Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår ikkje heilt Aasland og korles ein skal betale "Norgespris".
Virkar som at dei av oss som då har to ulike rekningar vil få eit nettleige som varierer veldig alt etter om ein får att på vinteren eller må betale ekstra på sommaren. Det vil også vere 1-2 veker mellom slike rekningar som då kan bli tøft for ein del.
Ein då må betale full spotpris til selskapet som sel straum og så få dette eventuelt refundert hjå nettselskapet 2 veker seinare.

For min del så må eg gå tilbake til det kommunale selskapet og få "norgesprisen" frå dei på ei samla rekning sidan dei også eig nettselskapet og fakturerer samla. Men då prisgitt deira påslag på spotprisen + fast månadspris som er ganske høgt over snittet.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Det vil bli billigere for de som bruker lite strøm og blir med det en ordning kun for de. De med høyt forbruk vil velge spotpris.

En kan gjerne gi en høyere grense for de som av forskjellige grunner vanskelig kan få ned forbruket. Men jeg ser ikke at en behøver å støtte oppvarming av luksusboliger med svømmebasseng, oppvarmet gårdsplass osv. 

En viss støtte til hytter synes jeg er greit, men da bør taket gjelde for samlet forbruk for hytte og hjem.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (6 timer siden):

Effekt prisinga burde ikkje vere kalkulert på timane mellom kl 00 og 06, eventuelt bli kalkulert med 50% rabatt.
Dette vil gjere det endå meir attraktivt å lade elbil på natta.

Den burde blitt kalkulert time for time.Det er tilnærmet umulig å følge med på strømforbruket hele tiden. Det hindrer elektrifsering og reduserer livskvaliteten. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 timer siden):

Det burde absolutt legges mer tilrette for  belønne de som bruker lite strøm.

Dersom jeg betaler 4000,- i måneden, men naboen min er flink og bruker kun 25% så mye strøm som meg. så slipper hen unna med en regning på bare tusen-lappen.

Halvert strømforbruk gir halv regning. 

Hvor mye kraftigere belønning ønsker/trenger/fortjener du egentlig?

Den billigste energien er den du ikke bruker! Slik vil det alltid være. Og er ikke det egentlig mer enn godt nok?

Det sagt; Konkrete - og gode - bidrag for å få investert i strøm-reduserende tiltak, ønsker jeg velkommen. Det er vrient å få Enova-tilskudd, og klin umulig dersom man ønsker bittelitt egeninnsats. 🫤🙄 Jeg skulle ønske dette var enklere for folk flest. 

(Eventuelt kan vi like gjerne avvikle hele Enova-ordningen ...)

Lenke til kommentar

Den første tusen-kilowatten per måned er den dyreste du bruker. Jeg brukte under 1000 kwh for februar men med nettleie og avgifter ble kwh pris på 1.1 krone. Hadde jeg brukt dobbelt så mye ville ikke prisen doblet seg. Med andre ord har jeg egentlig svært liten interesse av ytterligere sparing fra disse nivåene. Det er begrenset hvor mye mindre man kan bruke uten å iverksette enorme tiltak på bygningen. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Den første tusen-kilowatten per måned er den dyreste du bruker. Jeg brukte under 1000 kwh for februar men med nettleie og avgifter ble kwh pris på 1.1 krone. Hadde jeg brukt dobbelt så mye ville ikke prisen doblet seg. Med andre ord har jeg egentlig svært liten interesse av ytterligere sparing fra disse nivåene. Det er begrenset hvor mye mindre man kan bruke uten å iverksette enorme tiltak på bygningen. 

Ah, du drar inn avgifter (nettleie) inn i bildet? Ok. Forstår. 

Norgespris er kun strømpris. Altså helt uten avgifter, som nettleie. 

Nettleien er forøvrig litt forskjellig rundt om i landet. Men ja; det er vel muligens en slaks "kvantumsrabatt" innbakt i de fleste områder. Slik at stor-forbrukerne betaler noe mindre pr kWh enn små-fiskene. 

Nettleie er forøvrig en avgift som typisk ikke lar seg oversette direkte til en kilowattime-pris. Eksempel: Å montere og vedlikeholde en ledning fra nærmeste fordelerskap og ut til ditt hus koster akkurat dette samme, uansett hvor mye eller lite strøm du forbruker. 

Allikevel: det er vanlig å bli straffet for å bruke mye strøm samtidig. Jeg får et eget beløp på faktura, som er basert på mine tre høyeste topper pr måned. (Ironisk nok er det null belønning å legge seg på et lavt snitt resten av måneden, dersom de tre første dagene var høye. Så kommer man skjevt ut, er det lite og ingenting å hente på å flytte strømlaster til natt, osv.)

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (5 timer siden):

Noe annet jeg tenker er at det beste i det lange løp ville vært om alle strømkundene ble pålagt å gå for norgespris. Hvorfor skal man legge opp til at noen skal kunne spekulere? Det burde være i alles interesse å ikke åpne for spekulering, men heller sørge for forutsigbarhet både for strømkunder og -selgere. Dette vil også være en styrke dersom man innfører en progressiv norgespris. Imidlertid betinger dette at betingelsene i norgespris er gode. Fastpris på 40 øre/kWh + mva synes jeg er for høyt med tanke på hvor høy nettleien har blitt. Men en marginalkostnad for forbruk over f.eks. 3000 kWh kan godt være så høyt eller enda høyere.

Hvorfor vil du påtvinge alle fastpris? Må gjerne tilby fastpris til 30 øre for min del, men jeg skal ha meg frabedt å bli påtvunget det. Spekulering? Det er da bare å legge opp til 12 mnd. binding uansett når man tegner avtalen. Blir vanskelig å "spekulere" da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Den burde blitt kalkulert time for time.Det er tilnærmet umulig å følge med på strømforbruket hele tiden. Det hindrer elektrifsering og reduserer livskvaliteten. 

Per måned er greit nok, men vi må få vekk disse digre trinnene. 5-10kW? Håpløst når jeg havner på 5,1kW i løpet av første uken. Da er spareincentivet borte resten av måneden. Svenskene betaler for nøyaktig den effekten de bruker. F.eks 75,- pr. kW og har du brukt 5,23kW toppeffekt (regnet over de 3 timene med høyest forbruk) så betaler du 5,23*75=392,25. Det burde virkelig ikke være vanskelig å få til. 

Tenk om vi skulle betalt for strømmen på samme måte som dagens effektavgift. 0-1000kWh, 1000-2000kWh osv. Brukt 1104kWh? Ja, da betaler du for 2000kWh. Bare tull. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Förstår inte varför det skulle bli "katastrof" med tanke på förbruk med ett fastpris som till och med vel ligger noenlunda högt historiskt sätt. 

Är ju inte samma diskussion angående bensin eller andra varor. 

Hur mye ström folk gör av med varierar också väldigt mycket med hur og hvor man bor. Det är alltså inte enkelt att bestämma vad som är slösing. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...