Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (38 minutter siden):

Hva tror du eksportkablene brukes til? Jeg tror du misforstår.

Det går strøm i de kablene. Strøm som vi trenger selv. 

Les og lær..

https://www.nrk.no/trondelag/steg-17-ganger-mer-enn-alt-annet-1.7466861

https://e24.no/naeringsliv/i/GG6Pe6/11-kroner-kwh-i-trondheim

https://www.tu.no/artikler/ostlandet-far-hoyere-strompris/236973

Osv.

Ta og indeksregulere prisene i fra den gangen så får du hetta..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt er vi kommen nå..

https://www.nationen.no/elvia-vil-sikre-folk-pa-bygda-bedre-strom/s/5-148-620956?fbclid=IwY2xjawF493dleHRuA2FlbQIxMQABHSU1DO3I1U_XBH-t_HdCicues0GJSzFfila9IY-iNta0Rj3fiKPYC0iiHA_aem_P3W5NLm4YgAQwkwvrhxLVA

Kanskje + artikkel?

Sitat

Nye såkalte spenningsboostere skal føre til bedre strømtilgang for folk som bor langt ute i distriktene.

De er oppført steder hvor det er langt mellom strømkundene og hvor det er vanskeligere å levere nok strøm til enhver tid.

Nå har nettselskapet Elvia satt opp flere slike boostere og batterier for kunder som venter på nettutbygging, skriver selskapet i en pressemelding.

Og folk lurer på hvorfor nettleie øker..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

FN stiller stadig strengere klimakrav, som nullvekstmålet, som Norge skal følge.

EU kjøper opp vannkraften vår, og våre politikere signerer alt, inkluderer ødeleggelse av natur on investering i dødfødt teknologi. Ifølge dem er ikke vannkraften vår "grønn" nok.

WEF er forumet hvor man diskuterer måter å gi verdens ressurser til neoliberalister/kapitalister.

Ingen av disse har velstand for det norske folk i tankene. 

Onkel Klaus og Børge Brende er skurkene i fortellingen 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 timer siden):

Amazon er det siste av flere store, internasjonale tek-selskap som investerer i atomkraft. Fra tidligere har Google og Microsoft lagt frem lignende planer. Google ser for seg å utvikle en reaktor med effekt opp mot 500 megawatt.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/5ERzeb/amazon-investerer-over-5-milliarder-i-atomkraft

Skulle akkurat poste det samme. 😛

«Vind og sol vil ikke være nok til å dekke behovene, så kjernekraft er en flott mulighet», sier Amazon-topp Matthew Garman.

https://www.finansavisen.no/teknologi/2024/10/16/8192985/amazon-blar-opp-5-4-milliarder-for-atomkraft

• Liker 3
Lenke til kommentar
On 13.10.2024 at 8:59 PM, Jarmo said:

Jeg er nysgjerrig på hva du mener med "så langt er vi kommen nå" og "folk lurer på hvorfor nettleie øker".
Artikkelen så ikke ut til å være bak betalingsmur, jeg leste den. Jeg bare har ikke fått med meg sammenhengen mellom de to linjene med kommentar og innholdet i artikkelen/sitatet. Hva var det du tenkte på?

Lenke til kommentar
20 hours ago, Jarmo said:

Kostbar teknologi må bygges ut og det koster. 1+1=2 er svaret.

Det er vel forsåvidt riktig men artikkelen forteller om hvordan et strømselskap setter opp lokale depoter i stedet for å oppskalere og vedlikeholde nettet etter behov, altså forteller artikkelen om hvordan de velger billigere løsninger enn de tradisjonelle. Altså det motsatte av det du mener artikkelen viser, vel?

Boosteren alene kan i noen tilfeller gi flimmer og blinking i lyspærer, eller at elbilladeren kobler seg ut hvis spenningen faller i noen millisekunder. Men den fører samtidig til at Elvia unngår kostbare utbedringer av nettet.

– Prisen per installasjon er faktisk opp mot en halv million kroner, men alternativet vil i de fleste tilfeller være enda dyrere. Målet til Elvia er å holde kostnadene så lave som mulig – og dermed nettleien til våre kunder så lav som mulig, forteller Nysæther.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (15 timer siden):

Det er vel forsåvidt riktig men artikkelen forteller om hvordan et strømselskap setter opp lokale depoter i stedet for å oppskalere og vedlikeholde nettet etter behov, altså forteller artikkelen om hvordan de velger billigere løsninger enn de tradisjonelle. Altså det motsatte av det du mener artikkelen viser, vel?

