obygda Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kalle Klo skrev (20 minutter siden): Jepp, men begynner å hjelpe. For Li-ion, så regner man typisk en levetid på 1000 ladesykler. Ved å legge til sikkerhetsmarginer i topp og bunn slik at man alltid holder seg mellom 20 - 80% opplading, så kan dette forlenges. Sørger man for at batteriene ikke opplever høye eller lave temperaturer, så hjelper dette også. Er relativt sjelden at det er mer enn 1 kr forskjell mellom laveste og høyeste pris i løpet av et døgn. 866 kr/kWh tilsier at man må opp på den type forskjell for at det skal lønne seg. Å kombinere med solceller slik at man slipper nettavgift, hjelper absolutt på lønnsomheten. Men det var rå batteripris i 2026, avanse til de som setter sammen den ferdige enheten og installasjonskost vil komme i tillegg. Da tenker jeg at man praktisk sett ikke når break-even i 2026 heller, men det begynner å nærme seg. Prisforskjellen innad i døgnet kan nok bli større fremover..Videre innad i uke. Bare følg med fremover så vil du se store pendlinger på prisen.. Systemet presses mhp hyppige endringer fremover. Dette er en utfordring som må løses og da kan man ikke fortsette ensidig subsidier til energitiltak som f.eks solcelleparker,vindmøller osv..Vi må få gode løsninger mhp effekt også i takt med økende forbruk. Det er en ubalanse i måten staten gir subsidier mellom energi og effekt tiltak. Jeg tror mange ikke skjønner forskjellen og forstår utfordringen dessverre. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kalle Klo skrev (1 time siden): Problemet med batterier er prisen. Sist jeg sjekket, så kostet de 5-10x hva jeg ville forvente å spare i levetiden... Nå synker batteriprisene ganske raskt på alle typer, billigere teknologi kommer jo med sodium-ion som er langt tryggere og ha i hus. Så batteriene kommer antagelig for fullt med mindre div toll og handelsbegrensninger kommer og ødelegger markedet. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Man finner det sikkert billigere andre steder, men jeg sjekket Otovo. Det store batteriet de tilbyr, med 20kWh kapasitet, skal de ha 205 000,- for, ferdig installert. Skulle like å se noen klare å lage et scenario der noe slikt kan lønne seg over ti år. Setter man 200000,- på en høyrentekonto i disse dager, klarer man vel kanskje rundt 5% avkastning. Selv etter skatt skulle jeg tro det slår hva man klarer å spare i strømutgifter ved nesten optimale forhold. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden sk0yern skrev (1 time siden): Man finner det sikkert billigere andre steder, men jeg sjekket Otovo. Det store batteriet de tilbyr, med 20kWh kapasitet, skal de ha 205 000,- for, ferdig installert. Skulle like å se noen klare å lage et scenario der noe slikt kan lønne seg over ti år. Setter man 200000,- på en høyrentekonto i disse dager, klarer man vel kanskje rundt 5% avkastning. Selv etter skatt skulle jeg tro det slår hva man klarer å spare i strømutgifter ved nesten optimale forhold. Nå tart det tid før prisene synker, dette Otovo selger er neppe bleeding edge teknologi for og si det pent. Og I Norge er jo alt slikt kraftig overpriset, folk skal melkes tomme på absolutt alt. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden agvg skrev (3 minutter siden): Nå tart det tid før prisene synker, dette Otovo selger er neppe bleeding edge teknologi for og si det pent. Og I Norge er jo alt slikt kraftig overpriset, folk skal melkes tomme på absolutt alt. Ser ut som det er disse de pusher: https://www.sigenergy.com/en/products/sigenstor Sitat AI Optimized Future proof. Embedding cloud-native approach along with machine learning capability, SigenStor is self-evolving, quick to distribute, and easy to manage and scale, allowing for a safer, smarter and optimized experience at any level. Kan du få det mer bleeding edge? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sk0yern skrev (22 timer siden): Som har en masse problemer for strømnettet. https://energiteknikk.net/2022/12/solkraft-kan-tvinge-lavtspentnettet-pa-agder-i-kne/ Er vi andre interessert i en mye høyere nettleie, for å få økt kraftproduksjon på tider av året vi ikke trenger den? Lavspentnettet i Agder er kritisk underdimensjonert. Agder Energi har forsømt nødvendig utbygging i flere tiår, anlegget er nå så dårlig at enkelte steder får man ikke lov til å montere elbillader med større kapasitet enn 8A (!) 1-fase. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden obygda skrev (20 timer siden): Men det er rekord antall søknader om solcelle anlegg på skogsområder inne hos nve nå. Mange på skog av høy verneverdi også. Problemet er at solcelle selskapene har banket på døren hos grunneier og luftet planene...så har grunneier kastet seg rundt og foretatt flatehogst. Når nå all skog er mer eller mindre borte sender man inn søknad og informerer kommunen. Biolog sendes ut og må slukøret melde til kommunen at skogen er borte...Jeg tuller ikke..slik gjennomføres det grønne skiftet i praksis.. Hogsten hadde vel kommet før eller siden uansett. Klimamessig er det i hvert fall en fordel å drive skogen. Gammel skog som råtner på rot slipper ut en vesentlig mengde metan, en klimagass som er vesentlig mer potent enn CO2. Så klimamessig er det best å hugge gammel skog, bruke trærne til byggematerialer og plante ny skog. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden): Lavspentnettet i Agder er kritisk underdimensjonert. Agder Energi har forsømt nødvendig utbygging i flere tiår, anlegget er nå så dårlig at enkelte steder får man ikke lov til å montere elbillader med større kapasitet enn 8A (!) 1-fase. Men hvorfor har man forsømt det i årtier? Hvorfor slipper styringsapparatet unna gang etter gang? Regner med kassa ble tømt av div fylke og div kommuner, nå som kundene skal ta regningen er det aldri vanskelig og bruke penger, disse eierne skal vel ha 30% avkasting på "egenkapitalen", en egenkapital de aldri har betalt inn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå