Alkan Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Bare en uke eller to så er vi nok oppe i 15-20 kroner! 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Det er jo ikke en gang vinter enda, vent til store deler av landet får 10-15 minusgrader, opphold og vindstille i lange perioder. Men totalt sett må jeg si året har vært ganske billig her i NO3. 1 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Heilt spinnvilt at ein går frå fleire kroner per kWh til nokre få øre på to dagar. Bevis på at systemet er sjukt. 8 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet søndag kl 08:53 Del Skrevet søndag kl 08:53 (endret) 17 hours ago, Gazer75 said: Heilt spinnvilt at ein går frå fleire kroner per kWh til nokre få øre på to dagar. Bevis på at systemet er sjukt. Det betyr jo at marginalkostnadene for kraftproduksjon er svært ulike. Og noen ganger trenger man kWh også fra den dyreste kilden, andre ganger holder det med kun de billigste. Men hvorfor må de billigste produsenter få betalt like mye som den dyreste? Greit nok at de får betalt mer enn de trenger (for å stimulere til å investere i den type billig kraftproduksjon), men en så høy avanse er vel unødvendig for å oppnå dette insitament. Prissettingsmekanisme: https://en.wikipedia.org/wiki/Merit_order Endret søndag kl 08:56 av trikola 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet søndag kl 11:49 Del Skrevet søndag kl 11:49 sedsberg skrev (22 timer siden): trikola skrev (22 timer siden): Da var den eksistensielle krisen over igjen etter 3-4 dager: SPOT-pris søndag hos meg ned helt til 2.81 øre/kWh (50 øre med rubbel og bitt). Yay! Aldri mere slike høye strømpriser igjen noensinne! Hurra! Vinn-vinn! Flåsete. Selvsagt står ikke verden til påske en gang til, også tar det et par dager så står den til påske likevel. Gjenta! Dager med 0-50 øre/kWh: Total radiostillhet i media Dager med 100+ øre/kWh: Total krise Så kan man tenke seg vanlige folk sitt gjennomsnittlige inntrykk fra media over tid. Det eneste de hører er krise, ellers er det stilt. De som er interessert i mer balansert informasjon må selv oppsøke talldata når media har radiostillhet og følge med priser over tid, regne gjennomsnitt, sjekke sine strømregninger for f.eks desember og sammenligne med foregående år. Det er her man blir oppmerksom på at mediastormen og intervjuer av stakkars tante olga med pizzarestaurant med 3 kunder per kveld som trues av konkurs og onkel jacob med jacuzzi på hytta som fryter han må selge hytta, ikke akkurat er balansert mediedekning. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 12:10 Del Skrevet søndag kl 12:10 trikola skrev (22 timer siden): Da var den eksistensielle krisen over igjen etter 3-4 dager: SPOT-pris søndag hos meg ned helt til 2.81 øre/kWh (50 øre med rubbel og bitt). Ja - det svinger mye - og det kan svinge mye senere også...Personlig er jeg møkk lei slike svingninger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet søndag kl 12:29 Del Skrevet søndag kl 12:29 (endret) Gazer75 skrev (20 timer siden): Heilt spinnvilt at ein går frå fleire kroner per kWh til nokre få øre på to dagar. Bevis på at systemet er sjukt. Jeg leser det som et symtom på at produksjon og etterspørsel har stor ubalanse. Det mangler stabiliserende faktorer i tidsperspektivet dager. Årsaken vet vi jo godt: sol- og vind-kraft er veldig variabelt, samtidig som forbruket er veldig variabelt ut fra vintertemperatur. Siden særlig sterk kulde ofte opptrer samtidig som vindstille så får vi stor ubalanse mellom produksjon og forbruk. Ubalansens kvantum er i størrelseorden flere tusen TWh i løpet av en uke. Spørsmålet er hvordan vi kan forbedre balansen. Noen mener batterier, andre mener hydrogen, atter andre kjernekraft etc, og alle argumenterer med at deres løsning gir best kostn/nytte. Endret søndag kl 12:31 av Simen1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 12:37 Del Skrevet søndag kl 12:37 44 minutes ago, Simen1 said: Det er her man blir oppmerksom på at mediastormen og intervjuer av stakkars tante olga med pizzarestaurant med 3 kunder per kveld som trues av konkurs og onkel jacob med jacuzzi på hytta som fryter han må selge hytta Det er vel lett å sitte på sin høye hest oppe i NO4 og gjøre narr av alle som bryr seg om strømprisen. Jeg tror ikke denne situasjonen varer evig, nye linjer og forbrukere der oppe vil endre situasjonen. Kanskje får man mer produksjon samtidig også, hvem vet, men ikke usannsynlig. Forøvrig står vind nå for hele 18 % av landets produksjon. Det er nok her nøkkelen ligger til lave priser, mye vind og milde temperaturer. 2 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet søndag kl 12:56 Del Skrevet søndag kl 12:56 24 minutes ago, Simen1 said: Spørsmålet er hvordan vi kan forbedre balansen Dette er besvart tusen ganger i denne tråden. Tyskland må starte opp kjernekraften igjen og våkne opp fra fornybartåken. Satse på sol og vind har vist seg å være en svært kostbar feil investering. Norge bør straks isolere innenlands markedet fra prissmitte fra utenlandskabkene. Enkelt og greit. 5 2 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet søndag kl 13:33 Del Skrevet søndag kl 13:33 Fjern utenlands kablene å man har normale priser på dagen. Bygg ut vannkraften vår å problemet er løst på strømmangel i 2050. Innen da så har man bygget 2-3 store atomkraftverk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 13:39 Del Skrevet søndag kl 13:39 Sitat Norge bør straks isolere innenlands markedet fra prissmitte fra utenlandskabkene. Det er visst ikke mulig. Jeg har argumentert for det siden begynnelsen, men å eksportere strømmen dyrere enn hjemmemarkedet ville visst vært et brudd på de internasjonale avtalene (som alle nordmenn er kjempefornøyd med, og Norge er avhengig av), og da blir vi en pariastat som Nord-Korea, og må begynne som gateselger på gangen med lua i hånda. Så lenge kablene eksisterer vil vi ha strømkrise. Det finnes ingen juridisk åpning for å ha nytte av dem. Så de må fysisk ødelegges. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet søndag kl 13:49 Del Skrevet søndag kl 13:49 7 minutes ago, Mannen med ljåen said: men å eksportere strømmen dyrere enn hjemmemarkedet Gjør ikke Frankrike det allerede per dags dato? Vi kunne sikkert ha gått tilbake til policien fra sist energikrise, å gå tilbake til markedspris mot strømrasjonering. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 14:04 Del Skrevet søndag kl 14:04 (endret) oldboy skrev (1 time siden): Dette er besvart tusen ganger i denne tråden. Tyskland må starte opp kjernekraften igjen og våkne opp fra fornybartåken. Satse på sol og vind har vist seg å være en svært kostbar feil investering. Norge bør straks isolere innenlands markedet fra prissmitte fra utenlandskabkene. Enkelt og greit. Tyskland har demontert kjernekraften - den kan ikke raskt startes opp igjen. De har også stoppet kullkraft siste året - de bare bedder for mer og mer volatile priser.. Og med volatile priser så kommer ulvene med regulerbar kraft og flytter sine budkurver ennå mer hver gang vinden stopper opp. Jeg har sette dette flere ganger før - vi får bare håpe på at periodene med lite vind blir færre og færre.... Tyskland derimot - de har ingen høy stjerne hos meg. Har vært gjennom noen diskusjoner med dem før ifb. kraftmarkedet - er møkk lei hele gjengen... Endret søndag kl 14:07 av obygda Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 14:20 Del Skrevet søndag kl 14:20 (endret) Hvis de vil ha strømkrise kan de lide alene. Nordmenn flest er imot strømkrise. Når vi ofrer oss, lærer ikke Tyskland av sine feil. Det er oss det går ut over. Tyskerne må lære at handlinger har konsekvenser. Hvis de ikke har kraftproduksjon, må de jogge for å holde varmen. De som ødela atomkraftverk for å hindre ny oppstart må etterforskes og straffes. Det gjelder også de norske kollaboratører. Endret søndag kl 14:27 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet søndag kl 16:52 Del Skrevet søndag kl 16:52 (endret) https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/12/15/196051078/rekordlav-strompris-natt-til-mandag Nå mangler bare at rentene får samme syklus..^^ Endret søndag kl 17:02 av Jarmo Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet søndag kl 18:21 Del Skrevet søndag kl 18:21 Simen1 skrev (6 timer siden): Dager med 0-50 øre/kWh: Total radiostillhet i media Dager med 100+ øre/kWh: Total krise https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/12/15/196051078/rekordlav-strompris-natt-til-mandag https://www.finansavisen.no/energi/2024/12/15/8219775/rekordlav-strompris-natt-til-mandag https://www.aftenposten.no/okonomi/i/B0vWm0/rekordlav-stroempris-natt-til-mandag 3 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet søndag kl 18:25 Del Skrevet søndag kl 18:25 2 minutes ago, janfredrik said: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/12/15/196051078/rekordlav-strompris-natt-til-mandag https://www.finansavisen.no/energi/2024/12/15/8219775/rekordlav-strompris-natt-til-mandag https://www.aftenposten.no/okonomi/i/B0vWm0/rekordlav-stroempris-natt-til-mandag Hysj nå! Ikke ødelegge sannhetene! Og husk at det aldri vil bli lengre perioder med høye strømpriser. Kun én og annen dag som ikke har noe å si overhodet. Helt garantert! At prisene blir astronomiske bare fordi vinden stopper er ikke et dårlig tegn hvis vi får lengre perioder med kulde og lite vind. No sir! ALt handler om den éne dagen. Det er alt folk bekymrer seg om. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 18:52 Del Skrevet søndag kl 18:52 Nyhetene mine har vært overfylt av hvor lav strømprisen tydeligvis blir i natt og i morgen. Ingen overraskelse sånn som det regner og blåser her hvertfall.... 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet søndag kl 19:40 Del Skrevet søndag kl 19:40 5 hours ago, obygda said: Tyskland har demontert kjernekraften - den kan ikke raskt startes opp igjen. De har også stoppet kullkraft siste året - de bare bedder for mer og mer volatile priser.. Og med volatile priser så kommer ulvene med regulerbar kraft og flytter sine budkurver ennå mer hver gang vinden stopper opp. Jeg har sette dette flere ganger før - vi får bare håpe på at periodene med lite vind blir færre og færre.... Tyskland derimot - de har ingen høy stjerne hos meg. Har vært gjennom noen diskusjoner med dem før ifb. kraftmarkedet - er møkk lei hele gjengen... Det har fortsatt en del kraftverk de kan få startet opp igjen. 1 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet søndag kl 19:53 Del Skrevet søndag kl 19:53 kremt skrev (7 timer siden): Det er vel lett å sitte på sin høye hest oppe i NO4 og gjøre narr av alle som bryr seg om strømprisen. Jeg tror ikke denne situasjonen varer evig, nye linjer og forbrukere der oppe vil endre situasjonen. Kanskje får man mer produksjon samtidig også, hvem vet, men ikke usannsynlig. Forøvrig står vind nå for hele 18 % av landets produksjon. Det er nok her nøkkelen ligger til lave priser, mye vind og milde temperaturer. Jeg spår at NO4 får landets høyeste snittpris i 2030. Jeg ønsker flere linjer mellom sør-Norge, NO3 og NO4 velkommen fordi det vil bidra til å smitte de høye prisene i NO4 sørover i landet. Hovedårsaken til at jeg spår NO4 får høyest strømpris i landet er at Nord-Europas største punktforbruk på 60 TWh planlegges bygget i Kiruna og det er ikke i nærheten av nok kraft til å klare det. Selv med massiv industridød ellers i NO4 og massivt økt produksjon så ligger vi svært tynt an for 2030. oldboy skrev (6 timer siden): Dette er besvart tusen ganger i denne tråden. Tyskland må starte opp kjernekraften igjen og våkne opp fra fornybartåken. Satse på sol og vind har vist seg å være en svært kostbar feil investering. Norge bør straks isolere innenlands markedet fra prissmitte fra utenlandskabkene. Enkelt og greit. Kjernekraft vil forbli ganske tregt regulerbart selv med SMR, så det vil ikke kunne fungere som tilstrekkelig balansekraft mot vind og sol. De store prisvariasjonene vil altså ikke forsvinne med kjernekraft. Stabil leveranse er ikke nok. Det må kunne reguleres raskt nok opp og ned til å både kunne kompensere mot vind og sol-kraft, samt variasjonene i forbruk. Hverken SMR eller tradisjonelle store reaktorer kan levere tilstrekkelig kvanta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå