbøtte og helst sortere riktig, er det mange rett og slett gir f..n i. Eller la vær å kaste panteflasker i søppelbøtta, når det likevel står et stativ for tomflasker rett ved siden av. Da kan man jo spørre hvilke andre tiltak er det folk driter i, og gjør det motsatte av hva de burde.

Men jeg nevnte bedrifter, og her kan svært mye gjøres. Både med produksjonsprosesser, rensing av utslipp og det å unngå utslipp i det hele tatt. Her er nok svært mange bedrifter i vesten som tenker profitt og kostnader, og glemmer eller driter i  miljø og klima. I mange tilfeller må det kanskje flere krav til, høyere bøtenivå ved brudd på reglene, massivt intensivere kontrollvirksomhet men og legge mer til rette for at det smarte og riktige alternativet velges.

Bare så det er sagt, jeg er sikkert like mye i stand til å endre på ting selv, og tror ikke jeg er spesielt bedre enn andre. Jeg prøver dog å gjøre de små tingene som alle kan gjøre, og det er det mange som gjør minst like godt og bedre enn meg. Men jeg ser så alt for mange rundt meg som ikke engang tenker over hva man gjør og hvorfor. Og som fort blir sur om man hinter om å ta det rette valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...