Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (23 minutter siden):

Men hva skulle man bygd ut i stor stil for å øke tilgjengelig effekt?

I ett land hvor man har skatteregler som stopper folk fra utnytte den produksjonen vi har potensial for så er det faktisk mulig og gjøre noe, man har vel også sørget for og gjøre modernisering av gamle anlegg ulønnsomt i gjenom det Norge er best på, byråkrati og skatt/avgift. Håper noe av dette er endret, dog er systemet så tregt at knapt noe skjer

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er eit paradoks dette. Små kraftverk stoppar på ca 9,9MW(10MVA) for å sleppe grunnrenteskatt.
Har vore i media om både nye bygg og game som skulle fornyast.
I 2023 kom det vel fram at 13 prosjekt med konsesjon over 10MW vart redusert pga dette, og tapt effekt var ca 85MW.
Kan virke som at kraftverk mellom 10 og 20MW eller rundt der ikkje er lønsame pga denne skatten.

Eit system der det er pris per MVA installert kunne kanskje vore greit. Eventuelt med eit fritak som i dag opp til 10MVA.
Eller at skatten var på faktisk produksjon over eit visst nivå og ikkje installert effekt.

Endret av Gazer75
  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Det er et godt eksempel på effektmangel, som du ikke tror på. Vi klarer i praksis ikke å produsere stort mer enn 25500 MW nå om vinteren, i perioder når det ikke er vind. Men jeg forstår ikke helt hvorfor vi eksporterer fra NO1 til SE3, hvor prisene er lavere.

image.png.a49df06182a4583ab55e538f4b06fb00.png

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#produksjon-og-forbruk

De sender sikkert strømmen videre til Sør-Sverige, som har noe høyere pris enn NO1?

Fysikk og faktisk transporttap på å frakte strømmen rundt på kryss og tvers i Europa, kan de heldigvis se bort i fra (dekkes inn av DEG gjennom stadig økende nettleie). Derfor lønner det seg å sende dyr norsk strøm videre til enda dyrere markeder. 😉🫣

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Tror jeg har nevnt det før, men det er altså Tyskland som må satse på en storstilt utbygging av kjernekraft.
Norge må først og fremst bli fri, slik at vi får beholde vannkraften vår.

Åpenbart!

Tyskland har bevisst sørget for å legge ned stabil kraft. De har satt seg i en situasjon hvor de ikke produserer nok elektrisk kraft selv. De er (stort sett) avhengig av import. 

Ironisk nok er ikke dette noe som kun gir dyr strøm for tyskerne. Nei da! Alle land som utveksler strøm med Tyskland premieres med prissmitte! 🤯

Snakk om dysfunksjonelt system!

De land som ikke selger strøm til Tyskland, slipper prissmitte, og kan nyte egen kraft til priser bestemt internt på eget marked. 

Vi derimot, vi skal ha pris bestemt utenfor internt marked. 

Så lenge prissettingen er såpass dysfunksjonell, mener jeg kapasitet på eksportkabler må strupes, slik at Tyskland ikke får mulighet til å kjøpe vår strøm.

Jeg ønsker å eksportere overskuddsenergi til våre naboland, men ikke når gevinsten er prissmitte. Da kan det være det samme ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 minutter siden):

Åpenbart!

Tyskland har bevisst sørget for å legge ned stabil kraft. De har satt seg i en situasjon hvor de ikke produserer nok elektrisk kraft selv. De er (stort sett) avhengig av import. 

Ironisk nok er ikke dette noe som kun gir dyr strøm for tyskerne. Nei da! Alle land som utveksler strøm med Tyskland premieres med prissmitte! 🤯

Snakk om dysfunksjonelt system!

De land som ikke selger strøm til Tyskland, slipper prissmitte, og kan nyte egen kraft til priser bestemt internt på eget marked. 

Vi derimot, vi skal ha pris bestemt utenfor internt marked. 

Så lenge prissettingen er såpass dysfunksjonell, mener jeg kapasitet på eksportkabler må strupes, slik at Tyskland ikke får mulighet til å kjøpe vår strøm.

Jeg ønsker å eksportere overskuddsenergi til våre naboland, men ikke når gevinsten er prissmitte. Da kan det være det samme ...

https://www.finansavisen.no/energi/2025/02/13/8242202/gassprisen-raser-utenfor-var-kontroll-sier-ravareanalytiker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...