Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

For øvrig ser jeg knapt noen nybygg med luftvarmepumper. Det er enten vannbåren gulvvarme (bergvarme eller fjernvarme), eller bare varmekabler. 

Enig i det. Utsagnet om l/l varmepumper gjelder eksisterende bygg. Med en fornyelserate på rundt 1% per år så vil det si at en stor andel av boligene i landet kan gjøre dette svært lønnsomme tiltaket.

I nye bygg så velger man andre løsninger men det er mindre lønnsomme tiltak (kontra f.eks panelovner) fordi byggene allerede er så godt isolerte. Sagt på en annen måte: Energibudsjettet (med panelovner) * ( rente + avbetaling) definerer den økonomiske rammen man har til å gjøre energitiltak. Desto bedre isolert bygget er, jo mindre ramme har man til ulike tiltak. Nye bygg er svært godt isolert.

Satt på spissen: Er strømregninga 2000 kr/år så vil det ikke lønne seg å sette i gang å bore en brønn til 200 000 kr med en rente på 5% (10 000 kr/år + avdrag). Men kan man dele kostnaden på mange boenheter, eller har en gammel energisløsende enebolig med strømregning på totalt 40 000 kr/år så gir det mer mening.

Angående komfort: Gamle energisløsende boliger har gjerne kaldras fra vegger, vinduer, trekk osv. Det gir kalde gulv. Her vil gulvvarme gi langt større løft i komfort enn i nye bygg. Nye godt isolerte boliger har ganske uniform temperatur i rommene i utgangspunktet.

• Nye bygg isolerer seg på en måte bort fra en rekke andre tekniske energitiltak.
  • Gamle dårlige isolerte bygg kan har et stort energibudsjett å putte inn i tekniske energitiltak.
Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel ikke så mye å si. Når strømmen blir billig så begynner man å sløse. Det er jo et av hovedargumentene mot billigere strøm i sør. Det kan vi ikke ha for da vil folk sløse! Det må da også bety at man i Nord sløser med strømmen hele tiden, og at store deler av Europa kommer til å sløse i morgen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så billig strøm er ikke bra for kraftselskapene og deres eiere, ofte kommuner. Så jeg gjør min samfunnsinnsats for å presse prisene oppover. Termostatene har stått på 24°C i det siste. Ved behov for regulering så har jeg jo vinduer..

Det er bedre å bruke strømmen og bidra til slunkne kommunekasser, enn at innestengt kraft må slippes forbi turbinene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lite snø her rundtomkring i år, må bli en del regn til høsten. Nesten alle skibakker under ca. 1000 meter er allerede stengt. Og magasiner er tappet ned relativt mye her nå. Bor i området hvor vi har temmelig mange og til dels store magasiner.(bl.a Hafslund osv.) Vårsmelting er i gang (allerede nå) på høyfjell.

Skal hogge en del ved til neste vinter. Gratis uttak fra kommunale områder med tillatelse, kratter, tett vekst osv. Får merket det som jeg kan ta av oppsynsmannen. Vinn/vinn, rett utenfor døra min.

Edit: jada, alle Finnene ble fødd med motorsag, safety first. Har kurs osv. Dog ikke påkrevd av private/hobbyjobber men,men..

Mer edit: Får dere tilgang til ødelagte paller, engangspaller osv. (som regel gratis). En vanlig kappsag/el-motorsag er nok. Mye å hente der for dei som har vedovn.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (19 timer siden):

Så med andre ord kommer store deler av Europa til å sette terassevarmerne og panelovnene ut på full guffe.

Er vel ingen som vil merke negative prisar i desse landa. Er berre her vi har flytande spotpris. Dei aller fleste andre land opererer med faste prisar til sluttkunde slik eg har forstått det.
Dei har heller ikkje kompliserte nettleigemodellar så alt er kun ei rekning med ein pris per kWh.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...