Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (På 28.11.2024 den 4:15 PM):

Har noen hevdet at CO2-kvote er synderen?

Vi vet hvorfor vi har høyere energipris. Det skyldes ene og alene økt kapasitet (mulighet) for eksport. 

Var det ikke på grunn av "krigen i Ukraina Europa" da som Støre har gjentatt på inn- og utpust? Men siden den kanskje går mot slutten er det greit å finne på en annen unnskyldning enn regjeringens egen politikk med hemningsløs strømeksport og finansiering av verdiløs "grønn" energi.

qualbeen skrev (På 28.11.2024 den 4:15 PM):

Forstår ikke hvorfor noen spekulerer i kvoter og annet. Vi vet jo årsaken!

For at man skal "finne" årsaken alle andre steder enn der den hører hjemme?

Jarmo skrev (På 28.11.2024 den 5:29 PM):

"Norge har ikke eget strømmarked" som det så rett skrives og det er jo nettopp det som er problemet. Samt at man i det hele tatt har definert en grunnleggende infrastruktur og livsnødvendighet som en vare som sosiopatiske investorer og gribber skal profittere på.

Interessant at eurokurs nevnes og det har jeg ikke tenkt over. Så den begrederlige kronekursen bidrar også til dyrere strøm så da vet vi det. Lav kronekurs betyr bare elendighet; også dyrere strøm selv om noen komiske Ali-er presterer å fremstille dårlig kronekurs som en bra ting.

Simen1 skrev (På 28.11.2024 den 8:08 PM):

Klimaet må dessverre settes på vent til Europa får bygget opp mer ren energiproduksjon. Russisk energi er over og ut. Vi ofrer ikke friheten vår for å holde på de gamle klimaplanene. Da får heller klimaet vente noen år.

I en ideell og rasjonell verden må man jo det ja. Men nå lever vi ikke i en ideell og rasjonell verden og elitene virker som besatte på å "nå klimamålene" innen det "magiske" året 2030; koste hva det koste vil. Og for å være kyniske; elitene lever godt med at det er slik; det er folket som må lide.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg tror havvind-folkene kan puste rolig. Putin har ingen interesse av å løse strømkrisen for oss ved å sabotere den infrastrukturen som forårsaket den. Han kan kutte internett-kabler, men kommer ikke til å røre krafteksport-kablene eller havvind. Tanken er like fjern som om han skulle hindre flyktninger i å komme hit.

Er vel heller sannsynlig at Putin kan finne på å sabotere vannkraftverk. Arikkelen som ble sitert hadde bilde av en demning, ikke en vindmølle, og det stemmer nok med virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Jeg tror havvind-folkene kan puste rolig. Putin har ingen interesse av å løse strømkrisen for oss ved å sabotere den infrastrukturen som forårsaket den. Han kan kutte internett-kabler, men kommer ikke til å røre krafteksport-kablene eller havvind. Tanken er like fjern som om han skulle hindre flyktninger i å komme hit.

Selvfølgelig kan han ha interesse i å sabortere kablene!

Men ikke for å ramme Norge, nei (vi lider ikke noen stor nød uten kablene). Derimot for å ramme Europa. Dersom mange nok kabler kuttes, så mister flere land mulighet til å importere og avbalansere nettet med nordisk strøm. Det kan skape litt problemer nedover kontinetet. ;) 

Så jo, det finnes scenarioer hvor sabotasje kan ramme kablene. Det sagt, så kan det godt være at sabotasje mot eksisterende (vann)kraftverk er vel så effektivt, da!

Lenke til kommentar

Lettere å sabotere en kabel i havet. Det så vi jo med Nord Stream og internett-kabelen som kanskje ble skadet av ankeret på et kinesisk skip med russisk kaptein. Ingen klarer å bevise hva som skjedde i internasjonalt farvann.

Om de bomber et vannkraftverk på fastlandet blir de oppdaget og får NATO etter seg. Det er en krigserklæring. 

Jeg tror eksportkablene ikke bidrar spesielt mye til å hjelpe Tyskland, så de er mer verdt for Russland fordi de skaper ulempe for Norge. Krafteksporten fører til strømkrise, inflasjon, fattigdom, sinne og muligens en mer pragmatisk regjering ved neste valg. USA valgte Trump, Norge velger kanskje FrP. Om vi hadde en kompetent regjering hadde vi ikke trengt regjeringsskifte.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Vannkraftverk er mer sannsynlige mål siden vi har bruk for dem. Men det er forferdelig vanskelig å skade dem pga den solide betongkonstruksjonen og at turbinene ofte er inni en fjellhall. Det vil være mye vanskeligere å ødelegge enn en vindmøllepark eller kabel.

Fallrørene fra høydebassenger er vel lett å skade? Men slike finnes kanskje bare ved veldig gamle kraftverk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Jeg tror eksportkablene ikke bidrar spesielt mye til å hjelpe Tyskland, så de er mer verdt for Russland fordi de skaper ulempe for Norge. Krafteksporten fører til strømkrise, inflasjon, fattigdom, sinne og muligens en mer pragmatisk regjering ved neste valg. USA valgte Trump, Norge velger kanskje FrP. 

Jeg hater de kablene selv, men tror du overdriver ulempen de påfører Norge AS. 

Staten har aldri tjent mer på eksport av kraft ... Mye penger rett inn i statskassen!

Sitat

Om vi hadde en kompetent regjering hadde vi ikke trengt regjeringsskifte.

Joda, men her klarer vi utmerket godt å spenne fot på oss selv.

Vi stemmer frem og tar inn folk i regjering/storting som ikke har noe der å gjøre. «Protest-parti»-bølgen ser jeg på som uheldig. Selv om jeg samtidig forstår veldig godt hvorfor folk stemmer på de.

Og hvordan SP har fått lov til å fortsette å sitte til kongens bord, er forbi min fatteevne. Hele regjeringa kunne godt vært veltet, og så kunne AP hostet opp et alternativ uten de. (Evnt. omvalg?)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Vannkraftverk er mer sannsynlige mål siden vi har bruk for dem. Men det er forferdelig vanskelig å skade dem pga den solide betongkonstruksjonen og at turbinene ofte er inni en fjellhall. Det vil være mye vanskeligere å ødelegge enn en vindmøllepark eller kabel.

Mer sannsynlig at de vil sabotere nettet rundt? Transformatorer, kabler osv. Det er sikkert noen steder som er ekstra følsomme. Trafoer tar jo "forever" å erstatte. Med alt som er koblet på nett nå om dagen, kan det tom hende at det er mulig å kjøre cyberangrep. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 timer siden):

Igjen, det blir lett å bevise, og er dessuten en krigserklæring.

Det er også lettere å reparere røret enn betongdemningen. En betongdemning ble sprengt i Ukraina, og spekulasjonene om hvordan, kom frem til at russerne måtte ha fysisk adgang til å fylle den hule konstruksjonen med eksplosiver.

Hacke styringssystemet og hurtiglukke en ventil? Vet om ett lite kraftverk som ble sterkt skadet av en slik hendelse for endel år siden, enorme mengder vann i bevegelse og trykk er ikke og spøke med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...