Finland har noen slike men kun som reserve(ikke i aktiv bruk) fra Franske Noeon.

Ser ikke disse som varige løsninger. Derimot om 10-15 år kanskje. Da har vi sikkert bedre og billigere løsninger. Og nett må vi bygga ut uansett over hele Norge hvis alt skal gå på strøm her på berget.

Sitat

Men ifølge forskerne muliggjør ikke dagens tilbud effektiv introduksjon av energilagringskapasitet til markedet. Dette fordi energilagerselskapet må kunne forutsi når det skal lastes og når det skal losses, siden tilbudene blir liggende på markedet før prisen fastsettes. Dette gjelder batterier.

Står lite om boxene ang. teknisk data. Skal se om jeg finner noe..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 19.10.2024 den 8:34 AM):

Alle er bekymret for strømkrisen og hvordan strømprisene rammer bedrifter og vanlige nordmenn. Stadig mer konfliktfylte løsninger diskuteres, mens utbyggingsklare og konfliktfrie prosjekter støver bort i byråkratiet.

https://www.europower.no/debatt/-alt-vi-ber-om-er-at-smakraftsoknadene-blir-behandlet/2-1-1588536

Småkraft hjelper lite. Dei produserer mest vår, sommar og haust. Når vinteren kjem og elvane frys og vi treng kraft så står dei stille.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (7 timer siden):

Småkraft hjelper lite. Dei produserer mest vår, sommar og haust. Når vinteren kjem og elvane frys og vi treng kraft så står dei stille.

Da blir det litt som vindkraft. Det bidrar til at de store vannkraftverkene kan spare på vannet vår, sommer og høst, sånn at de har mer å bruke når vinteren kommer. Så fremst de har magasinkapasitet til å ta vare på det vannet den delen av året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Jarmo said:

Ser ikke disse som varige løsninger. Derimot om 10-15 år kanskje. Ga har sikkert bedre og billigere løsninger. Og nett må vi bygga ut uansett over hele Norge hvis alt skal gå på strøm her på berget.

Ja, nettet må oppskaleres etter behov... Før de innførte effektprising, var budskapet i media at privatpersoner burde investere i batterer a la Tesla Wall i garasjene sånn at nettselskapene skulle slippe å skalere opp for toppene. Da argumentere jeg for at dette er nettselskapenes jobb. Det er helt feil at privatmarkedet skal fylle på med tilfeldig plasserte brannbomber i hjemmene i stedet for at nettselskapene setter dette opp der behovet finnes. Dette er et tegn på at også nettselskapene ser denne logikken. For totalkostnaden er det uendelig mye bedre at de gjør nettopp dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Da blir det litt som vindkraft. Det bidrar til at de store vannkraftverkene kan spare på vannet vår, sommer og høst, sånn at de har mer å bruke når vinteren kommer. Så fremst de har magasinkapasitet til å ta vare på det vannet den delen av året.

Hvis strømleveranse var en offentlig tjenesteleveranse med fokus på leveringssikkerhet, som vann og kloakk, tror jeg den modellen hadde stått seg mye bedre. Når det derimot har gått helt over til å være en markedsvare som fluktuerer voldsomt i pris, synes jeg ikke produsentene har vist evne til å porsjonere ut produksjonen med å spare i magasinene. Vind- og småkraft blir heller behandlet som uønsket konkurranse enn som brikker i en helhetlig løsning.

Merk: jeg sier ikke at det hadde vært bedre - det har jeg ikke kompetanse til å mene noe om - bare at symbiosen hadde fungert bedre dersom det var plan og ikke marked som styrte energimiksen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er så komisk at noen mener at verdens situasjonen og renta er regjeringens feil enten det er Høyre eller AP regjering...

Folk er så dumme typ, det er minimalt en regjering kan kontrollere feks markedet ved Krig og kriser som har vært situasjonen til de to siste regjeringene.

Regjeringen kan prøve med lettelser og ytelser til diverse ting, og Norges Bank sjefen styrer renta for å hjelpe økonomien og folket.

