fredrik2 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 4 minutes ago, Simen1 said: Kalenderåret 2022 var ikke tørrår fordi det kom mye nedbør helt på tampen, i 4 kvartal. Da var det liksom ikke tørt de første 3 kvartalene... 2021 var svært tørt i 4. kvartal. Så totalt et år sammenhengende med svært lite nedbør, som skapte høye priser i forkant av krigen i Ukraina og alt det førte med seg. Et år i strekk - ja. Kalenderår - nei. Jeg synes det er temmelig tynnt halmstrå å henge seg opp i om det tørre året var fra januar-desember eller oktober-september. Tørt var det i hvert fall et år = 12 mnd = 365 dager i strekk. Ikke sant? Samtidigt som man klarade av at ha en netto eksport totalt sett och de allra flesta ukene under den perioden. Sen når det blir lite vann i magasinen er det en förklaring som dominerar fra diverse myndigheter. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (13 timer siden): Og så kommer neste regjering og innfører den i stedet. hvordan er den borgerlige regjeringen snekret sammen? Frp er vel imot flere energipakker fra EU? Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 9 minutter siden Del Skrevet 9 minutter siden sk0yern skrev (5 timer siden): Så hele greia med "anstrengt kraftsituasjon" er altså bare tull. Greit å vite. Det har jeg aldri hevdet. Jeg sier bare at det later til at marginene har vært tilstrekkelig gode ettersom det aldri har vært strømstans som følge av for lav fyllingsgrad. Jeg har etterlyst holdepunkter for å hevde det motsatte, men da ble det taust som i graven. Det er tydeligvis mer interresant å komme med stråmenn enn å svare på det spørsmålet, dvs. innrømme at man ikke kan gi noe godt svar. sk0yern skrev (5 timer siden): Dermed kan vi egentlig bare drite i fyllingsgrad, at de blir fyllt opp igjen er uungåelig. Ingen ting av det jeg skriver kan tolkes i den retning. Dette er en ny stråmann. sk0yern skrev (5 timer siden): Et år varer fra uke 1-52(53). For hele Norge var diff fra årsgjennomsnitt +0,6TWh, for NO2 0,0TWh. Tror du virkelig NVE er enig med deg i at 2022 var et tørrår? Det er helt uinteressant om den tørre perioden sammenfaller med årsskiftet i vår tidsregning eller ikke. Poenget er at det i 2022 var en lang periode med mindre nedbør enn normalt og det kan du ikke nekte for. Det er heller ingen tvil om at dette "underskuddet" på nedbør påvirket fyllingsgraden negativt og likevel ble det ingen strømstans. sk0yern skrev (5 timer siden): Så hvis Tyskland eller England ikke har strøm nok til sin egen befolkning, så bør vi stole på at de fortsatt eksporterer til oss, siden vi trenger det? Tror ikke det. Det var "energikrise" i Tyskland og England i 2022. Likevel fikk Norge importere strøm i de periodene vi trengte det. Tro det eller ei. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet akkurat nå Del Skrevet akkurat nå fredrik2 skrev (5 timer siden): Tycker nog datan visar att man var heldig på sen hösten med tanke på nedbör. Her snakker vi om en rekke uheldige omstendigheter som inntraff samtidig, både med tanke på tilsig i Norge, energisituasjonen i Europa og krigen i Ukraina. Det er ikke flaks at en lang periode med uvanlig lite nedbør (i fjellet) på et eller annet tidspunkt tar slutt. Men man kan godt si at det var uflaks at perioden varte så lenge som den gjorde før den tok slutt. Men for all del, om du vil kalle det flaks, så er det ingen vei utenom, da er vi avhengige flaks i henhold til dine begreper og det vil vi være uansett hva vi gjør og hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå