Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Det norske "arvesølvet" er at nordmenn er sikret billig, fornybar, stabil strøm til oppvarming og industri, takket være kraftutbyggingen i etterkrigstiden. Nyttig i et kaldt og ugjestmildt klima. Vi satset på nullutslipp før det ble trendy.

Inntektene fra salg av norsk strøm til Tyskland dekker ikke engang strømstøtten. Strømregningene har faktisk gått markant opp etter at strømkrisen begynte. Hvorfor gikk ikke strømregningene ned etter at vi fikk hjelp av Tyskland til å betale for kraftproduksjonen? Er det noen som helst grunn til at vi må ha prissmitte?

Hvordan skal en en ekstra skatt hjelpe nordmenn å få bedre råd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, Jarmo said:

Fastpris på strøm, forbrukstak på både hus og hytter

Etter min mening bør forbrukstaket settes mye lavere, men da med en gunstigere pris. For eksempel 10000 kWh pr. år til 30 øre/kWh med moms. Det vil gi omtrent samme kostnad, siden gjennomsnittsforbruk er ca. 16000 kWh.

• Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (25 minutter siden):

Etter min mening bør forbrukstaket settes mye lavere, men da med en gunstigere pris. For eksempel 10000 kWh pr. år til 30 øre/kWh med moms. Det vil gi omtrent samme kostnad, siden gjennomsnittsforbruk er ca. 16000 kWh.

Det burde absolutt legges mer tilrette for  belønne de som bruker lite strøm. Er ikke veldig imponert over det regjeringen kommer med. De tør nok ikke å skremme vekk de få potensielle velgerne de har igjen. 

Lenke til kommentar

Norge sløser ikke strøm fordi vi har en av verdens mest effektive energisystemer. Nesten all strøm kommer fra vannkraft, som har ekstremt høy virkningsgrad sammenlignet med fossil energi. I stedet for å la overskuddet gå til spille, eksporterer vi kraft til Europa og reduserer fossil avhengighet der. Høye strømpriser gjør at både husholdninger og industri er svært bevisste på forbruket, og energieffektiv teknologi bidrar ytterligere. Så det er bare tull at vi driver å sløser strøm, folk flest gjør ikke dette, og har aldri gjort det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 8.3.2025 den 18.15):

Nå er avtalene laget slik at dersom Norge bygger ut ny kraft, er de PÅLAGT å bygge ny eksportkapasitet. Dette følger av inngåtte avtaler med EU via Acer etc.

Vis til kor det står er du snill.
EU/Acer kan ikkje bestemme over kva kablar og linjer vi skal ha til andre land.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Alkan skrev (13 minutter siden):

og har aldri gjort det.

Jo, det har folk gjort. Når strømmen har vært tilnærmet gratis har folk sløst. Nå blir en trippelt straffet av nettleie + effekravgift + strømpris, da merkes sløsing en godt. De flest jeg snakker med har klart å redusere forbruket uten å merke det på komforten. Det er også mange bedrifter som har begynt å skru av lyset om natta, noe de ikke gjorde før. 

En bør legge seg på ett nivå der vanlige folk ikke merker noe til det mens de med stort forbruk klarer å komme seg innenfor med effektivisering. Effektsvgiten er ett større problem i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (30 minutter siden):

Problemet her er at Statnett har sove i timen. Dei har basert seg på svensk kapasitet som no er sprengt etter utbygging av vindkraft.
Vi har kun ei linje mellom Ofoten og Korgen, og vidare sørover så er det ei 420kV og ei gammal 300kV som burde vore oppgradert.

I planane til Statnett så vil det og vere 40-50 år til ein får oppgradert linja mellom NO3 (Trøndelag) og NO1 (Austlandet). Hadde denne hatt meir kapasitet så kunne ein sende meir sørover og Trøndelag kunne ta imot meir frå nord.

Statnett har vore livredde for å overdimensjonere nettet og dermed hamna bakpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (19 timer siden):

Inntektene fra salg av norsk strøm til Tyskland dekker ikke engang strømstøtten.

Jeg må si meg enig med farnol her. Det virker ikke som du forstår problemet og den setningen som jeg siterer her viser det ganske tydelig. Det er helt meningsløst å sammenligne inntektene fra salg av norsk strøm til utlandet med strømstøtten og å snakke om hvorvidt strømstøtten dekkes av disse inntektene eller ikke.

Strømstøtten er en beskjeden rabatt som norske husholdninger får fordi strømprisene først gikk i taket. La meg bare ta noen enkle tall (som ikke nødvendigvis er nøyaktige, men som bare er ment) for å illustrere dette. Først hadde man i Norge en strømpris på 30 øre/kWh. Så økte denne strømprisen til 120 øre/kWh. Dette førte til at norske strømprodusenter, som i all hovedsak er i offentlig eie, fikk mye høyere inntekter enn før. Disse ekstrainntektene har i all hovedsak endt opp på statlige hender enten direkte eller i form av skatt.

Så har man innført strømstøtte som innebærer at norske husholdninger får en rabatt på strømregningen som tilsvarer 30 øre/kWh. Det er denne rabatten du snakker om at salget til Tyskland ikke dekker. Men utgangspunktet her er jo at norske husholdninger nå betaler 90 øre/kWh istedenfor 30 øre/kWh som de gjorde før. Og pengene går til dem som gir oss strømstøtten. Det er altså meningsløst å snakke om å dekke inn strømstøtten. Det er mottakerne av strømstøtten som dekker den inn og vel så det all den tid nettoprisen på strøm er mye høyere nå enn den var før.

