BassGear Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Er det overhode mulig å måle hvor mange watt man trekker ut av strøm forsyningen? er jo litt upraktisk å bruke reodor felgen løsningen med multimeter og kalkulator Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Reodor felgen løsningen er nok den beste så lenge det ikke er vanlig med ferdig-løsninger. (Kanskje en forretningside for de som har lyst til å starte med noe hardware-greier og har litt penger, pågangsmot og kontakter..) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 tenker du på 230V siden så finnes det utstyr som brukes til å se hvor mye strøm forskjellige ting i huset bruker, slik at man kan se hvor man eventuelt kan spare inn. Er litt "umulig" å linke direkte til claser'n, men gå på clasohlson.no og søk på "energimåler". Mer interesant er kanskej hva men trekker på de forskjellige spenningene. Eneste måten der er vel, som du sier, måle og regne om, men det er ikke nødvendigvis så tungvindt. Dersom du vil ha noe permanent, kan man jo bruke et amperemeter og "kalibrere om" skalaen etter hvilken spenning det er man måler på. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Hvis man måler ampere som går inn i strømforsyningen så kan man regne ut hva man trekker ut av den ved å trekke fra tapet i strømforsyningen, normalt for ei størmforsyning til pc er vel en effektivitestsgrad på rundt 70%. DVS at hvis man regner ut at man trekker x antall ampere og ganger det med spenningen på 230v og trekker ifra 30%(eller det som er spesifisert for din strømforsyning) så vildu få antall watt som pc'n trekker ut av srømforsyningen. Edit: For å måle ampere inn til strømforsyningen og liker ikke å kutte lederne for å få det til kan man bruke et tangamperemeter, eneste man trenger å gjøre da er å fjerne kappen som er rundt de to lederne og jord en plass på kabelen og bruke tangamperemeteret rundt den ene lederen. Hvis man måler runt begge får man nemmelig 0A pga av at den andre kabelen vil da gjøre til at magnetfeltet som amperemeteret måler oppheves. NB! Tangamperemeter funker kun på vekselspenning Endret 12. januar 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Virkningsgraden er forskjellig fra strømforsyning til strømforsyning, med forskjellig belastning, og hvilke spenninger strømmen trekkes fra. Det ville derfor vært veldig unøyaktig å måle på 230V-siden og regne om med en generell effektfaktor. Samtidig ville dette unøyaktige tallet kun vist et estimat for hva hele PC'n trekker til sammen, og ikke hva hver enkelt komponent bruker. Det ideelle ville vært om det ble bygd inn amperemeter på alle spenningene på hovedkortet's ATX-plugg (og evt den ekstra 12V-pluggen) Altså i tillegg til voltmeterene som allerede er der. Da kunne man i hvertfall målt ganske nøyaktig hvor mange watt som brukes av hovedkortet (inkl CPU, PCI/AGP-kort, USB etc). Enda bedre ville det vært om det hadde vært spennings og strøm-måler på alle enhetene som bruker de vanlige MOLEX-pluggene også, men det tviler jeg på kommer til å skje, så kanskje en måler man kunne sette mellom selve pluggen og enheten (med signal-kabel til hovedkortet en plass) ville vært løsningen der. Med denne løsningen kunne man sett hva flere deler av PC'n trekker av effketer, og tallet ville blitt ganske nøyaktig. Dette hadde vært veldig interrersant i forbindelse med bytte av CPU og bytte av skjermkort. (for å se hor mye mer/mindre den nye komponenten bruker) Desverre finnes ikke slike løsninger i salg i dag. Skulle gjerne sett slikt i salg dog. Endret 12. januar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Simen1: Jeg snakka om hvis man ville vite ca strømtrekk og ikke ville lodde eller klippe ledninger jeg da, men det du snakker om hørtes dyrt ut Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Simen1: Jeg snakka om hvis man ville vite ca strømtrekk og ikke ville lodde eller klippe ledninger jeg da, men det du snakker om hørtes dyrt ut Du har rett. I praksis kan vi nok ikke gjøre noe enklere og billigere enn å måle strøm på 230V-siden og regne ut effekten med en gjettet effektfaktor. Ellers så tror jeg ikke en implementasjon av den løsningen jeg siterer vil bli så dyr om den bare gjøres av hovedkort-produsenten. Jeg tipper det vil kunne bli like dyrt å utvilke og produsere som f.eks "dual-bios", "mikro-guru", raid-kontroller, en firewire-bracket eller lignende. Altså fullt overkommelig og sikkert et godt salgsargument for overklokkere og entusiaster. I tillegg kan de sikkert selge slike målermoduler for molex-kontakter for rundt 50kr/stk. (produksjonspris i asia ca 5kr/stk). Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hvis man måler ampere som går inn i strømforsyningen så kan man regne ut hva man trekker ut av den ved å trekke fra tapet i strømforsyningen, normalt for ei størmforsyning til pc er vel en effektivitestsgrad på rundt 70%. DVS at hvis man regner ut at man trekker x antall ampere og ganger det med spenningen på 230v og trekker ifra 30%(eller det som er spesifisert for din strømforsyning) så vildu få antall watt som pc'n trekker ut av srømforsyningen. Edit: For å måle ampere inn til strømforsyningen og liker ikke å kutte lederne for å få det til kan man bruke et tangamperemeter, eneste man trenger å gjøre da er å fjerne kappen som er rundt de to lederne og jord en plass på kabelen og bruke tangamperemeteret rundt den ene lederen. Hvis man måler runt begge får man nemmelig 0A pga av at den andre kabelen vil da gjøre til at magnetfeltet som amperemeteret måler oppheves. NB! Tangamperemeter funker kun på vekselspenning Dette var før: Nå lages tangamperemetre som også måler likestrom. Disse er basert på hall-effekt i en halvleder. Se her for probe som kan benyttes sammen med vanlig multimeter. http://www.dataq.com/support/documentation...rrent_probe.pdf Good Luck. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 En modell for PSUen: En PSU kan karaktiseres som en ideell spenningskilde med en Thevenin motstand. Maks effekt trekkes ut fra PSUen når Lastmotstanden er lik den indre motstanden til PSUen. Ved å måle strøm og spenninger med noen forskjellige Laster kan man så tegne opp en graf og finne den indre resistansen (når grafen skjærer y-aksen). Så kan man beregne den maksimale effekten som kan leveres til en last. Jeg er ikke klar i hodet akkurat nå og dette vet jeg ikke om stemmer... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 ddd-king: Teorien stemmer, men ikke for "ideelle spenningskilder" (som ikke har indre motstand) eller for PC'er (som ikke kan drives på max effekt siden indre motstand = ytre motstand fører til en halvering av spenninga i den ytre kretsen. Ergo alt for lite spenning for PC'n.) Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Simen1: Jepp! Jeg "skjønte" ikke spørsmålet... En flaske Corona hjalp Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Skal se om jeg finne den lille tegningen jeg lærte her om dagen på skolen! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg har en Merlin Gerin UPS på 1200VA.: Den gir meg info om spenninger, strømmer og forbruk i VA. Får nå-verdi og tidligere verdier vist grafisk. Nyere psu`er har PFC, noe som gjør at cos phi ligger ganske konstant hele tiden på rundt 0.95-1 ifølge datablad. Da kan man enkelt bruke en slik ups til å innhente den informasjonen man måtte ønske. Kobler man en monitor til ups`en så vil den nok trekke en reaktiv last, men skjermen vil nok trekke relativt konstant reaktiv effekt i driftsmodus. Dermed kan man beregne forbruket rimelig nøyaktig har man interesse av dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Så flott utstyrt du er Hondaen.. Kan ikke du ta et snapshot av det grafiske displayet med og uten skjerm og legge det ut her sammen med specs? Det ville vært veldig interresant å få en profesjonell måling på dette her. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Det ideelle ville vært om det ble bygd inn amperemeter på alle spenningene på hovedkortet's ATX-plugg ... Nej. Det ideala vore att inne i PSU kontinuerligt mäta hur mycket ström som levereras ut på varje spänning, och via en separat databuss skicka mätvärdena till moderkortet eller en separat displayenhet. /Olle Lenke til kommentar
fredster Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Så flott utstyrt du er Hondaen.. Kan ikke du ta et snapshot av det grafiske displayet med og uten skjerm og legge det ut her sammen med specs? Det ville vært veldig interresant å få en profesjonell måling på dette her. Det bør følge software for dette med enhver UPS. Hvis du tar en titt på disse linkene, så viser det noen eksempler på hvordan dette kan se ut. Micropower (forøvrig leverte de en UPS som ble testet på HW.no) Makker AS sin UPSMonitoring (min tidl. arb.giver) Håper det var til nytte ! Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Hva med en enhet som inneholder voltmeter og amperemeter som også inneholdt "halkulator hardware" og i realtime regnte ut U*I og viser det på et display, eller mater serieporten med data som kan leses med software. Finnes noe slikt? Legger ved en skikkelig dårlig tegning av hva jeg tenker, boksen er volt-/amperemeter med kalkulerings software som regner ut U*I i real time og viser i watt på displayet http://home.no.net/solaguy/watt_meter.bmp (bildet er på 0.16MB... kan kun lagre som bitmap i paint (w2k) her (på skolen kan jeg lagre som jpg i win2k, jaja, strange world)) Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) http://home.no.net/ahpadt/ampere_maaling.jpg Laget i paint, på en laptop, så det ser helt "#%¤#/& ut Gjorde dette med ampere-måling senest idag, så det burde være riktig. Endret 3. februar 2004 av ahpadt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Riktig tenkt aphadt, men da får du med PSU'ens eget effektforbruk også. Jeg tror de andre her mer ønsker en annen løsning som måler kun hva komponentene bruker. (altså etter PSU) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå