Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neptun1 skrev (1 time siden):

SV har alltid ønsket mer i strømavgifter og dyrere strøm. De er også generelt i mot det aller meste av utbygging av infrastruktur som vannkraftverk, linjer og veier.
Så de bør ikke nevnes når fornuftig er tema. Samme med Rødt og MDG.

Nå det gjelder kraftutveksling så har vi hatt nok kabler til dette for å sikre leveringssikkerheten i mange år. Da i hovedsak til Sverige. Dette har fungert utmerket.
Monsterkablene til Nederland, England og Tyskland er ca. 90% eksportkabler akkurat slik Statnett og Statkraft ønsket.
På feile premisser vedtok et samlet storting å gå inn for å bygge nye kabler i 2012. Skjønt de visste nok bedre om prissmitten..
Dog er påstander om at vi tjener så mye på eksport ikke riktig. Så også her demonstrerer politikerne sin uforstand.
Det er forlengst innrømmet at argumentene ikke holdt vann, slik flere advarte mot.
Men politikere er som alltid ukritiske når "reven skal passe hønsegården" i dette tilfellet Statnett og Statkraft.
De ser også bare på inntektssiden, ikke tapssiden - når det private næringslivet kneler og folk mister jobben.
Industrikonsernet Elkem har lagt frem tall som viser at industriell utnyttelse av kraften gir 8-dobling av verdien sammenlignet med eksport. (!)

Nå har vi havnet i et uføre på grunn av svikefulle politikere som har gitt bort kontrollen over vannkraften vår.
Det er to ting som kan gjøres på kort sikt etter min mening. (Inntil bedre avtaler er på plass)
1) Gjøre som FrP har foreslått - innføre en makspris på 50 øre pr kwh for alle også næringslivet. 
2) Koble ut kabelen til Tyskland.
Uten tvil har de endret på spillereglene ved å ensidig legge ned alle sine kjernekraftverk uten å ha erstatning for dette. Flere kullkraftverk er også lagt ned.
Norsk næringsliv og husholdninger skal ikke blø for at tyskerne er idioter.

NorNed har 700MW, altså ingen monsterkabel.

Kabelen til Tyskland har mer utveksling i begge retninger enn UK kabelen. Der er det stort sett bare enveiskjøring. Begge er på 1400MW.

EDIT: Verd å merke seg også at disse kablene kjører ikke på full kapasitet hele tiden.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 minutter siden):

NorNed har 700MW, altså ingen monsterkabel.

Kabelen til Tyskland har mer utveksling i begge retninger enn UK kabelen. Der er det stort sett bare enveiskjøring. Begge er på 1400MW.

Ja, men ikke misforstå - jeg ønsker alle eksportkablene frakoblet da Statnett og Statkraft beviselig har løyet.

De skulle aldri vært bygget. Som jeg skrev er de to punktene en start ettersom man lett kan peke på prissmitten fra Tyskland av nevnte årsaker.                                                                                                                                                                                                                                   

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (3 minutter siden):

Ja, men ikke misforstå - jeg ønsker alle eksportkablene frakoblet da Statnett og Statkraft beviselig har løyet.

De skulle aldri vært bygget. Som jeg skrev er de to punktene en start ettersom man lett kan peke på prissmitten fra Tyskland av nevnte årsaker.                                                                                                                                                                                                                                   

År 2010; https://e24.no/naeringsliv/i/GG6Pe6/11-kroner-kwh-i-trondheim

Samme situasjon i dag hadde vært en katastrofe uten backup fra Sverige, eller noen annen plass, tipper jeg. Norges totale strømnett er ikke perfekt, langt ifra..

Lenke til kommentar

Var det ikkje bedre å ha strømkrise hvert fjortende år, enn å ha permanent strømkrise? 

Jeg forstår at kablene er en dyr investering, men vi trenger ikkje å bruke dem kontinuerlig. Bruk kablene til import når vi trenger det, og bruk den til eksport kun når magasinene renner over. 99% av tiden kan kablene være fullstendig frakoblet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Var det ikkje bedre å ha strømkrise hvert fjortende år, enn å ha permanent strømkrise? 

Jeg forstår at kablene er en dyr investering, men vi trenger ikkje å bruke dem kontinuerlig. Bruk kablene til import når vi trenger det, og bruk den til eksport kun når magasinene renner over. 99% av tiden kan kablene være fullstendig frakoblet.

Du tenker Statnetts Tyske og Engelske motstykke som har 50% eierandel i de respektive kablene synes det er en god plan?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

North Sea Link kostet 2 mrd €. Statnett sin del vil jeg tro er halvparten. Noen interessante fakta her:

The interconnector was switched from monopole to bipole operation in January 2022.[21] 1,300 MW was achieved in April 2023,[22] and full 1,400 MW operated by June 2023. While the main direction is from Norway to England, the cable is only fully utilized occasionally.[23]

De innrømmer langt på vei at denne er bygd hovedsakelig for å tømme norske vannmagasin og heve prisene

Markedskraft go on to estimate that the increased demand for Norwegian electricity via North Sea Link will increase the price of electricity in Norway by 25 NOK/MWh[26] (ca. 2.6 €/MWh). A 2016 study expects the two cables to increase price in South Norway by 2 øre/kWh, less than other factors

Statnett said in March 2022 that the very high European gas prices were the main factor of the large increase in electricity prices in Southern Norway in late 2021. The two new cables NSL and NordLink, were responsible for €5―15/MWh, or 10% of the increase for the entire year. Statnett predicted more hours with imports of zero price electricity, as the rest of Europe gets more solar and wind power,[32] and this happens sometimes

"Statnett predicted", den er litt interessant. Man ser uansett litt hva hensikten er her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...