Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Smule8o said:

Får av en aller grunn ikke copy pastet tekst fra den. Men her er noen utdrag som i følge deg da er bare tull og tøys?

Vel denne teksten som du kopierer inn sier jo noe om de problemene du påpeker. Men teksten sier ingenting om mulige løsninger. Virtuell svingmasse kan være en løsning - mine linker peker denne veien.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, trikola said:

Vel denne teksten som du kopierer inn sier jo noe om de problemene du påpeker. Men teksten sier ingenting om mulige løsninger. Virtuell svingmasse kan være en løsning - mine linker peker denne veien.

Virtuell svingmasse kan ha potensiale for store kilder som HVDC-kabler ja. Men for mange små geografisk spredde invertere blir synkronisering et problem. 

Men de jobber med saken, så for vi se hva resultatet blir.

 

Lenke til kommentar

Meiner eg las ein plass at Statnett vil fase ut "roterende fasekompensator", Synchronous condenser (SC) på Engelsk, som står rundt om kring.
Virkar som at dei satsar meir på SVC variasjonar. Er mange sentralnett stasjonar som har fått ulike variasjonar av dette i dag.

I planen for oppgradering av Frogner (nordaust for Lillestrøm) så vil dei byte SC med SVC.

Det vart sett inn ein SC i Feda stasjon i 2015 etter at NorNed hadde vore i drift i mange år.

Trur vi har mellom 5 og 10 stk i sentralnettet rundt om i landet.
Rundt Oslo så er det ein i Frogner og Sylling som eg veit om.

Litt om styring/balansering av kraftoverføring:
https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible_AC_transmission_system

Dette ligg litt over mitt kunnskapsnivå så ikkje spør meg om ting her ;)

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Smule8o said:

Virtuell svingmasse kan ha potensiale for store kilder som HVDC-kabler ja. Men for mange små geografisk spredde invertere blir synkronisering et problem.

Ligger ikke vindkraftverk som helhet i samme størrelsesorden?
 

Quote

Men de jobber med saken, så for vi se hva resultatet blir.

🙂 nå har vi kommet nærmere hverandre.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, trikola said:

Ligger ikke vindkraftverk som helhet i samme størrelsesorden?

Så vidt meg bekjent er Storheia Vindpark størst i Norge med 288MW installert effekt. HVDC kablene Nordlink og North Sea Link har er vel kapasitet på 1400MW hver. Dog ikke sikker på om hver vindturbin har sin egen inverter eller om det er felles annlegg for alle.

42 minutes ago, trikola said:


 

🙂 nå har vi kommet nærmere hverandre.

Poenget mitt er at "det er ikke bare å..." ;)

Det er mye som må vurderes mtp kostnad, teknisk kompleksitet og nytte når det kommer til uregulerbar produksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Smule8o said:

Dog ikke sikker på om hver vindturbin har sin egen inverter eller om det er felles annlegg for alle.

Treng vel ikkje inverter for dette? Generator produserer vekselstraum.
Kvar turbin har så ein trafo som er 0,69/(22)33kV (nyare og større parkar brukar 33kV internt), og så kabel til eit kopingsskap der fleire blir samla for så å gå til hovudstasjonen der ein transformerer opp til 132 eller 66kV normalt sett.
Er og nokre få endå mindre parkar som er kopla rett på 22kV distribusjonsnett.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Smule8o said:

Poenget mitt er at "det er ikke bare å..." ;)

Det er mye som må vurderes mtp kostnad, teknisk kompleksitet og nytte når det kommer til uregulerbar produksjon. 

Er det noen former for energiproduksjon som er "bare å", og ikke har mye å vurdere mtp kostnad, teknisk kompleksitet og nytte?

Det er mange med teknisk innsikt her, faktisk er nivået på endel som diskuteres her så høyt at jeg ikke engang er kvalifisert til å lære av det... 😕 Men samtidig er det tydelig at ting tilsynelatende blir mye, mye vanskeligere å få til, dersom det bare er den løsningen man ikke selv har utpekt som riktig. Teknisk innsikt og objektivitet virker å jobbe mot hverandre. Dette er ikke ment som kritikk, men en betenkning. 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (1 time siden):

Treng vel ikkje inverter for dette? Generator produserer vekselstraum.
Kvar turbin har så ein trafo som er 0,69/(22)33kV (nyare og større parkar brukar 33kV internt), og så kabel til eit kopingsskap der fleire blir samla for så å gå til hovudstasjonen der ein transformerer opp til 132 eller 66kV normalt sett.
Er og nokre få endå mindre parkar som er kopla rett på 22kV distribusjonsnett.

Om en generator skal produsere 50Hz må den vel gå på et bestemt turtall? Ofte 3000rpm for bensinaggregat. Vindturbiner varierer vel turtallet etter vindstyrken?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Om en generator skal produsere 50Hz må den vel gå på et bestemt turtall? Ofte 3000rpm for bensinaggregat. Vindturbiner varierer vel turtallet etter vindstyrken?

Og derfor leverer vel alle vindturbiner i dag med inverter til nettet.

Men om en vindpark har et sentralt punkt for denne inverteren kan det jo være så mangt som brukes mellom den enkelte turbinen og nevnte sentrale punkt og kun inverteren der må styres om den skal oppføre seg spesifikk ift nettet rundt.

Om hver eneste turbin i en vindpark selv leverer til nettet så er det vel heller ikke noe umulighet. Siden de jo står i samme område kan jeg tenke meg at de uansett får de samme instruksjonene hvordan de skal produsere mtp fase.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gazer75 said:

Treng vel ikkje inverter for dette? Generator produserer vekselstraum.
Kvar turbin har så ein trafo som er 0,69/(22)33kV (nyare og større parkar brukar 33kV internt), og så kabel til eit kopingsskap der fleire blir samla for så å gå til hovudstasjonen der ein transformerer opp til 132 eller 66kV normalt sett.
Er og nokre få endå mindre parkar som er kopla rett på 22kV distribusjonsnett.

Skal ikke uttale meg så alt for bestemt her, men vekselstrøm fra generator er vel sjelden med eksakt korrekt frekvens og i alle fall ikke i fase med nettet. Men etter litt kjapp googling ser det ut som om der er vanlig med frekvensomformer mellom generator og trafo for å matche frekvens og fase eksakt.

Edit: Kilde: https://acee.princeton.edu/wp-content/uploads/2019/04/AndlingerDistillate_Article6.pdf

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
2 hours ago, tommyb said:

Er det noen former for energiproduksjon som er "bare å", og ikke har mye å vurdere mtp kostnad, teknisk kompleksitet og nytte?

Det er mange med teknisk innsikt her, faktisk er nivået på endel som diskuteres her så høyt at jeg ikke engang er kvalifisert til å lære av det... 😕 Men samtidig er det tydelig at ting tilsynelatende blir mye, mye vanskeligere å få til, dersom det bare er den løsningen man ikke selv har utpekt som riktig. Teknisk innsikt og objektivitet virker å jobbe mot hverandre. Dette er ikke ment som kritikk, men en betenkning. 

Vu har vel alle en tendens til å foretrekke det vi kjenner best, selv om det ikke nødvendigvis alltid er den optimale løsning.

Men en faktor når det kommer til uregulerbar produksjon som vind og sol er at veldig mange har en lei tendens til å kun se på kostnad for installert effekt uten å ta med alt dette som medfører økte systemkostnader.

Men når det er snakk om stabil produksjon som kjernekraft skal man plutselig dikte opp ekstrakostnader for alt mulig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 timer siden):

Treng vel ikkje inverter for dette? Generator produserer vekselstraum.
Kvar turbin har så ein trafo som er 0,69/(22)33kV (nyare og større parkar brukar 33kV internt), og så kabel til eit kopingsskap der fleire blir samla for så å gå til hovudstasjonen der ein transformerer opp til 132 eller 66kV normalt sett.
Er og nokre få endå mindre parkar som er kopla rett på 22kV distribusjonsnett.

Alle vindturbiner har sin egen converter som dette :

3. Shown is a wind-turbine system with a full-rated power converter.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (7 timer siden):

Virtuell svingmasse kan ha potensiale for store kilder som HVDC-kabler ja. Men for mange små geografisk spredde invertere blir synkronisering et problem. 

Men de jobber med saken, så for vi se hva resultatet blir.

 

Dersom virtuell svingmasse hadde fungert så hadde vel ikke Irene giddet å bruke milliarder av kroner (?) på en bråte 130 tonn tunge svinghjul ?

Ireland’s great grid stabilizer (siemens-energy.com)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Frank Olsen said:

Dersom virtuell svingmasse hadde fungert så hadde vel ikke Irene giddet å bruke milliarder av kroner (?) på en bråte 130 tonn tunge svinghjul ?

Ireland’s great grid stabilizer (siemens-energy.com)

Har lest ikke alt, men det virker å gi noe mening fordi det meste står allerede der fra tiden det var kullkraftverk.

De beholder generator og driver den med ikke-synkrone-motor(er) fordi de får ikke presise 50 Hz fra turbinene - dampturbinen, kjelen og kjøletårn kastes. Med dampturbinen forsvinner svingmasse som de kompenserer med den nye svingmassen (det er forøvrig bare én, ikke 'en bråte'; og jeg fant ikke et ord om prisen).

Detaljberegning, ja ikke engang -estimat kan jeg ikke. Magefølelsen sier meg at de overkompenserer med denne svingmassen av en eller annen grunn.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Har lest ikke alt, men det virker å gi noe mening fordi det meste står allerede der fra tiden det var kullkraftverk.

De beholder generator og driver den med ikke-synkrone-motor(er) fordi de får ikke presise 50 Hz fra turbinene - dampturbinen, kjelen og kjøletårn kastes. Med dampturbinen forsvinner svingmasse som de kompenserer med den nye svingmassen (det er forøvrig bare én, ikke 'en bråte'; og jeg fant ikke et ord om prisen).

Detaljberegning, ja ikke engang -estimat kan jeg ikke. Magefølelsen sier meg at de overkompenserer med denne svingmassen av en eller annen grunn.

Sitat:
"Den synkrone kondensatoren som allerede er installert og i sin siste fase av igangkjøring på Moneypoint, inkluderer verdens største svinghjul og er sannsynligvis den første av et halvt dusin eller så kondensatorer som trengs for at Irland skal nå sine klimamål."

Og prisen, nei det var jo derfor jeg satte et spørsmålstegn bak, men billig blir det ikke 🙂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Frank Olsen said:

Sitat:
"Den synkrone kondensatoren som allerede er installert og i sin siste fase av igangkjøring på Moneypoint, inkluderer verdens største svinghjul og er sannsynligvis den første av et halvt dusin eller så kondensatorer som trengs for at Irland skal nå sine klimamål."

Og prisen, nei det var jo derfor jeg satte et spørsmålstegn bak, men billig blir det ikke 🙂

Vurder din oversetter på nytt; kvaliteten holder ikke for et sitat. Du leverte link til:

image.png.20edb565bc032f684458228659a07ea2.png

 

'A condenser' og 'the ... flywheel.'

Ser nå at du har oversatt fra et annet sted, men da snakkes det om 6 condenser for hele Irland, ikke dette kraftverk. Kan bety at de tenker på samme opplegg for 5 kullkraftverk til.

Endret av trikola
Det var jeg som bommet med sitatet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...