Gå til innhold

Nå rives Tretten bru. Slik går ekspertene fram: – Bare kvalifisert gjetning om hvilke krefter som ligger i de ulike delene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes stål nok i verden. Dette er nok et bevis på at såkalte "skryteprosjekter" kanskje ikke er det beste. Hvis noe ikke har blitt gjort tidligere, bør man kanskje reflektere over hvorfor, og ikke sette tilside både sikkerhet og funksjonalitet.

Endret av johvi
spelling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
johvi skrev (6 timer siden):

Det finnes stål nok i verden. Dette er nok et bevis på at såkalte "skryteprosjekter" kanskje ikke er det beste. Hvis noe ikke har blitt gjort tidligere, bør man kanskje reflektere over hvorfor, og ikke sette tilside både sikkerhet og funksjonalitet.

Hvis det er materialvalg som er problemet, er jeg litt urolig for styrken på større limtrebygg. For syv år siden ble "Treet" i Bergen ferdigstilt. Mange andre bygg og installasjoner benytter også limtre. F.eks. "Mjøstårnet" ved Brummundal. 

Disse materialene bør være solide i mange tiår, helst århundrer(?), slik at vi ikke må evakuere og rive bruer, hus og blokker i tide og utide fremover ..!

https://www.tu.no/artikler/i-dag-apner-verdens-hoyeste-trehus/276298 
https://www.tu.no/artikler/verdens-hoyeste-trehus-er-apnet-se-de-nyeste-bildene-br/459983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, qualbeen said:

Hvis det er materialvalg som er problemet, er jeg litt urolig for styrken på større limtrebygg. For syv år siden ble "Treet" i Bergen ferdigstilt. Mange andre bygg og installasjoner benytter også limtre. F.eks. "Mjøstårnet" ved Brummundal. 

Disse materialene bør være solide i mange tiår, helst århundrer(?), slik at vi ikke må evakuere og rive bruer, hus og blokker i tide og utide fremover ..!

Der er lang tradisjon i Norge for å bygge skip, hus og broer i tre. Men man må ha respekt for materialets egenskaper. Det som  er typisk for tradisjonelle trekonstruksjoner er at de er konstruert slik de kobles i hverandre tre mot tre på en måte som gjør at man har kontroll på kreftene, og slik at deler kan inspiseres og byttes ut. Her har man begynt med det kunsteriske uttrykket, og "jukset" ved å sette inn stålelementer  mange steder i konstruksjonen. Det synlige stålet er malt i trefarge for å kamuflere det. Man har også gått bort fra mange tradisjonelle prinsipper i brokonstruksjon, nemlig  å skille klart mellom stive og leddede sammenkoblinger. Som jeg har nevnt i en annen kommentar kan det her like gjerne være sammenføyning av stålsøylene til stålbjelkene som er problemet.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...