Mer enn dette kan de ikke gjøre, Norge er et knøttlite land med en liten økonomi. Hva store land som USA, Kina og Russland gjør, eller hva som skjer der har vi ingen kontroll over.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er så komisk at noen mener at verdens situasjonen og renta er regjeringens feil enten det er Høyre eller AP regjering...

Folk er så dumme typ, det er minimalt en regjering kan kontrollere feks markedet ved Krig og kriser som har vært situasjonen til de to siste regjeringene.

Regjeringen kan prøve med lettelser og ytelser til diverse ting, og Norges Bank sjefen styrer renta for å hjelpe økonomien og folket.

Mer enn dette kan de ikke gjøre, Norge er et knøttlite land med en liten økonomi. Hva store land som USA, Kina og Russland gjør, eller hva som skjer der har vi ingen kontroll over.

Problemet er jo at den politiske agendaen i knøttlille Norge i stor grad tar utgangspunkt i at Norge skal påvirke verden istedenfor å tilpasse seg den.

F.eks. går man veldig langt i pengebruk for å kutte CO2-utslipp i Norge til tross for at det for det første primært er snakk om å flytte utslippet over landegrensen (hvilket ikke hjelper på klimaet overhodet) og for det andre at man vet med sikkerhet at det globale utslippet kommer til å fortsette å øke uansett hva vi måtte greie å få til av reelle kutt her til lands. Samtidig oppstår det lokale problemer (som kanskje kan skyldes klimaendringer) som flom og ras. Det snakkes om at vi vil få mer ekstremvær fremover. Hvorfor bruker vi ikke heller penger på flomsikring og drenering? Og noen steder på å flytte bebyggelse som man vet vil rammes av flom der det står i dag?

Et annet eksempel er strømprisen som vi vet smitter over fra Europa når vi kobler oss til med kabler. Slik dette systemet er laget, må man forholde seg til at det er slik og heller tilpasse seg det. Vi har i dag en strømstøtte som tar de verste toppene, slik at privatpersoner i praksis aldri trenger å betale stort mer enn 1 kr per kWh + nettleie/avgifter. Men denne prisen er over dobbelt så høy som det vi er vant til å betale og pengene blir ikke borte, de havner i statskassa. Samtidig er det slik at alle som betaler strømregninger nødvendigvis må ha en inntekt som de betaler skatt av. Det hadde vært veldig enkelt, hvis man ønsket, å sørge for at denne skatten ble lavere slik at man kom omtrent likt ut som før om man summerer utgifter til skatt og strøm. Ev. kunne man bare justert strømstøtten slik at strømprisen alltid lå på et normalnivå, gjerne med en makspris på 30 øre/kWh f.eks. Men regjeringen velger isteden å forsyne seg av disse pengene og så har de lykkes veldig godt med å bortforklare og villede folk slik at hvis du spør mannen i gata, så tror han at strømkablene til utlandet er et problem for Norge og at vi taper penger på dem. Det er i hvert fall veldig sjelden jeg ser at folk som diskuterer strømpriser og utenlandskabler tar inn over seg at dette er en stor inntektskilde for Norge. Problemet er bare at pengene ikke dirigeres tilbake til strømkundene og det er regjeringen/stortinget ansvarlig for. Det finnes som sagt flere måter å gjøre dette på, men man velger å ikke gjøre det, så nå kan vi isteden lese om folk som fryser i hjel hjemme i huset sitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Minkowski said:

Det er i hvert fall veldig sjelden jeg ser at folk som diskuterer strømpriser og utenlandskabler tar inn over seg at dette er en stor inntektskilde for Norge. (...) Det finnes som sagt flere måter å gjøre dette på, men man velger å ikke gjøre det, så nå kan vi isteden lese om folk som fryser i hjel hjemme i huset sitt.

Det handler kanskje om hva man legger mest merke til. Det at strømprisene er en stor inntektskilde for Staten må være nevnt mer enn hundre ganger i denne tråden. Diskutert hvordan det ville vært med andre eierskapsformer, og hva pengene blir brukt til har vi også gjort. Til sammenligning har jeg lest én gang om noen som frøs i hjel, og det tilfellet var ikke forklart med prisen på strømmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...