Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

29 minutes ago, trikola said:

Kapasitet i transformatorer og kabling går begge veier. Har du en 63 A inntakssikring så skulle det ikke være noe i veien også å kunne levere 63 A - ut fra dimensjoneringen.

På samme måte som at alle ikke kan bruke 63A samtidig kan heller ikke alle levere 63A samtidig. Det er mange ubegrensede faktorer i praksis, og enkelt steder har de allerde begrensninger.

https://www.nettavisen.no/okonomi/da-rebekka-skulle-ta-i-bruk-solcellepanelet-fikk-hun-sjokkbeskjeden/s/5-95-1126118

29 minutes ago, trikola said:

Frekvensstabilitet får god hjelp av moderne vindkraftverk, og kanskje også en gang av inverterne til solcelletak - stikkord er virtuell svingmasse.

Kanskje muligens en gang i fremtiden kan det kanskje kommer en løsningen er ofte svare på mange av svakhetene med ikke regulerbar produksjon.I mellomtiden har de tidvis store problemer i feks Storbritannia pga for mye uregulert fornybar. Mangel på inertia er problemet, og noe virtuell inertia kan i alle fall ikke løse deres problemer pdd.

https://energiwatch.no/nyheter/nett_teknologi/article15961962.ece

29 minutes ago, trikola said:

Uregulerbar kraft får du også kompensert med sentralt regulerbart forbruk (lading av batterier, oppvarming av varmelagre, pumpekraft m.m.). Mange elbilladerne står nærmest klare for å kunne medvirke.

Har enda til gode å se noen presentere en brukbar løsning. Bare masse kanskje en gang i fremtiden. Pumpekraft er nok eneste realistiske løsning, men langt fra gratis å bygge ut.

29 minutes ago, trikola said:

Jeg personlig kunne så å si i dag være med på å kutte forbruk i 2 varmelagre (vv-bereder, gulvvarme i betonggulv) og elbilbatteriet. Og kanskje kan også fryseboksen levere en skvett.

Hvordan tenker du styring av dette skal foregå i praksis?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (1 time siden):

For min del tviler jeg på at det er gunstig for Norge å sikte seg inn mot å bli stor-eksportør av kraft, men vi kan fort havne der når så mange snakker om å bygge mer produksjon "for å få ned prisene". Da burde vi heller satse på kraftkrevende industri, som vi har tradisjon og kompetanse på.

Det burde vi definitivt regne på og legge en smart strategi på, så vi ikke bare dyttes rundt og utnyttes av andre land. Nå har vi heldigvis delvis innført et toprissystem via strømstøtteordningen og det ser jeg for meg skal bli permanent og også omfatte industrien. Da kan vi begynne å regne på hva som er mest lønnsomt for Norge som nasjon. Noe av problemet nå er at Statnett, Statkraft, industrien, forbrukerne og politikerne sitter på hver sin tue og ikke ser helheten så godt, eller hvordan samspillet slår ut ved endringer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):
trikola skrev (40 minutter siden):

Jeg personlig kunne så å si i dag være med på å kutte forbruk i 2 varmelagre (vv-bereder, gulvvarme i betonggulv) og elbilbatteriet. Og kanskje kan også fryseboksen levere en skvett.

Hvordan tenker du styring av dette skal foregå i praksis?

Som om skybasert elektronisk styring er noe utenkelig og umulig nytt fjas.

-> Sett kryss ved "automatisk optimer mine strømutgifter" og voila så gjør automatikken resten av jobben. Venter du storbesøk så kan du alltids krysse av "maksimer energilagrene" for den helga.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Som om skybasert elektronisk styring er noe utenkelig og umulig nytt fjas.

-> Sett kryss ved "automatisk optimer mine strømutgifter" og voila så gjør automatikken resten av jobben. Venter du storbesøk så kan du alltids krysse av "maksimer energilagrene" for den helga.

Men vil folk akseptere at dette styres/overstyres av nettselskap?" Sorry mac, bilen din ble ikke ladet i natt da det var vindstille og vi valgte å ofre den for å opprettholde frekvensstabilitet "

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Smule8o said:

Men vil folk akseptere at dette styres/overstyres av nettselskap?" Sorry mac, bilen din ble ikke ladet i natt da det var vindstille og vi valgte å ofre den for å opprettholde frekvensstabilitet "

Neppe, men der vet alle og derfor er løsningen å heller lade 100 biler 1 % mindre enn å ikke lade mac sin bil i det hele tatt.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
13 minutes ago, trikola said:

Neppe, men der vet alle og derfor er løsningen å heller lade 100 biler 1 % mindre enn å ikke lade mac sin bil i det hele tatt.

Hvor overkommelig, både økonomisk og politisk, tror du det vil være å lage et system som styrer alle store forbrukere i alle norske hjem da?

Edit: Og de avsindig mange milliardene både utvikling og implementering av slike science fiction-løsninger vil koste er i så fall et ypperlig eksempel på systemkostnader

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Smule8o said:

Hvor overkommelig, både økonomisk og politisk, tror du det vil være å lage et system som styrer alle store forbrukere i alle norske hjem da?

Edit: Og de avsindig mange milliardene både utvikling og implementering av slike science fiction-løsninger vil koste er i så fall et ypperlig eksempel på systemkostnader

Over tid: rimelig. Hver dag kobles det tusenvis av flere enheter til nettet. De er forberedt. "Smart Grid" kalles det vel og dette er ikke et ord som ble oppfunnet i dag. Vi har allerede alle en smart strømmåler som kan mye mer enn bare å lese av forbruket, nei den har også en HAN-port som kan brukes til eksterne enheter.

Måtte le ila kvelden da jeg husket at jeg i hjemmeautomatiseringssystem har en funksjon "fast_load_dumping". Brukes kun til å styre unna netteierens høyere effektavgift så langt mulig, men kan så klart brukes til ekstern laststyring også.

image.png.bda0b69dabcafc1e2ffd1ec11442dbcd.png

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, trikola said:

Over tid: rimelig. Hver dag kobles det tusenvis av flere enheter til nettet. De er forberedt. "Smart Grid" kalles det vel og dette er ikke et ord som ble oppfunnet i dag. Vi har allerede alle en smart strømmåler som kan mye mer enn bare å lese av forbruket, nei den har også en HAN-port som kan brukes til eksterne enheter.

Å gjøre dingser styrbare fra et eller annen ekstern system er trivielt. Å lage et ekstern system som styrer millioner forbrukere på et fornuftig vis, kanskje også synkroniserer hundretusener av invertere, hensyntar belastningen og energiflyten på tusenvis av transformatorer og som så integrerer dette i det nordiske systemet for frekvensstabilitet er science fiction.

Men det er ofte sånn det er, en dag i fremtiden skal det finne en fantastisk løsning. I mellomtiden skal vi bare bygge masse fornybar kraft vi ikke helt vet hvordan vi skal håndtere.

Og så har vi det politiske oppi det hele. Skal vi først utvikle dette, så presentere løsningen for så se om at et eller annet system bestemmer om du får ta en varm dusj eller ikke blir godtatt?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit å skulle få ned strømforbruket hos private husholdninger. Men har vi noen data på hvor mye strøm private bruker kontra det offentlige/industri?

Jeg har selv gått fra 30k kwh til 20 kwh i året ved i hovedsak å gå til ny varmepumpe, pluss litt andre sparetiltak. Men er varmepumpen som har hatt mest å si.

Men om industrien da bruker hinsides mye strøm har mine 10k kwh i året lite å si. Bortsett fra på lommeboken min.

Lenke til kommentar
4 hours ago, oldboy said:

Strømbrudd på julaften. Når skjedde det sist i Norge grunnet manglende kraft?

Det var aldri snakk om manglende kraft, men overbelastning.

Det var strømbrudd på julaften i 2013, 2015, 2016, 2017, 2018, fant jeg ut etter et kjapt google-søk som jeg gjorde på dine vegne. På lillejulaften i 2022. Mange av disse skyldes nok brudd pga snø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, oldboy said:

Ergo burde vi satse på kjernekraft som har mye mindre belastning på naturen og kraftnettet.  Før dere kommer med "vi har ikke tid til å vente" strofer så kan vi igjen minne om at uansett hvor mange vindmøller dere vil bygge i Norge så har de forsatt bygget mer kullkraftverk i India og Kina de siste årene enn vi noen gang kan motarbeide med å ødelegge norsk natur. 

For all del, bygg energi der den er minst til skade for naturen. For noen år siden satset Frankrike stort på solceller i afrikansk ørken. Det er totalen som betyr noe. Det er faktisk ganske lite interessant for det globale problemet om det skjer i Norge.

Det viktigste Norge kan gjøre for totalen er å slutte med oljeproduksjon. Men det er også det som vil forsterke kraftkrisa mest. Samtidig må det gjøres etter at man har bygget opp alternativ industri. Så lenge vi forsetter å mest støtte opp under oljeindustrien, kommer Norge til å tryne fælt når markedene begynner å fase ut fossil energi. 

Det er muligens et stykke unna den delen av diskusjonen du er interessert i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, tommyb said:

Det viktigste Norge kan gjøre for totalen er å slutte med oljeproduksjon.

Tror du virkelig det? Markedet er laget slik at når tilbudet går ned så går prisen opp, det vil si at med mindre produksjon av olje og gass så vil prisen gå opp. Hvem tror du dette vil påvirke? Fattige eller rike land?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oldboy said:

Tror du virkelig det? Markedet er laget slik at når tilbudet går ned så går prisen opp, det vil si at med mindre produksjon av olje og gass så vil prisen gå opp. Hvem tror du dette vil påvirke? Fattige eller rike land?

Det viktigste Norge kan gjøre for totalen for miljøet er å slutte med oljeproduksjon. Sånn som det ligger an nå, vil hver liter som er lønnsom å produsere, bli produsert. For hvert enkelt land som produserer olje som slutter, betyr det at mer olje blir liggende urørt. Og Norge er en forhåndsvis stor oljeprodusent. Så dersom vi legger ned produksjonen, er det betydelige mengder mindre olje som blir produsert.

Så ja, jeg tror virkelig det.

I forhold til kraftkrisen/kraftpriskrigen, så er det derimot ganske ille om Norge slutter oljeproduksjonen.

Endret av tommyb
weird typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, tommyb said:

Det viktigste Norge kan gjøre for totalen for miljøet er å slutte med oljeproduksjon. Sånn som det ligger an nå, vil hver liter som er lønnsom å produsere, bli produsert. For hvert enkelt land som produserer olje som slutter, betyr det at mer olje blir liggende urørt. Og Norge er en forhåndsvis stor oljeprodusent. Så dersom vi legger ned produksjonen, er det betydelige mengder mindre olje som blir produsert.

Så ja, jeg tror virkelig det.

I forhold til kraftkrisen/kraftpriskrigen, så er det derimot ganske ille om Norge slutter oljeproduksjonen.

Setter pris på at du er ærlig om konsekvensene for Norge om utfasing av olje og gassproduksjon. 

Jeg synes derimot ikke det er fint at vi her i den rike "vesten" skal ofre fremtiden til den fattigste delen av verdens befolkning på klimahysteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, oldboy said:

Setter pris på at du er ærlig om konsekvensene for Norge om utfasing av olje og gassproduksjon.

For norsk økonomis del gjelder det å gjøre en smidig overgang til tiden etter oljen, men for å få det til må det satses hundrevis av milliarder utenfor oljesektoren. Det ligger ikke an til å skje. Dermed kommer vi til å gå på trynet når markedet snur bort fra olje. Og Norge er ganske avhengig av EUs marked, som ligger an til å snu først.

For verdens del gjelder det å bremse opp aksellerasjonen av klimakatastrofen. Der må naturligvis Kina, USA, India med flere gjøre de største grepene. Norge er et lite land, men vi har en stor andel av oljeproduksjonen, så vi betyr noe likevel. Det er allerede for sent og vi har ikke planer om å gjøre noe betydelig for å bremse aksellerasjonen, så det er bekmørke utsikter.

Skal jeg være ærlig så er diskusjonen om skaden i naturen i Norge rundt vindkraftverkene fullstendig ubetydelig sammenlignet med skadene vi får av den større katastrofen.

Og for å gjøre det hele mye verre, nevner dere som er så fryktelig opphengt i vindkraft aldri at det er satt av mer enn dobbelt så mange byggefelt til å bygge nye hytter enn alle de hyttene som allerede finnes. Hytteutbygging går mange ringer rundt vindkraftverkene i rasering av norsk natur. Men all fokusen er på vindkraftverkene. Hvordan tror du det virker for de som ser på de større sammenhengene?

Svar: det virker som man ikke bryr seg om naturen, bare om vindkraftverkene.

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, oldboy said:

Jeg synes derimot ikke det er fint at vi her i den rike "vesten" skal ofre fremtiden til den fattigste delen av verdens befolkning (...)

Det har vi allerede gjort med å fortsette å brenne olje. Mellom en og halvannen milliard mennesker bor i områder som ikke lenger vil være egnet for menneskeliv om 25-50 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...