Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Simen1 said:

Kina-kvalitet kjernekraft, på flåter ved norskekysten.. Nei takk!

Jeg tror kvaliteten på kinesiske kjernekraftverk er betydelig bedre enn de som står på russiske ubåter som passerer langs kysten. Standardisering og serieproduksjon gjør noe med kvalitet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://klassekampen.no/artikkel/2024-08-23/sverige-trosser-eu-i-kraftpolitikken-hvorfor-tor-ikke-vi/hxqM?sfnsn=mo&fbclid=IwY2xjawE1aPpleHRuA2FlbQIxMQABHYAgfgu12s8Ku6xx17hzFxYShPOf3aqj7RPfsWk3dzhwezkM9Fgqw1x-kQ_aem_4n-0H1pe9jR4qlWmND1lTA

Frankrike har siden 2021 hatt kontroll av innenlandske kraftpriser og av volumet kraft som eksporteres. Når kraftprisene når et bestemt nivå, innstilles krafteksporten og franske kunder får prioritet. Ordningen ble innført på egen hånd, uten løyve fra EU.

Svenske myndigheter har i 2024 avslått å godkjenne en avtale om en ny direkte kraftledning til Tyskland, og viser uttrykkelig til at det tyske kraftmarkeder ikke er effektivt og til risikoen for smitte fra høye tyske kraftpriser. 

ps. kommer dere inn på artikkelen?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

https://klassekampen.no/artikkel/2024-08-23/sverige-trosser-eu-i-kraftpolitikken-hvorfor-tor-ikke-vi/hxqM?sfnsn=mo&fbclid=IwY2xjawE1aPpleHRuA2FlbQIxMQABHYAgfgu12s8Ku6xx17hzFxYShPOf3aqj7RPfsWk3dzhwezkM9Fgqw1x-kQ_aem_4n-0H1pe9jR4qlWmND1lTA

Frankrike har siden 2021 hatt kontroll av innenlandske kraftpriser og av volumet kraft som eksporteres. Når kraftprisene når et bestemt nivå, innstilles krafteksporten og franske kunder får prioritet. Ordningen ble innført på egen hånd, uten løyve fra EU.

Svenske myndigheter har i 2024 avslått å godkjenne en avtale om en ny direkte kraftledning til Tyskland, og viser uttrykkelig til at det tyske kraftmarkeder ikke er effektivt og til risikoen for smitte fra høye tyske kraftpriser. 

ps. kommer dere inn på artikkelen?

"Denne artikkelen er egentlig bak betalingsmur, men NAVN har sluppet deg gjennom.", står det. Sensurerte navnet i tilfelle det var ønskelig.

Lenke til kommentar
Sitat

Kan man gjøre det? Jeg har foreslått dette helt siden galskapen begynte, men det var liksom umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

"Denne artikkelen er egentlig bak betalingsmur, men NAVN har sluppet deg gjennom.", står det. Sensurerte navnet i tilfelle det var ønskelig.

Ligger offentlig over alt på FB, i flere grupper. Ellers takk :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 timer siden):

Fine priser i morgen https://www.startsiden.no/strømpris/#tomorrowbutton1

1 øre i snitt her(NO5)

IMG_5084.jpeg

https://www.facebook.com/share/GKjUq739DmVExRQM/?mibextid=WC7FNe // https://www.europower.no/kraftmarked/fra-800-mw-til-null-dette-skjedde-da-tysklandskabelen-falt-ut/2-1-1696694

Jeg er ikke 100% sikker på om utfall av kabler får prisen til å droppe, eller om det bare er tilfeldig — og utfallet skjer jo på et tidspunkt prisen allerede var ganske lav. Men allikevel ...

PS: kabelen var ute av drift fra de tidlige nattetimer, og til godt utpå ettermiddagen i går. Dagens strømpris ble bestemt i 13-tiden, altså på et tidspunkt kabelen hadde vært nede mange timer - og hvor det ikke var kjent når den ville komme tilbake. Helt usannsynlig at dette har påvirket dagens pris er det kanskje ikke?

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
oldboy skrev (26 minutter siden):

Klart man kan! Norske politikere er alt for feige for at det realistisk kommer til å skje.

Det handler ikke om feighet, de ønsker bare at prisene i Norge skal være like de nedover på kontinentet. EU går foran Norge som en selvstendig nasjon, det er ganske horribelt egentlig at vi stemte nei og så ble vi EØS medlem som er så å si det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (50 minutter siden):

Det handler ikke om feighet, de ønsker bare at prisene i Norge skal være like de nedover på kontinentet. EU går foran Norge som en selvstendig nasjon, det er ganske horribelt egentlig at vi stemte nei og så ble vi EØS medlem som er så å si det samme.

Hvilke fordeler gir det AS Norge, eller norske politikere, at vår innenriks energipris er like høy som nedover på kontinentet? 

Vi er allerede et godt etablert høykostland. Billig energi var et av få fortinn vi hadde! Uten den, er det «hasta la vista» til siste rest av kraftkrevende industri. Vi ender opp uten en eneste arbeidsplass i primærnæringen (nesten, hvertfall).

Jeg bryr meg katta om hvor dyrt vi selger strømmen vår, når vi eksporterer ut av landet, men etabler nå for all del en egen innenriks sone, uten pris-smitte fra EU!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er visst ikke lov på grunn av de internasjonale avtalene som alle nordmenn er kjempefornøyd med og Norge er avhengig av. 

Og hvis vi ikke gir Tyskland det de vil ha, blir vi en paria-stat, EU vil ikke handle med oss, vi må begynne som gateselger på gangen med lua i hånda og så videre. Jeg har sett den regla ukentlig i flere år nå.

Om det nå viser seg at vi kan droppe selvskadingen, uten å bli Nord-Korea, bør vi absolutt vurdere mulighetene for å redde landet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
12 minutes ago, qualbeen said:

Hvilke fordeler gir det AS Norge, eller norske politikere, at vår innenriks energipris er like høy som nedover på kontinentet?

Hvilken fordeler? De samme fordelene som høye bilpriser, høye avgifter her og der, høye ditt og høye datt:

Moms på høy momsgrunnlag gir mer penger i statskassen som kan brukes på de trengende og for å øke offentlig sektor.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (På 22.8.2024 den 10:52 PM):

Du får nok et problem med å finne et parti å stemme på. 

i know!
Men lov å håpe! Demokratene virket som et godt parti helt til jeg begynte å lese meg opp på hvem som sitter der! Bare ruzzervennlige faenskap! Ellers hadde det vert et godt parti!

Nærmeste jeg kommer av det jeg skrev er Industripartiet og Frp, begge med sine fordeler og ulemper. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, qualbeen said:

Jeg bryr meg katta om hvor dyrt vi selger strømmen vår, når vi eksporterer ut av landet, men etabler nå for all del en egen innenriks sone, uten pris-smitte fra EU!

Jeg tror det blir vanskelig å isolere seg slik. Norsk strøm er en verdifull vare, og å selge den billig innenlands blir en form for subsidiering. Å subsidiere er greit nok, men da tror jeg det er nødvendig å gjøre en sterk behovsprøving. Det er ikke nødvendigvis riktig at en skal få samme strømpris for mining av kryptovaluta som til oppvarming av bolig. Der det gis subsidiert strømpris bør det også være god støtte til tiltak for å redusere forbruket, eller flytte det til tider hvor det er god tilgang på billig strøm. Nå i august får jeg faktisk betalt for å lade elbilen (snitt ca -50 øre/kWh før nettleie). Dette fordi ladingen kan slåes av og på eksternt, ut fra behovet i nettet. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, J-Å said:

Nå i august får jeg faktisk betalt for å lade elbilen (snitt ca -50 øre/kWh før nettleie).

Det er jo selvsagt fint, men det er et symptom på et sykt marked. I praksis betaler et selskap for å gi deg strøm. For at dette skal gå rundt og samtidig skape interesse for ny kraftproduksjon og et tilbud som kan møte etterspørselen så må prisene tilsvarende opp ved andre tider av døgnet/året.

Svenskene og franskmennene har forstått situasjonen og gjort det de må. Det blir interessant å se om det blir noen konsekvenser av dette og hvorvidt det er positivt (tyskerne tar grep) eller negativt (straff for de som prøver å unngå å bli med i dragsuget).

• Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (14 minutter siden):

Jeg tror det blir vanskelig å isolere seg slik. Norsk strøm er en verdifull vare, og å selge den billig innenlands blir en form for subsidiering. Å subsidiere er greit nok, men da tror jeg det er nødvendig å gjøre en sterk behovsprøving. Det er ikke nødvendigvis riktig at en skal få samme strømpris for mining av kryptovaluta som til oppvarming av bolig. Der det gis subsidiert strømpris bør det også være god støtte til tiltak for å redusere forbruket, eller flytte det til tider hvor det er god tilgang på billig strøm. Nå i august får jeg faktisk betalt for å lade elbilen (snitt ca -50 øre/kWh før nettleie). Dette fordi ladingen kan slåes av og på eksternt, ut fra behovet i nettet. 

Men er det fornuftig å ha samme pris for en vare når behovet er ulikt? Jeg tenker som så at for å holde 20 grader innendørs så må varmepumpen min gå på maks når det er 20 minus ute (en vanlig vintertemperatur her hvor jeg bor). En tysker har kanskje 7 grader utendørs samme dag og slipper unna med 1/4 av forbruket på sin varmepumpe for å hplde 20 grader. Om kostnaden ved å holde min bolig varm blir vesentlig høyere enn f.eks en tysker,også sett opp mot andel lønn til oppvarming,så hvorfor skal vi da bosette oss her og ikke i tyskland? Lønningene i Norge har jo rast ned sammenlignet med alle i EU pga svak kronekurs. En sykepleier i Danmark kan faktisk oppnå en million norske kroner i lønn. Så med lik pris og fallende lønninger sammenlignet EU land vil jo reellt sett medføre at Nordmenn betaler en stadig økende andel av vår inntekt for å holde oss varme enn man gjør i EU. Vi blir mao fattigere og fattigere med lik pris og dårlig kronekurs. Staten sitt regnskap blir jo stikk motsatt. De tjener mer og mer på eksport av kraft med lik pris EU og Norge og en fallende kronekurs ettersom kraften selges i Euro. Sånn sett havner mer penger på offentlige hender og de hentes fra oss innbyggere..Slik jeg ser det blir vi innbyggere stadig fattigere i takt med lik kraftpris og fallende kronekurs. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...