Hvis jeg først tar 100 kroner fra deg og deretter sier til deg at du skal få tilbake 30 kroner etterpå, så trenger jeg ikke å selge strøm til Tyskland for å "dekke inn" de 30 kronene. Det er bare å bruke av de 100 kronene jeg tok fra deg. Ble det lettere å skjønne?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

Fastpris på strøm, forbrukstak på både hus og hytter, og årlig bindingstid. Dette er detaljene i regjeringens norgespris som i dag sendes på høring.

https://www.finansavisen.no/energi/2025/03/10/8248571/slik-blir-norgespris-foreslar-maksgrense-pa-stromforbruket

Måtte bare kommentere dette: 

Sitat

– Det å innføre norgespris handler om å gi trygghet og skape forutsigbarhet for folks strømutgifter, sier energiminister Terje Aasland (Ap).

Rettelse: Det å innføre norgespris handler om at det er valg i år og regjeringen har innsett at de sannsynligvis taper dette valget, i hvert fall hvis de ikke gjør noe med folks strømregninger. Dette i sterk kontrast til det Støre har drevet med hele perioden som statsminister og bare "fulgt nøye med" og sittet rolig og sett på at norske strømkunder har betalt inn mange titalls milliarder kroner mer i strømregninger enn før.

• Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Mannen med ljåen said:

Det norske "arvesølvet" er at nordmenn er sikret billig, fornybar, stabil strøm til oppvarming og industri, takket være kraftutbyggingen i etterkrigstiden. Nyttig i et kaldt og ugjestmildt klima. Vi satset på nullutslipp før det ble trendy.

Inntektene fra salg av norsk strøm til Tyskland dekker ikke engang strømstøtten. Strømregningene har faktisk gått markant opp etter at strømkrisen begynte. Hvorfor gikk ikke strømregningene ned etter at vi fikk hjelp av Tyskland til å betale for kraftproduksjonen? Er det noen som helst grunn til at vi må ha prissmitte?

Hvordan skal en en ekstra skatt hjelpe nordmenn å få bedre råd?

Inntektene fra salg av strøm til blant andre Tyskland (man spør seg hvilke strenger det skal spilles på med dette ensidige fokuset på Tyskland) er en nettoinntekt for nasjonen, ikke en bruttoinntekt som det gir mening å regne mot hverken økte innenlands strømpriser eller strømstøtte. Prissmitten er en rent innenlands ekstrainntekt for kraftprodusentene og staten. Kraftprodusentene er til alt overveiende offentlige, med staten som dominerende aktør. Fra de andre produsentene henter staten selskapsskatt og skatt på grunnrente, og på toppen av dette henter staten moms fra forbrukerne. 

Nei, vi må ikke ha prissmitte, annet enn for at kraftmarkedet skal fungere optimalt. Det europeiske kraftmarkedet er gjennomgående ikke dysfunksjonelt, slik populistene på høyre og venstre fløy påstår. Det eneste dysfunksjonelle markedet er det tyske, og det er dysfunksjonelt nettopp fordi prissignalene som burde gis både produsenter og forbrukere undertrykkes. Om ACER hadde vært i fjerneste nærhet av å ha den makten det tillegges av norske populister ville Tyskland for lengst vært delt opp i minst to prisområder. 

Jeg sier ikke at en ekstra skatt skal hjelpe nordmenn til å få bedre råd. Jeg sier det stikk motsatte. Prissmitten fungerer som en ekstra skatt som gir nordmenn dårligere råd. Men prissmitten er en ren innenlands overføring fra næringsliv og husholdninger til staten, og problemet bør derfor løses som et innenlands fordelingsproblem, ikke ved nasjonal selvskading slik populistene tar til orde for når de vil "kutte kablene". Så kan tilbakebetalingen av innenlands ekstrainntekter – strømstøtte – gjennomføres på mange forskjellige måter, med ingen, små eller store skader på markedet på kort og lang sikt. MDG har det absolutt beste forslaget. Blant de større partiene har Høyre det beste. AP har fått panikk og mistet hodet, men forslaget er ikke på langt nær så skadelig som FrPs. Rødts forslag bærer preg av at de har en revolusjon å gjennomføre, og kommunistene har i motsetning til journalistene ikke glemt den opprinnelige betydningen av ordet krisemaksimere. 

Endret av farnol
Tegnsetting.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (2 timer siden):

Denne "Norgespris" greia burde vore trinnbasert slik at det faktisk er noko å spare på å ikkje bruke masse straum.

På NRK står det at rundt 4% av hushaldningane brukar over 5000kWh og 8,6% er over 4000kWh.

Mangler du en null?

Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 timer siden):

Det vil bli billigere for de som bruker lite strøm og blir med det en ordning kun for de. De med høyt forbruk vil velge spotpris.

Ordningen vil favorisere små husholdninger. Single, barnløse par og generell trangboddhet. Ordningen vil straffe folk med enebolig, særlig de med store og gamle eneboliger. Dette kommer på toppen av evt krav til energieffektivisering og energikarakter. Signalet er tydelig: Motarbeid store husholdninger folk med mange barn, og folk i distriktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...