sk0yern Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar EU's energipolitikk altså, for en gjeng. https://www.tn.se/utrikes/41625/eu-ignorerar-karnkraften-vill-sanka-elpriser-med-kablar-till-norden/ Sitat EU:s nya storsatsning på energi blir mer av samma. Elektrifiering med sol- och vindkraft samt massiva satsningar på elnät och utlandsförbindelser. Planerbar el eller kärnkraft nämns inte ens i kommissionär Dan Jørgensens tal. ”Vi kommer att skynda på processen”, säger han. Mer av det som ikke virker, genialt. 2 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Trenger EU mer energi. Eller trenger de å stjele nordens energi til spottpriser? Det er vel allerede enorm eksport av både olje og gass til EU. Nå skal de snart ha all vår strøm også? Hvis Norge skal gi bort alt til EU blir det etterhvert vanskelig å oppholde seg i dette landet. Er nordmenn bare leilendinger, husmenn og bosettere for EU? 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar 15 minutes ago, sk0yern said: EU's energipolitikk altså, for en gjeng. https://www.tn.se/utrikes/41625/eu-ignorerar-karnkraften-vill-sanka-elpriser-med-kablar-till-norden/ Mer av det som ikke virker, genialt. Spørsmålet er vel hvor mye Stortinget klarer å stå opp for norske interesser. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Nå er det vel på høy tid og forlate EØS og EU for alltid. Toll, strømpriser og direktiver gjør at vi bør gjøre en total NOXIT. Olje, gass og fisk får vi nok solgt uansett. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar On 2/26/2025 at 2:22 PM, Morromann said: Med den holdningen kunne Norge aldri ha startet å utvinne olje på 1970-tallet "fordi vi ikke hadde erfaring og kompetanse" på dette. Det er ikke denne type holdning som skaper fremskritt og innovasjon i verden. Men jeg hører denne argumentasjonen repteres på inn- og utpust av fornybartilhengerne for at Norge aldri skal få kjernekraft og det funker ikke. Vel; hva var vår "erfaring og kompetanse" på stolstilt utbygging av fornybart for å bli Europas grønne batteri" da? ???? Hva er "tech bro tankegang" for noe? Høres ut som et uttrykk fra Twitter eller Reddit. Og den mest natur- og miljøvennlige. Å bygge ut flere vassdrag nå er heller ikke spesielt miljøvennlig. Skjønt det er mindre ille enn den naturvandaliseringen som vindkraft representerer. Situasjonene er ikke sammenlignbare. Når det gjelder oljen, så har Norge en naturlig fordel - oljen ligger der den ligger. Norge har ingen naturlig fordel når det gjelder atomkraft. Vi har absolutt ingen fordel på solkraft heller, Norge må være en av Europas dårligste land å bygge ut solkraft i - vi ligger for langt nord, og vi har for få soldøgn. Derimot har vi massive fordeler på vannkraft, så vi bør konsentrere oss om å få så mye vi kan ut av det. "Tech bro tankegang" - ie. "move fast and break things" - det har du ikke lyst til å gjøre med atomkraft. 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar 13 hours ago, Kalle Klo said: Norge har ingen naturlig fordel når det gjelder atomkraft Et land trenger ikke å ha "naturlige fordeler" (hva det enn betyr i denne sammenheng) for å starte med kjernekraft. Det man trenger er vilje til å gjøre det pluss kapital. Norge stiller sterkt i den ene. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar (endret) Det er Tyskland som trenger atomkraft. Norge trenger bare å befri seg fra avtaler som tapper oss for strøm. Vi er selvforsynt med vannkraft. Eksisterende kabler kan i teorien være lønnsomme og nyttige, hvis vi bare bruker dem når magasinene renner over, og ikke må ha prissmitte. Så lenge ulempene ikke kan velges bort, må kablene kuttes. Endret 28. februar av Mannen med ljåen 1 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar 1 minute ago, Mannen med ljåen said: Det er Tyskland som trenger atomkraft. Norge trenger bare å befri seg fra avtaler som tapper oss for strøm. Vi er selvforsynt med vannkraft. Eksisterende kabler kan i teorien være lønnsomme og nyttige, hvis vi bare bruker dem når magasinene renner over, og ikke må ha prissmitte. Så lenge ulempene ikke kan velges bort, må kablene kuttes. Norge vil trenge mer kraftproduksjon i fremtiden, det er ganske opplagt. Jeg argumenterer for at vi derfor bør satse på utbygging av kjernekraft. Norske politikere har allerede vist at de er ikke interessert i å gjøre noe med krafteksport til nabolandene, da må vi bygge mer produksjon. Den mest naturvennlige måten å gjøre det på er ved bygging av kjernekraft. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Vi må først og fremst kutte i unødvendig forbruk, slik som krafteksport, elektrifisring av sokkelen, klimaprosjekter for subsidienes skyld og innvandring. Du vil se at forbruket ikke stiger så mye som EU-forkjempere tror. Antakelig synker det. En kan likevel oppgradere effektiviteten i turbiner og kraftkabler innenriks. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar 31 minutes ago, oldboy said: Et land trenger ikke å ha "naturlige fordeler" (hva det enn betyr i denne sammenheng) for å starte med kjernekraft. Det man trenger er vilje til å gjøre det pluss kapital. Norge stiller sterkt i den ene. Heldigvis er Melkeøya så langt utenfor Ring 3 at det faktisk har vært politisk spiselig å sette opp et atomkraftverk der. Problemet er vel at det realistisk er for mange boomers i Statoil, noe som gjør det politisk uspiselig for politikerne de sponser. Og så har vi kostnadsfordelingen, selvfølgelig. Eller å sette opp et oppå eksportkabelen har nok også vært popis, men det er ikke sånn dagens Norge fungerer. Jeg tror atomkraft i Norge i praksis er en umulighet, fordi det offentlige er fort tregt. Vis det blir en realitet, så er det nok tredje eller fjerde bølge med småreaktorer, VIS de blir populære. Skille mellom hvordan dagens enegikrise håndteres med ren 100% rerørsinsfrykt er noe helt annet enn da det hendte sist gang, og vi kan minnes det upopulære i dag mens vi ser det i bakgrunnen av filmer som Kill Buljo. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Nammo nektes mere strøm, kattevideoer på tiktok er viktigere enn å lage våpen til forsvar 2 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Denne artikkelen er nesten to år gammel. Til å le av, hadde det ikke vært for at vi er i en kjempekrise. Regjeringen følger situasjonen nøye? https://www.vg.no/nyheter/i/Q7Epjx/jubel-paa-nammo-stroemkrisen-kan-vaere-loest 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Den er ikke så vanskelig å løse heller, denne krisen. Og det som tidligere nevnt ingen KRAFT-krise, men en øknomisk krise for de som har dårlig råd. En "Norgespris" er en forferdelig dårlig løsning da man fjerner absolutt alle intensiver til å spare strøm, og dette gavner selvsagt de som også bruker mest. En trinnløsning som belaster de mest som bruker mest hadde vært en mye bedre løsning. Hvorfor i alle dager skal vanlige folk sponse oppvarmede svømmebasseng og varmekabler i oppkjørselen til de som har mer enn nok til å betale for seg? Så får man jo bare finne spesialløsninger for gamlemor som sitter i et hus på mange hundre kvadratmeter som hun har arvet for 50 år siden og som ikke har isolasjon og hytta på fjellet. Ikke fordi jeg tror det finnes så mange sånne gamlemødre utover det som brukes i propagandaen til mennesker som bare ser bunnen i andre, men bare for å klargjøre synspunktet mitt og at jeg er oppmerksom på at dette kan være en problemstilling, rent teoretisk! 😉 For mange år siden var jeg med i en annen debatt om strøm, forbruk og sparing, og ble latterligjort fordi jeg nevnte hvordan man f.eks. i Tyskland og mange andre steder i Europa tok grep for å spare strøm, blant annet ved å slå av lyset hver gang de gikk ut av et rom. Man kan kanskje le enda mer av det i dag, men faktum, og poenget mitt er like aktuelt, fordi det handler uansett mest om holdninger, og at selv 100 milloner LED pærer krever litt strøm! 😉 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars Da bør de helelr få opp prisen i Nord Norge så de slutter å sløse så voldsomt med strømmen der. Med de prisene så må jo nordlendingene sette alt de har av panelovner og terrassevarmere på fullt ute om vinteren. De kunne heller brukt denne strømmen på kattevideoer på TikToc. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) Mitt forbruk: horisontal 2-mansboliig .ca 70 kvm og utebod 6 kvm. med innlagt strøm. Fyrt litt med ved, 3-4 ganger Måned Forbruk (kWh) Mars 2025 62,45 Februar 2025 1105,24 Januar 2025 1156,37 Desember 2024 956,74 November 2024 854,01 Oktober 2024 701,99 September 2024 542,89 August 2024 477,96 Juli 2024 415,67 Juni 2024 431,46 Mai 2024 460,06 April 2024 614,72 Mars 2024 640,38 Sum 8419,94 Endret 4. mars av Jarmo Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Jarmo skrev (47 minutter siden): Mitt forbruk: horisontal 2-mansboliig .ca 70 kvm og utebod 6 kvm. med innlagt strøm. Fyrt litt med ved, 3-4 ganger Måned Forbruk (kWh) Mars 2025 62,45 Februar 2025 1105,24 Januar 2025 1156,37 Desember 2024 956,74 November 2024 854,01 Oktober 2024 701,99 September 2024 542,89 August 2024 477,96 Juli 2024 415,67 Juni 2024 431,46 Mai 2024 460,06 April 2024 614,72 Mars 2024 640,38 Sum 8419,94 Kva slags utetemperatur har du att? Er du midt i ei rekke av hus eller i andre etasje? Kva er byggeår? Kva slags temperatur har du inne? Kva type oppvarming har du utanom litt vedfyring? Mange spørsmål som må svarast her for at det skal gi meining. Mitt forbruk i ei 48m2 2-roms er rett over 9900kWh siste året. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) Gazer75 skrev (36 minutter siden): Kva slags utetemperatur har du att? Er du midt i ei rekke av hus eller i andre etasje? Kva er byggeår? Kva slags temperatur har du inne? Kva type oppvarming har du utanom litt vedfyring? Mange spørsmål som må svarast her for at det skal gi meining. Mitt forbruk i ei 48m2 2-roms er rett over 9900kWh siste året. Horisontal 2 mannsbolig kun 2 enheter. Fra 90 tallet. Nye vinduer ca. 10 år siden. Nesten ny varmepumpe og varmekabler på badet. Sjelden kaldere en 10-12 minus. 12 varmegrader forrige uka. En del fønvind her. Ved bruker jeg bare hvis det blir kaldere enn minus 10-12 noen netter. Meld 13-14 varmegrader til helg, nå 6-7 varme. Ingen varme på soverommene, eller gangene, varmepumpen tar alt. Ingen installerte panelovner i huset. Noen stearinlys av og til ^^ Snitt 22 grader inne. Lite sol ca. 4 mnd.(dalbotten) Datamaskiner og skjermer gir litt varme også, står på alle dager. 2-3 stk. 2 personer. Endret 4. mars av Jarmo Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars (endret) Jarmo skrev (49 minutter siden): Horisontal 2 mannsbolig kun 2 enheter. Fra 90 tallet. Nye vinduer ca. 10 år siden. Nesten ny varmepumpe og varmekabler på badet. Sjelden kaldere en 10-12 minus. 12 varmegrader forrige uka. En del fønvind her. Ved bruker jeg bare hvis det blir kaldere enn minus 10-12 noen netter. Meld 13-14 varmegrader til helg, nå 6-7 varme. Ingen varme på soverommene, eller gangene, varmepumpen tar alt. Ingen installerte panelovner i huset. Noen stearinlys av og til ^^ Snitt 22 grader inne. Lite sol ca. 4 mnd.(dalbotten) Datamaskiner og skjermer gir litt varme også, står på alle dager. 2-3 stk. 2 personer. Eg bur nesten midt i blokka men i første. Under har vi felles garasje som gjer at golvet blir ganske kaldt om vinteren, så alle i første har varme i alle golv utanom på soverom. Stove/kjøkken kabelen er vel på 2kW og den viktigaste for varme på vinteren. Den klarar vel å halde +22 grader ved -15 til -20 om det ikkje varer for lenge. Men eg likar det litt varmare så må bruke ein liten panelomn på veggen dei kaldaste dagane. Er nok noko kaldare i snitt her på vinteren. Snittet her for desember-februar er på -1,5 til -2 grader her seier målestasjonen på YR. Vart ca -4 i snitt for januar i år. Var ned mot -19 i desember og -18 i januar. Endret 4. mars av Gazer75 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Ja det er kaldt i nord. De må vel lukke ytterdørene og vinduene på de kaldeste dagene hvis ikke panel- og vifteovnene klarer å varme nok. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Vi har en 50 kvm leilighet hvor totalt kr. 15000,- går til strøm og oppvarming. Vi har også en større enebolig som bruker nøyaktig det samme, men her slipper vi gudskjelov fjernvarme og den inneffektiviteten det medfører, og har en vanlig luft-luft varmepumpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå