agvg Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Jarmo skrev (12 minutter siden): Den svenske batteriprodusenten Novo Energy, et samarbeid mellom konkursbeskyttede Northvolt og Volvo Cars, vil redusere bemanningen med 30 prosent. Ifølge Dagens Nyheter og Dagens Industri betyr dette at over 100 ansatte må gå. Novo Energy bygger en stor batterifabrikk i Göteborg. Avgjørelsen er knyttet til markedsforholdene og endringer i forretningsplanen, skriver selskapet, som også skal kutte i kostnadene. Så de kinesiske batterigigantene regnet med at batteriprisene vil falle over 30 prosent i år, ganske tøff bransje og slå seg opp i, særlig når konkurrentene har mange års forsprang og bruker ett uhorvelig stort antall milliarder på forskning og utvikling. Endret 7 timer siden av agvg 2 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Simen1 skrev (3 timer siden): Det er ikke en reell prisøkning eller forverring. Dette er en inflasjonsjustering, akkurat som lønninger og trygder øker tilsvarende. Sagt på en annen måte: De 73 ørene i 2024 er det samme som 75 øre i 2025. En kroneis kostet bokstavelig talt 1 krone for ~60 år siden. Den var ikke reelt billigere. Det var bare verdien av krona som var forskjellig den gangen. Det er jeg fullstendig klar over, men det betyr ingen ting for poenget mitt. Det er like fullt slik at man aktivt har valgt å endre på innslagspunktet og på den måten tydeliggjør man at det man ville betalt om strømstøtten slo inn på 73 øre ikke anses som nok. Til tross for at staten totalt sett går med flere milliarder i overskudd og ville fortsatt med det om strømstøtten fremdeles hadde slått inn på 73 øre, så har de sørget for at denne lille inflasjonsbesparelsen ikke skulle komme norske strømkunder til gode. 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden sk0yern skrev (2 timer siden): At kabler til land med enorme kraftunderskudd bidrar til "økt forsyningssikkerhet" er rett og slett tull. Nei, det er det ikke. Kablene gir oss flere ben å stå på i tilfelle det blir kraftmangel her i Norge. Det vil selvsagt koste en del penger å importere strøm når vi ikke greier å produsere nok selv, men det er jo akkurat slik som normalsituasjonen er i motsatt ende av kablene i dag og det tjener Norge gode penger på. sk0yern skrev (2 timer siden): Det er også verdt å merke seg at flaskehalsinntektene, deles 50/50 med andre enden av kabelen. Dvs at i skrivende stund, så er prisen pr MWh i England 204 euro, og NO2 168 euro. 36 Euro pr MWh deles altså mellom England og Norge. Og når Norge importerer strøm, deles også flaskehalsinntektene slik at det går penger tilbake til Norge. Akkurat den ordningen der er jeg enig i at ikke er optimal for Norge så lenge vi eksporterer mer enn vi importerer, men det skyldes at kabelen er finansiert og eies 50% av Norge og 50% av England. En slik kabel har verdi for eieren i den forstand at eieren kan kjøpe kraft i den billige enden og selge kraften i den dyre enden. Kabeleieren får dermed i prinsippet en profitt som tilsvarer prisdifferansen. Når det er to kabeleiere som eier 50% hver, så er det på mange måter rimelig at de også får 50% hver av profitten. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden qualbeen skrev (4 timer siden): Ok. Men ... hvordan var det under den forrige regjering, da? Jeg prøver ikke å ta Støre i forsvar. Misforstå meg rett. Jeg er svært misfornøyd med dagens regjering, og synes at SP er helt krise. (Ikke stemte jeg på noen av disse partiene heller, forøvrig.) Men å kun rope "Støre!" hver gang noe er galt, synes jeg er et blindspor. Se heller etter bakenforliggende årsaker. Hvem ville eventuelt sikret Norges folk og bedrifter rimelig strøm? Jeg vet ikke om noen ... 🫣 Under forrige regjering var strømprisene på et akseptabelt nivå, selv om prisene hadde begynt å øke i 3. kvartal 2021. Jeg har ingen sterk formening om hva som ville skjedd med dersom forrige regjering hadde blitt sittende, jeg bare konstaterer at det er Støre-regjeringen som har sittet rolig og "fulgt nøye med på" at norske strømkunder har fått mye høyere regninger enn før. Det er riktig at så å si alle var tilhengere av nye kabler, men det er (foreløpig) bare Støre-regjeringen som har latt norske strømkunder få svi. Nå sier både FrP (landets største parti) og KrF (et av de minste) at de vil gi 100% støtte over 50 øre/kWh. Det er en mye bedre støtte, men gir fortsatt et betydelig høyere prisnivå inkludert nettleie enn det som har vært normalt i Norge. Erna Solberg sier at Høyre vil beholde strømstøtten som i dag og uttaler at hun mener den er god. Du har altså helt rett i at det ikke bare er Støre som synes det er helt greit å melke norske strømkunder i mye større utstrekning enn vi har gjort før. Egentlig er ikke dette særlig overraskende. KrF tenker vel på de svakeste, mens FrP er populistiske og regner med at økt strømstøtte er populært. Høye strømpriser (istedenfor høye skatter) er klassisk høyre-politikk og AP fører som kjent mye høyre-politikk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 4 hours ago, Simen1 said: En kroneis kostet bokstavelig talt 1 krone for ~60 år Ah, den velkjente misforståelsen. Den kostet faktisk ikke en krone. Quote Isen het opprinnelig «Diplomat» og kostet i begynnelsen 75 øre. Navnet «Krone-is» fikk den i 1954 fordi det passet til produsentnavnet, som hadde en kongekrone i sitt symbol og fordi størrelsen på isen i et større spesialbestilt parti ble øket for å kunne forsvare en rund sum, nemlig én krone. Det var i Tønsberg, under salget av dette partiet med is til én kr. at isen skal ha fått kallenavnet «Krone-is». «Det var disse sammentreffene som ga den navnet. I mange år etterpå, fra 1955 til 1970, kostet faktisk isen én krone», ifølge oppfinneren, Finn Wittersø (1921–2021). Navnet oppsto følgelig ikke bare på grunn av prisen, som var én krone i 15 år, fra 1955 til 1970 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 2025 - 60 år = 1965 Sitat fra 1955 til 1970, kostet faktisk isen én krone Jeg tok meg faktisk tid til å sjekke når den kostet 1 kr og fikk med meg forhistorien med navnet Diplomat og den ennå tidligere prisen. 😉 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Minkowski skrev (1 time siden): Nei, det er det ikke. Kablene gir oss flere ben å stå på i tilfelle det blir kraftmangel her i Norge. Det vil selvsagt koste en del penger å importere strøm når vi ikke greier å produsere nok selv, men det er jo akkurat slik som normalsituasjonen er i motsatt ende av kablene i dag og det tjener Norge gode penger på. Om man med Norge mener staten så stemmer nok det godt, men om man derimot mener folket; vel ikke like mye.... 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Høge priser i sør, men kva er vitsen med å gi rabatt på nsl? Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 1 hour ago, HF- said: Høge priser i sør, men kva er vitsen med å gi rabatt på nsl? Må väl vara en slags bug når man kör två marknader samtidigt. Er ju helt meningslöst att man selger en del ström billigare til England via den kabeln som hittills har varit mest rent export och därför minst viktig för Norge. edit: Intressant hur en tredjedel sen eksporteras till Danmark. Endret 2 timer siden av fredrik2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå