Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (12 timer siden):

Batteriprodusenten Northvolt vil begjære seg konkurs etter måneder med forsøk på å redde selskapet, ifølge Dagens Industri. Det er en skattebetaling som til slutt feller selskapet.

https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/11/8249098/northvolt-ventes-a-begjaere-seg-konkurs

https://www.nrk.no/nordland/den-svenske-batteriprodusenten-northvolt-har-begjaert-seg-konkurs-1.17336100

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, trikola said:

Hva skal vi med Northvolt? Kina selger jo batterier mye billigere.

Om vi faktisk ønsker batteriproduksjon så må vi nå subsidiere batteriproduksjon da, ikke kaste penger på folk med gode forbindelser som sier de har intensjon om å produsere batterier (men i praksis er mest opptatt av å dra mest mulig personlig vinning ut av det).

Da er det nå håp om at noen som har en faktisk fungerende forretningside faktisk starter opp.

Dette at stater skal velge ut noen selskap å kaste penger på viser seg å ikke fungere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 10.3.2025 den 23.35):

Hypotetisk spekulasjon

Jeg sitter faktisk I den situasjonen at jeg leier ut 3 boliger innenfor ett steinkast fra hverandre. Den umiddelbare tanken som slo meg var at jeg må få fart på batteribanken jeg har hatt lyst å lage. Da kan jeg hente strøm fra den billigste å mate det inn. Problemet er bare at det blir dobbel nettleie. 

qualbeen skrev (På 10.3.2025 den 20.52):

Dersom jeg betaler 4000,- i måneden, men naboen min er flink og bruker kun 25% så mye strøm som meg. så slipper hen unna med en regning på bare tusen-lappen

Ja, men nei. Nettleie er jo vesentlig oppi dette. Om det hadde vært så enkelt som du skisserer - enig! Ser på forbruk opp mot kostnad I en leilighet jeg leier ut, og det er svært dyre kwh i forhold til mine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med batteribank så kan du styre forbruket på f.eks varmtvannsberederen og evt varmekabler i betonggulv (termisk treg masse).

Da kan du automatisere sånn at deler av nettleien, dag-natt satsen + sesong-satsen legges til timeprisen på strøm sånn at du kan optimalisere de tre faktorene som én felles faktor. Da får du bare en ekstra faktor å forholde deg til: effektleddet. Den setter begrensning på hvor raskt du kan lade opp batteribanken. Praktisk talt justerer du ladingen etter metoden pulsviddemodulasjon. Dvs. styre den av og på etter øvrig forbruk. Da trenger du HAN-leser som inpult til algoritmen.

TLDR: Du kan automatisere hvilken effektgrense du vil legge deg under og deretter optimalisere for pris på strøm, dag-natt og sesong. Jeg er litt usikker på om det finnes ferdige pakker i butikken eller om dette er noe man må programmere selv.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg ser på bildene og plutselig slår det meg at Dora i Trondheim allerede er en ferdig, flystyrtsikker bunker som kanskje kan brukes som reaktor-skall. Trondheim har jo også ei brukbar elv til kjølevann og et visst forbruk av strøm, samt ferdig bygget fjernvarmeanlegg. Så veldig mye kan gå hånd i hanske om man bare setter ting i sammenheng og kompletterer med resterende komponenter. Dvs. at totalkostnaden holdes langt nede og byggetiden kort. Å flytte ut alt som allerede finnes i Dora er ikke all verdens jobb i denne sammenhengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Med batteribank så kan du styre forbruket på f.eks varmtvannsberederen og evt varmekabler i betonggulv (termisk treg masse).

Da kan du automatisere sånn at deler av nettleien, dag-natt satsen + sesong-satsen legges til timeprisen på strøm sånn at du kan optimalisere de tre faktorene som én felles faktor. Da får du bare en ekstra faktor å forholde deg til: effektleddet. Den setter begrensning på hvor raskt du kan lade opp batteribanken. Praktisk talt justerer du ladingen etter metoden pulsviddemodulasjon. Dvs. styre den av og på etter øvrig forbruk. Da trenger du HAN-leser som inpult til algoritmen.

TLDR: Du kan automatisere hvilken effektgrense du vil legge deg under og deretter optimalisere for pris på strøm, dag-natt og sesong. Jeg er litt usikker på om det finnes ferdige pakker i butikken eller om dette er noe man må programmere selv.

Det gir ikke så mye mening å bruke batterier til å drive slike ting som du nevner; de fungerer som batterier i utgangspunktet. Batterier er mer nyttige til å drive ting som ikke har mye fleksibilitet på når strømmen trengs (ie. de fleste ønsker å spise middag sånn ca når de kommer hjem fra jobb). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg ser på bildene og plutselig slår det meg at Dora i Trondheim allerede er en ferdig, flystyrtsikker bunker som kanskje kan brukes som reaktor-skall. Trondheim har jo også ei brukbar elv til kjølevann og et visst forbruk av strøm, samt ferdig bygget fjernvarmeanlegg. Så veldig mye kan gå hånd i hanske om man bare setter ting i sammenheng og kompletterer med resterende komponenter. Dvs. at totalkostnaden holdes langt nede og byggetiden kort. Å flytte ut alt som allerede finnes i Dora er ikke all verdens jobb i denne sammenhengen.

Nå er vel ikke betong-skall akkurat den største kosnaden eller problemet med å bygge en atomreaktor. 

Å legge en atomreaktor noen hundre meter unna sentrum i Norges tredje største by, er det virkelig en god ide?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/11/2025 at 8:41 PM, Jarmo said:

Batteriprodusenten Northvolt vil begjære seg konkurs etter måneder med forsøk på å redde selskapet, ifølge Dagens Industri. Det er en skattebetaling som til slutt feller selskapet.

https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/11/8249098/northvolt-ventes-a-begjaere-seg-konkurs

Så har vi denne moderne klassikeren da:

https://www.nrk.no/sorlandet/freyr-og-morrow-bygger-batterifabrikker_-ap-mener-regjeringen-bruker-for-lite-penger-1.15357720

Mens svenske myndigheter sprøyter inn en halv milliard statlige kroner i batterifabrikker, har de norske planene fått drøyt 50 millioner. Altfor slapt, mener Arbeiderpartiet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 minutter siden):

Noen forklaring på forbruks-endringene? 

Er det vær og klima som spiller inn, eller pris? Annet? 

Man finner nok flere variable faktorer hvis man har tid til å undersøke mer. Noen får betalt for det men ikke jeg. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Vær spiller normalt inn med noen prosent fra eller til. I tillegg kan høye priser i deler av landet i 2022 forklare noen prosent lavere forbruk de årene. Folk strømsparer noen prosent i snitt. Da får man naturlig nok en sprett tilbake når prisene sank en del i 2023 og 2024.

oldboy skrev (7 timer siden):

Lading av elbil kanskje?

Antall elbiler midtårs har økt fra 545 000 i 2022 til 682 000 i 2023 og 777 000 i 2024. Med 11k km/år og 0,2kW/km så utgjør det en økning fra 1,2 til 1,7 TWh til lading av elbiler. Husholdningenes totale forbruk var på 35,2 TWh i 2024. Dvs. at vi kan estimere at økningen i andel elbiler utgjør 1,4% av økningene i husholdningenes forbruk. Dette er selvsagt noe forenklet. Blant annet forutsettes det at elbiler aldri lades andre steder enn i husholdninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vi har det godt i Norge! Et lite sidespor, så jeg skal være kortfattet:

Dagbladet: Cuba har vært uten strøm i et halvt døgn nå. Hele landet har vært uten strøm etter en feil i en koblingsstasjon utenfor hovedstaden Havana. Litt kontekst: Cuba har ca 1/3 av Norges areal, 10 millioner innbyggere, bruker årlig 20 TWh der 90% av krafta er oljebasert. 61% av forbruket går til husholdninger. Det har vært fin temperatur i hele landet under strømbruddet med ca 20°C i natt og 30°C på dagtid. Dette er ikke første gangen Cuba har hatt store strømbrudd. I fjor hadde de tre, der to av de varte i flere dager. Det har også vært flere store strømbrudd i tidligere år. Argentina og Uruguay har også slitt med store strømbrudd. Et av de rammet 48 millioner innbyggere i 7-8 timer.

Sitat

Earlier, the Electric Union, the state agency that regulates the sector, said in its daily report that peak-hour demand would be around 3,250 megawatts and the deficit would reach around 1,380 megawatts, meaning 42% of the national energy system would be shut down. This figure is not the highest in recent memory.

Cuba har fast strømpris på omtrent 6 øre/kWh inkludert kraft, nettleie og avgifter. Dvs. ingen timepriser eller pristopper som kan bidra til å flytte forbruk i tid eller redusere topper.

Sitat

The residential electricity price in Cuba is CUP 0.720 per kWh or USD 0.006. These retail prices were collected in June 2024 and include the cost of power, distribution and transmission, and all taxes and fees. Compare Cuba with 150 other countries.

Cuba har ingen kraftutveksling med andre land. Har de underskudd så må de koble ut deler av landet. Har de overskudd så må det fyres for kråka. (dampen kjører bypass forbi generatorene i varmekraftverkene).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
12 hours ago, qualbeen said:

Generell elektrifisering. Ikke bare el-biler, men også el-busser, el-ferjer, el-gravemaskiner, el-ditt og el-datt. (Og bra er det IMHO.)

LED-belysning skulle jo motvirke tendensen og i alle fall delvis kompensere for forbruksøkningen pga elektromobilitet, men resultatet uteble så langt ifølge en utenlandsk statistikk jeg har sett. Mistanken er at flere ikke lenger slår av lyset - det er jo så billig.

Helt i den marginale enden: En del som tidligere ble koblet til stikkontakten drives i dag på batteri, tenk bare på batteriverktøy og -redskaper - alt annet lik (*), så fører lading/utlading til noe tap, selvutlading ved ikke-bruk også.

----

(*) men alt annet er ofte IKKE lik: batteridrevne dingser designes svært ofte slik at de optimerer strømforbruk langt mer enn nettilkoblete dingser

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...