kremt Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars 3000 nye ansatte med 1.5 mill snittlønn er ikke gratis for å si det sånn. Og null økt strømproduksjon. 1 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars kremt skrev (41 minutter siden): 3000 nye ansatte med 1.5 mill snittlønn er ikke gratis for å si det sånn. Og null økt strømproduksjon. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har nær 7000 ansatte i mer enn 20 land. Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Sitat Statkraft er Europas største produsent av fornybar energi. Det statseide selskapet er i såkalt kategori 1. Målet de har fått av staten er derfor å tjene mest mulig penger over tid. https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2025/04/02/196079419/vedum-vil-stanse-pengegaloppen-i-statkraft-kaller-naeringsministeren-inn-pa-teppet 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april 2 hours ago, Jarmo said: kaller-naeringsministeren-inn-pa-teppet Hvilket teppe? Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april J-Å skrev (7 minutter siden): Hvilket teppe? Popularitetsteppet. Vedum har kastet all ansvarlighet overbord og finpusser rollen som høyrøstet populist som kritiserer i øst og vest etter at Sp gikk ut at regjeringen. 5 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Statkraft har allerede tatt grep her. Ny konsernsjef satt bremsene på etter galskapen til Rynning-Tønnesen. Ref: https://www.dn.no/energi/statkraft/birgitte-ringstad-vartdal/krafttrading/ny-konsernsjef-setter-bremsene-pa/2-1-1640052 Ellers er det jo ingen tvil om hvor Statkraft har satt inn støtet de siste årene: 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april (endret) sk0yern skrev (20 minutter siden): Ellers er det jo ingen tvil om hvor Statkraft har satt inn støtet de siste årene: Ja, det er vel flere her i tråden som har pratet varmt om norske investeringer i utenlandsk kraftproduksjon. Blant annet å bygge ny kjernekraft nedover kontintentet med norsk eierskap. Jeg vil gjerne ha mer av det. Gjerne norske investeringer i tekniske løsninger som av uforståelige politiske vinder er sosialt upopulære, men som er gode tekniske løsninger som folkeoppinionen før eller siden må innse er riktig vei. F.eks kjernekraft i Tyskland, gasskraft som rent døgnregulerende kraft og fjernvarme som også kan fungere som energibuffer som reduserer prisvariasjonene. Endret 2. april av Simen1 2 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Simen1 skrev (23 timer siden): Jeg vil gjerne ha mer av det. Gjerne norske investeringer i tekniske løsninger som av uforståelige politiske vinder er sosialt upopulære, men som er gode tekniske løsninger som folkeoppinionen før eller siden må innse er riktig vei. Tja, er det ikke greit å få en viss avkastning på investeringene også? Greiere å sett pengene i banken heller enn det her. Mindre risiko også. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Så fremt påstandene kan bekreftes (det tar jeg ikke for gitt), så må vesten få tak i den teknologien og kopiere! Det er det minste vi bør ta oss til rette med sånn som kineserne konstant kopierer vestlig teknologi. Men det skal sies at 2MW er knøttlite. Vanlige uran-reaktorer har gjerne 1000 ganger høyere termisk effekt. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 2MW? Det er jo under halvparten av gass-fyrkjelen vi har på jobb. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 1 hour ago, sedsberg said: 2MW? Det er jo under halvparten av gass-fyrkjelen vi har på jobb. Nå er vel dette bare en forsøksreaktor, så ikke så uvanlig. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) Denne? https://en.wikipedia.org/wiki/TMSR-LF1 Endret 4. april av Jarmo Lenke til kommentar
oldboy Skrevet fredag kl 18:08 Del Skrevet fredag kl 18:08 3 hours ago, Jarmo said: Denne? https://en.wikipedia.org/wiki/TMSR-LF1 Spør du meg? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet fredag kl 18:22 Del Skrevet fredag kl 18:22 (endret) oldboy skrev (15 minutter siden): Spør du meg? Alle i tråden. Foreløpig antatt levetid 10 år, tipper pga. korrosjon. Og hvor mye kan produksjon oppskaleres. The time will show.. Endret fredag kl 18:25 av Jarmo Lenke til kommentar
oldboy Skrevet fredag kl 18:24 Del Skrevet fredag kl 18:24 Just now, Jarmo said: Alle i tråden. Foreløpig antatt levetid 10 år, tipper pga, korrosjon. Og hvor mye kan produksjon oppskaleres. The time will show.. Ja det er nok en del utfordringer ennå med denne typen reaktorer. USA hadde et forsøk og to på 50tallet mener jeg. Har du forresten en kilde på grafene du postet et par poster over? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet fredag kl 18:50 Del Skrevet fredag kl 18:50 (endret) oldboy skrev (1 time siden): Ja det er nok en del utfordringer ennå med denne typen reaktorer. USA hadde et forsøk og to på 50tallet mener jeg. Har du forresten en kilde på grafene du postet et par poster over? Foreløpig lite info utover google. China vil vel beholde mest mulig for seg selv, noe som er helt naturlig. If the TMSR-LF1 proves successful, China plans to build a reactor with a capacity of 373 MWt by 2030. Endret fredag kl 20:02 av Jarmo Lenke til kommentar
trikola Skrevet fredag kl 20:52 Del Skrevet fredag kl 20:52 (endret) Prosjekter finnes det jo nok av. De jeg har fulgt mest med på: Copenhagen Atomics (DK) Dual Fluid (CA, DE) Begge har - meg bekjent - verken noe US eller kinesisk i bakgrunn Endret fredag kl 20:54 av trikola Lenke til kommentar
oldboy Skrevet lørdag kl 11:59 Del Skrevet lørdag kl 11:59 15 hours ago, trikola said: Prosjekter finnes det jo nok av. De jeg har fulgt mest med på: Copenhagen Atomics (DK) Dual Fluid (CA, DE) Begge har - meg bekjent - verken noe US eller kinesisk i bakgrunn Ingen av disse har vel en reaktor oppe å går ennå. Jeg er uansett positiv til mer utvikling! Lenke til kommentar
oldboy Skrevet lørdag kl 18:03 Del Skrevet lørdag kl 18:03 Hvis noen er interessert i litt historie om reaktorer med flytende salt så kan denne podcasten anbefales. https://youtu.be/KP5OfjQ0Vrk?si=qgjL6Y6Yd5qf4Jkg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå