Altimeter Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 5 minutes ago, Kalle Klo said: Hvem er det Støre/Vedum jobber for igjen? Brussel? 4 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden En vel burde strupe strømeksport for å hindre at prisen i NO2 blir for høy. F.eks kunne en holde prisen under en max pris, eller ikke gå over prisen i NO1. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 18 hours ago, Simen1 said: Jeg tror grunnen til at tråden våknet med hele 3 sider nye innlegg på et par dager er at det skal veldig lite til før folk hisser seg opp over noen timer eller dager med høye priser, uten at man klarer å se helheten for 2024. Grunnen er økt medieeksponering på grunn av et spesielt høyt utslag. Sånn som denne artikkelen: https://www.nrk.no/rogaland/i-morgen-koster-strommen-13-kroner_-_-det-er-helt-ekstremt-1.17165111 Og så er det noen som klarer helt fint å se helheten for 2024, men er på jobb når de ser det: https://www.nrk.no/sorlandet/bedrifter-fortviler-over-hoy-strompris-1.17166251 Quote - Frank Asle Mathisen driver restauranten Bite of Norway i Gudbrandsdalen, og har gått fra 8000 til 100.000 i strømutgifter. Jeg får meg ikke til å si hans bekymringer skyldes at han ikke ser på helheten. Jeg ser ikke på helheten selv. Jeg driter nemlig i om det er gratis strøm i juni, dersom vi ikke har råd til oppvarming i desember. Nå har vi heldigvis sluppet unna mye av galskapen her oppe i nord. Men de har ikke samme fyringsbehovet i sør. Hvis strømprisen er den samme oppe hos deg som den er nede i de dyreste områdene, så blir din strømregning mye høyere enn hos de der nede. Og en utjevning av strømpris betyr ikke at prisen går ned der, det betyr at den går opp her. Rettferdig, vissnok, hvis man ignorerer alle andre ulemper med å bo her oppe. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 8 minutes ago, tommyb said: Nå har vi heldigvis sluppet unna mye av galskapen her oppe i nord. Slapp av, dere får føle på galskapen før du vet ordet av det. Og det for et prosjekt som i bunn og grunn bare flytter utslipp ut av landet, ikke reduserer globlale utslipp nevneverdig https://www.nrk.no/nordland/equinor-deler-ut-milliardkontrakt-for-a-fa-strommen-ut-til-melkoya-1.16720836 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Anders Lie Brenna (redaktør Energiwatch) skulle kommentere den høye strømprisen på Dagsrevyen i går. Spørsmål: Hvorfor har det ingen betydning for strømprisen at vannmagasinene i Norge er ganske fulle? Svar: ...men det er slik at det tar 7-10 dager fra vannet kommer fra øverst i vassdraget til nederst, så det er ikke bare å slå av og på vannkraftverk som om det var vann i krana. Det tar tid. Flott med eksperter ... 1 1 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) 21 minutes ago, Smule8o said: [1] Slapp av, dere får føle på galskapen før du vet ordet av det. [2] Og det for et prosjekt som i bunn og grunn bare flytter utslipp ut av landet, ikke reduserer globlale utslipp nevneverdig [1] Jeg forventer det, men det er uavklart hva de faktiske utslagene blir. [2] Elektrifisering av sokkelen fra land handler i stor grad om to "optics": * hvor ren vår olje og gass kan framstilles som, og * at vi kan vise til kutt i innenlandske utslipp når vi snakker med internasjonale aktører. Det første punktet er viktig for at vi skal få solgt olje/gass til EU med best mulig vilkår. Det andre punktet er viktig for at vi skal kunne ha troverdighet internasjonalt. Igjen, fordi at vi skal kunne påvirke internasjonalt og kunne fortsette olje- og gasseksport under best mulig vilkår. På en skala fra uten restriksjoner til importforbud, er det veldig viktig for inntektene til AS Norge at olje/gass kan grønnvaskes. Vi skal ikke glemme at i utgangspunktet var det stor motstand mot å produsere olje og gass så langt nord, fordi det er ekstra risiko og belastning for miljøet. Grønnvasking er en direkte faktor i hvor mye olje og gass industrien "slipper unna med" å produsere. Så det er [deler av] den politiske siden av motivasjonen. Når det gjelder om utslippene globalt har noen positiv effekt av det, så er min oppfatning at det, som du sier, primært flytter utslippene over på kontinentet, siden vi da sender ren elektrisitet som ellers ville ha blitt sendt til kontinentet, til sokkelen i stedet. Jeg tror jeg hørte det argumentet fra en FrP-politiker, og det er isåfall det beste argumentet jeg noensinne har plukket med meg derfra. Det eneste jeg har fått med meg at FrP og MDG virker å være helt enige om. Endret 4 timer siden av tommyb Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden tommyb skrev (3 minutter siden): På en skala fra uten restriksjoner til importforbud, er det veldig viktig for inntektene til AS Norge at olje/gass kan grønnvaskes. Det er sikkert hyggelig for Norge AS, ja, men det er ikke særlig hyggelig for alle bedrifter som ikke har et sugerør ned i et oljeselskap! Det er ei heller hyggelig for de som ønsker å bruke sin fritidsbolig, samt at det vil bli ekstremt uhyggelig dersom strømstøtten skulle avvikles i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jeg er ikke uenig. Men så er jeg heller ikke makroøkonom så jeg vet ingenting om hvor mange bedrifter som ikke er avhengig av ringvirkningene i økonomien. Og om vi trekker inn sekundæreffekter som kronekursen så vet jeg dobbel ingenting, som naturligvis er dobbelt så ingenting som en vanlig ingenting. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Problemet her er at norske produsenter har profitt som mål, ikke samfunnstjeneste. Så når norske produsenter kan sende strøm tiil tyskland og England for 10kr KWT, så ønsker de jo nesten det samme for strømmen her, og da blir prisene de ønsker dyre. Det er ingenting som hindrer norske strømprodusenter i å sette prisen på strøm i NO2 på 50 øre, mens prisen på eksport er 3kr, bortsett fra profitt 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 3 hours ago, Altimeter said: Brussel? Glem ikke Washington Lenke til kommentar
HF- Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden HF- skrev (36 minutter siden): 347,25 euro i rabatt til England 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden HF- skrev (2 minutter siden): 347,25 euro i rabatt til England Hvorfor sender vi strøm til østlandet når det er billigere der? De har sikkert en finurlig forklaring på det også... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 20 % av landets produksjon rett til eksport.... Attpåtil med nærmere 50 % rabatt på en del av det? Det er fortsatt mye kapasitet på utenlandskablene, spørs om flaskehalsen nå er innenlands? Tyskland er på 87 %, var nettopp 97%. England nå på 45%, Danmark på 59%, Nederland på lave 15 %. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden HF- skrev (11 minutter siden): har du en link til disse bildene? Lenke til kommentar
HF- Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): har du en link til disse bildene? Startsiden.no. Den forrige var fra Statnett.no. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden HF- skrev (2 minutter siden): Startsiden.no. Den forrige var fra Statnett.no. takk Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (8 minutter siden): har du en link til disse bildene? https://www.startsiden.no/strømpris/ 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (52 minutter siden): Hvorfor sender vi strøm til østlandet når det er billigere der? De har sikkert en finurlig forklaring på det også... Det kan være at straumen "går videre" til Sverige 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå