Mathias Klingenberg Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 Nå rives Tretten bru. Slik går ekspertene fram: – Bare kvalifisert gjetning om hvilke krefter som ligger i de ulike delene Lenke til kommentar
johvi Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 (endret) Det finnes stål nok i verden. Dette er nok et bevis på at såkalte "skryteprosjekter" kanskje ikke er det beste. Hvis noe ikke har blitt gjort tidligere, bør man kanskje reflektere over hvorfor, og ikke sette tilside både sikkerhet og funksjonalitet. Endret 17. august 2022 av johvi spelling 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 (endret) Jeg foreslår at den nye brua lages av spagetti og makaroni, og brolegges med lasagneplater. Det er biologisk nedbrytbart, og om den ikke holder vekten av en bil, kaller man det et klimatiltak. Endret 17. august 2022 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 johvi skrev (6 timer siden): Det finnes stål nok i verden. Dette er nok et bevis på at såkalte "skryteprosjekter" kanskje ikke er det beste. Hvis noe ikke har blitt gjort tidligere, bør man kanskje reflektere over hvorfor, og ikke sette tilside både sikkerhet og funksjonalitet. Hvis det er materialvalg som er problemet, er jeg litt urolig for styrken på større limtrebygg. For syv år siden ble "Treet" i Bergen ferdigstilt. Mange andre bygg og installasjoner benytter også limtre. F.eks. "Mjøstårnet" ved Brummundal. Disse materialene bør være solide i mange tiår, helst århundrer(?), slik at vi ikke må evakuere og rive bruer, hus og blokker i tide og utide fremover ..! https://www.tu.no/artikler/i-dag-apner-verdens-hoyeste-trehus/276298 https://www.tu.no/artikler/verdens-hoyeste-trehus-er-apnet-se-de-nyeste-bildene-br/459983 1 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 (endret) "Nå rives Tretten bro", hva skal det bety? Den har jo allerede revet seg selv totalt, fra brofeste til brofeste. Vei- og jernbanebroer skal bygges av stål, stein og/eller armert betong. Endret 17. august 2022 av jon67 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. august 2022 Del Skrevet 18. august 2022 Den må demonteres og fraktes bort. Stål kan bli til spiker. Usikker på hva de gjør med gammelt limtre. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. august 2022 Del Skrevet 18. august 2022 8 hours ago, qualbeen said: Hvis det er materialvalg som er problemet, er jeg litt urolig for styrken på større limtrebygg. For syv år siden ble "Treet" i Bergen ferdigstilt. Mange andre bygg og installasjoner benytter også limtre. F.eks. "Mjøstårnet" ved Brummundal. Disse materialene bør være solide i mange tiår, helst århundrer(?), slik at vi ikke må evakuere og rive bruer, hus og blokker i tide og utide fremover ..! Der er lang tradisjon i Norge for å bygge skip, hus og broer i tre. Men man må ha respekt for materialets egenskaper. Det som er typisk for tradisjonelle trekonstruksjoner er at de er konstruert slik de kobles i hverandre tre mot tre på en måte som gjør at man har kontroll på kreftene, og slik at deler kan inspiseres og byttes ut. Her har man begynt med det kunsteriske uttrykket, og "jukset" ved å sette inn stålelementer mange steder i konstruksjonen. Det synlige stålet er malt i trefarge for å kamuflere det. Man har også gått bort fra mange tradisjonelle prinsipper i brokonstruksjon, nemlig å skille klart mellom stive og leddede sammenkoblinger. Som jeg har nevnt i en annen kommentar kan det her like gjerne være sammenføyning av stålsøylene til stålbjelkene som er problemet. 1 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. august 2022 Del Skrevet 18. august 2022 vet ikke, men kan det være at styrken i treverk har blitt beregnet ut i fra gamle normer, mens dagens hurtigvoksende trevirke ikke er like sterkt? Hører i alle fall snekkere si at gammelt trevirke var mer solid. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. august 2023 Del Skrevet 5. august 2023 Nå viser det seg at vegvesnet/vegdirektoratet hadde en dialog 7 år før kollapsen hvor beregningene viste at belastningene er/var 211 %, dvs: ved 100% er maksimalt beregnet belastning oppnådd. Kilde: Aftenposten "bak betalingsmur" eventuelt kan artikkelen leses her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå