Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Vi har det godt i Norge! Et lite sidespor, så jeg skal være kortfattet:

Dagbladet: Cuba har vært uten strøm i et halvt døgn nå. Hele landet har vært uten strøm etter en feil i en koblingsstasjon utenfor hovedstaden Havana. Litt kontekst: Cuba har ca 1/3 av Norges areal, 10 millioner innbyggere, bruker årlig 20 TWh der 90% av krafta er oljebasert. 61% av forbruket går til husholdninger. Det har vært fin temperatur i hele landet under strømbruddet med ca 20°C i natt og 30°C på dagtid. Dette er ikke første gangen Cuba har hatt store strømbrudd. I fjor hadde de tre, der to av de varte i flere dager. Det har også vært flere store strømbrudd i tidligere år. Argentina og Uruguay har også slitt med store strømbrudd. Et av de rammet 48 millioner innbyggere i 7-8 timer.

Cuba har fast strømpris på omtrent 6 øre/kWh inkludert kraft, nettleie og avgifter. Dvs. ingen timepriser eller pristopper som kan bidra til å flytte forbruk i tid eller redusere topper.

Cuba har ingen kraftutveksling med andre land. Har de underskudd så må de koble ut deler av landet. Har de overskudd så må det fyres for kråka. (dampen kjører bypass forbi generatorene i varmekraftverkene).

Svært ulike klima, gir ulike behov for stabili strømforsyning. 

Er også lett å peke på mange langs i Afrika og Asia med strømnett som faller ut titt og ofte. 

I tillegg til klimaforskjell, er det nok ikke til å legge skjule på en del andre strukturelle samfunnsforskjeller også. (Politikk, korrupsjon, økonomi og vilje til å satse 100% på stabilt el-nett)

Lenke til kommentar

Når det gjelder variasjoner i strømforbruk år for år, så har det vært merkbar forskjell på viinterene (fjorårets vinter var ekstra kald). Ganske mange husholdninger har både vedfyring og elfyring, og kan skifte fram og tilbake avhengig av strømpris.

Noen nevnte LED-pærer, dette monner ikke i det hele tatt. Strømforbruket domineres av oppvarming hos de fleste. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (6 timer siden):

Når det gjelder variasjoner i strømforbruk år for år, så har det vært merkbar forskjell på viinterene (fjorårets vinter var ekstra kald). Ganske mange husholdninger har både vedfyring og elfyring, og kan skifte fram og tilbake avhengig av strømpris.

Noen nevnte LED-pærer, dette monner ikke i det hele tatt. Strømforbruket domineres av oppvarming hos de fleste. 

LED-pærer monner definitivt. Når vi flyttet inn i 1998 var det 5 utelamper her med 55W pærer. Nå er det fortsatt 5 utelamper, ny type og med 4.5W LED. 5x50.5W spart 12 timer i døgnet kun på utelys er over 1100kWh per år. Og det var vesentlig mer å spare på lyset inne. Tipper vi sparte inn minst 2500kWh per år kun på bytte til LED (vel, vi var innom lysrørbaserte sparepærer først selvsagt).

Nå er til og med lysrørene på loftet, i bodene osv. byttet til LED-rør. Ikke like mye å spare der, men fra 36W til 13.5W er jo litt det også. De står på i korte intervaller, så de ble byttet i hovedsak for å få kort påslagstid. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

LED-pærer monner definitivt. Når vi flyttet inn i 1998 var det 5 utelamper her med 55W pærer. Nå er det fortsatt 5 utelamper, ny type og med 4.5W LED. 5x50.5W spart 12 timer i døgnet kun på utelys er over 1100kWh per år. Og det var vesentlig mer å spare på lyset inne. Tipper vi sparte inn minst 2500kWh per år kun på bytte til LED (vel, vi var innom lysrørbaserte sparepærer først selvsagt).

Nå er til og med lysrørene på loftet, i bodene osv. byttet til LED-rør. Ikke like mye å spare der, men fra 36W til 13.5W er jo litt det også. De står på i korte intervaller, så de ble byttet i hovedsak for å få kort påslagstid. 

Beklager, jeg skulle forklart bedre. Den jeg henviste til snakket om å styre LED-pærer, slik at de ikke står på hele tiden. Her er det ikke så mye å spare, særlig hvis de befinner seg i oppvarmede rom. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 15.3.2025 den 12.11):

Svært ulike klima, gir ulike behov for stabili strømforsyning. 

Er også lett å peke på mange langs i Afrika og Asia med strømnett som faller ut titt og ofte. 

I tillegg til klimaforskjell, er det nok ikke til å legge skjule på en del andre strukturelle samfunnsforskjeller også. (Politikk, korrupsjon, økonomi og vilje til å satse 100% på stabilt el-nett)

Er dette et forsøk på å bagatellisere de nasjonale strømbruddene på Cuba? Det er godt mulig de har andre utfordringer enn oss. F.eks det å holde mat kjølt og fryst gjennom strømbruddene. Da tenker jeg ikke bare på private kjøleskap men også butikker og næringsmiddelindustri. Også er vel de også sterkt avhengig av digital kommunikasjon til allskens ting.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

LED-pærer monner definitivt.

I rom ein likevel må varme opp så har det lite å seie. Må jo erstatte varme frå dei gamle med noko anna. Ja, ei varmepumpe er meir effektiv, men det er så små mengder.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Beklager, jeg skulle forklart bedre. Den jeg henviste til snakket om å styre LED-pærer, slik at de ikke står på hele tiden. Her er det ikke så mye å spare, særlig hvis de befinner seg i oppvarmede rom. 

Å, er mange lamper som står på i norge, ta veibelysning, toaletter, ganger, ubenyttede rom etc.

På landsbasis blir det noen kwh.

Lenke til kommentar

Ca i 2010 presenterte en av de største belysningsleverandørene i Norge tall på hvor mye strøm som gikk med til belysning før LED, og hvor mye de regnet med å frigi med LED og hvor mye som ville frigis med smart lysstyring (av/på/dimming ut fra behov). Jeg husker bare ett av tallene: 7 TWh ville frigis i Norge totalt fra før til etter. Grunnen til at jeg husker det tallet var fordi det matchet estimatene for hvor mye en 100% elektrifisert personbilpark vil forbruke, 7 TWh årlig.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Ca i 2010 presenterte en av de største belysningsleverandørene i Norge tall på hvor mye strøm som gikk med til belysning før LED, og hvor mye de regnet med å frigi med LED og hvor mye som ville frigis med smart lysstyring (av/på/dimming ut fra behov). Jeg husker bare ett av tallene: 7 TWh ville frigis i Norge totalt fra før til etter. Grunnen til at jeg husker det tallet var fordi det matchet estimatene for hvor mye en 100% elektrifisert personbilpark vil forbruke, 7 TWh årlig.

Totalt blir det sikkert en del, men det er fortsatt et lavt tall sammenlignet med det som brukes på oppvarming. 

Litt typisk i miljøkampen at man fokuserer på mange mindre ting, og lar de store tingene gå. Eksempel: elektrifisering av personbiler vs. det å rydde litt opp i skipsfart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å sammenligne med oppvarming uansett. Ei heller nasjonalt forbruk eller globalt eller skip eller noe sånt.

Hele poenget koker ned til en funfact og sammentreff om at det å oppgradere belysningen i Norge frigir nok energi til å elektrifisere hele personbilparken.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (7 timer siden):

I rom ein likevel må varme opp så har det lite å seie. Må jo erstatte varme frå dei gamle med noko anna. Ja, ei varmepumpe er meir effektiv, men det er så små mengder.

Generelt er jeg lite interessert i varme oppunder taket, der lyspærene stort sett er. Mye mer komfortabelt med gulvvarme. Og varmepumpa bruker under 25% av energien. I tillegg kreves det avkjøling sommerstid, så da vil man virkelig ikke ha avgitt varme fra lyspærer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, agvg said:

Å, er mange lamper som står på i norge, ta veibelysning, toaletter, ganger, ubenyttede rom etc.

På landsbasis blir det noen kwh.

Det må også være mye å hente på bevegelssestyrt belysning. Jeg gikk nylig gjennom en gangtunnel hvor lyset var neddimmet, og kom på med full styrke en og en lampe foran meg. 

https://www.tu.no/artikler/den-norske-teknologien-sparer-penger-og-energi-interessen-er-storst-i-utlandet/510368

Langs 12 kilometer av fylkesveien mellom Tengs og Bjerkreim i Rogaland er det montert nye lysarmaturer med sensorer og sendere. Disse gjør det mulig å dimme ned lyset i perioder om natta når der er liten eller ingen trafikk på veien. Veilysene på den aktuelle strekningen lyser opp både kjørebanen for biltrafikk, samt gang- og sykkelveien ved siden av.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Det var ikke meningen å sammenligne med oppvarming uansett. Ei heller nasjonalt forbruk eller globalt eller skip eller noe sånt.

Hele poenget koker ned til en funfact og sammentreff om at det å oppgradere belysningen i Norge frigir nok energi til å elektrifisere hele personbilparken.

Det er likevel et poeng at en del av belysningen befinner seg innendørs i elektrisk oppvarmede bygninger. Og behovet for belysning sammenfaller i stor grad med behovet for oppvarming (om sommeren når det er varmt ute og mindre behov for oppvarming, er det også lyst ute og mindre behov for belysning, mens om vinteren når det er kaldt ute, er det også mørkt). Hvis du har en lampe ved siden av en elektrisk panelovn, hvor det er et behov for oppvarming, er det i praksis null gevinst ved å bytte fra glødetråd til LED, eller ved å skru av lyset. "Energitapet" i en lampe er jo varme, så det er bare når man ikke har behov for denne varmen at man kan regne det som rent tap, for ellers må denne varmen erstattes på et vis. Det er riktig nok tilfelle for utendørsbelysning at man vanligvis ikke har bruk for varmen, f.eks. gatebelysning, så der får man full virkning av å bytte til LED eller skru av lyset.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (10 timer siden):

Det må også være mye å hente på bevegelssestyrt belysning. Jeg gikk nylig gjennom en gangtunnel hvor lyset var neddimmet, og kom på med full styrke en og en lampe foran meg.

Er installert på bilveg også. Ein plass eg har vore forbi ein del gonger har dette men problemet er jo at dei kjem på for seint. No er desse ikkje heilt av men dimma til kanskje 50%.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Gazer75 said:

Er installert på bilveg også. Ein plass eg har vore forbi ein del gonger har dette men problemet er jo at dei kjem på for seint. No er desse ikkje heilt av men dimma til kanskje 50%.

Hvis de kommer på raskt nok for gående og syklister, så er det kanskje greit nok. Det vil jo gi et ekstra varsel til en bilfører om at det er noe på veien lenger framme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...