qualbeen Skrevet søndag kl 15:26 Del Skrevet søndag kl 15:26 Trulss skrev (1 time siden): Fordi vi skal bygge mer nett. Støre har nevnt dette ved flere anledninger, samt at vi da må regne med en kraftig økning på nettleien. Ergo så blir alt som før: Man gir noen få øre og tar minst dobbelt tilbake. Altså helt i tråd med vanlig AP-politikk. Nettutbygging betales kun over nettleie. Kostnaden for utbygging av nett blir den samme, uansett strømpris. Det kan godt være at nettleien stiger, men det hadde den i så tilfelle gjort uansett Støre sitt utspill eller ei. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet søndag kl 15:41 Del Skrevet søndag kl 15:41 J-Å skrev (20 timer siden): Jeg har litt tro på gasskraft med karbonfangst på Melkøya. https://search.app/BSquJA8Xq8Eyg4QE6 Mr.M skrev (19 timer siden): hva er prislappen på slikt? J-Å skrev (16 timer siden): (Melkøya, gasskraft med karbonfangst) Sikkert svindyrt, men det må jo hovedsakelig dekkes av gasskundene. Det er jo en viss risiko for at slik "blå" gass blir vanskelig å selge, hvis det kommer billig russisk gass inn til Europa igjen. Men LPG har jo et større marked enn gass i rør. Og som for strøm kan det sikkert selges opprinnelsesgarantier. Kollsnes er også et gunstig sted for et slikt gasskraftverk. Der er allerede et CCS anlegg på plass. I stedet planlegges nå en ny kraftlinje dit. Men det tar jo sin tid, med endeløse diskusjoner om trasévalg mm. ok. jeg var nysgjerrig på kostnaden for er jo også vært snakk om elektrifisering. Uenighet om kostnader knyttet til karbonfangst på Melkøya https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/uenighet-om-kostnader-knyttet-til-karbonfangst-pa-melkoya-1.16353079 Equinor og partnere sparer 31,4 milliarder kroner på elektrifisering https://www.vl.no/nyheter/2023/08/16/equinor-og-partnere-sparer-314-milliarder-kroner-pa-elektrifisering/ Hva som er mest lønnsomt for samfunnet som helhet aner jeg ikke, men støtter at en av delene blir gjort. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet søndag kl 20:55 Del Skrevet søndag kl 20:55 qualbeen skrev (5 timer siden): Nettutbygging betales kun over nettleie. Kostnaden for utbygging av nett blir den samme, uansett strømpris. Det kan godt være at nettleien stiger, men det hadde den i så tilfelle gjort uansett Støre sitt utspill eller ei. Staten bør selvsagt overta og betale hele nettleien av det enorme overskuddet de har på kraftmarkedet. Deres skjødesløse forbruk og subsidiering av de nye næringene bør ikke belastes landets innbyggere. Det er både frekt og uforskammet å holde på slik de gjør uten at vi får stemme ved valg. 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet søndag kl 23:35 Del Skrevet søndag kl 23:35 Trulss skrev (2 timer siden): Staten bør selvsagt overta og betale hele nettleien av det enorme overskuddet de har på kraftmarkedet. Deres skjødesløse forbruk og subsidiering av de nye næringene bør ikke belastes landets innbyggere. Det er både frekt og uforskammet å holde på slik de gjør uten at vi får stemme ved valg. Altså, du tror at så lenge staten tar regningen, så slipper innbyggerne unna? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 23:41 Del Skrevet søndag kl 23:41 Grunnen til at vi må oppgradere nettet er å kunne ha en masse vindmøller, datasentre, elektrifiserte sokkelen og eksportere strøm til utlandet. Vi kunne droppe mye av dette, og spart oss den dyre oppgraderingen. Da hadde vi i stedet frigjort midler til løpende vedlikehold av det eksisterende nettet, som gir Norges innbyggere og industri billig vannkraft. 1 1 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet søndag kl 23:46 Del Skrevet søndag kl 23:46 2 hours ago, Trulss said: Staten bør selvsagt overta og betale hele nettleien av det enorme overskuddet de har på kraftmarkedet. Deres skjødesløse forbruk og subsidiering av de nye næringene bør ikke belastes landets innbyggere. Det er både frekt og uforskammet å holde på slik de gjør uten at vi får stemme ved valg. Valgt til høsten. To av dagens stortingsparti ønsker meg bekjent å begrense muligheten stat og kommune har til å ta utbytte av pengene vi betaler i nettleie. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 06:15 Del Skrevet i går, 06:15 Smule8o skrev (6 timer siden): Valgt til høsten. To av dagens stortingsparti ønsker meg bekjent å begrense muligheten stat og kommune har til å ta utbytte av pengene vi betaler i nettleie. Da blir det kø til ROBEK-lista. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 08:19 Del Skrevet i går, 08:19 2 hours ago, Jarmo said: Da blir det kø til ROBEK-lista. Ikke nødvendigvis feil. Svært mange norske kommuner er ikke skikket til å styre egen økonomi (inkl den jeg bor i) 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 08:32 Del Skrevet i går, 08:32 Smule8o skrev (12 minutter siden): Ikke nødvendigvis feil. Svært mange norske kommuner er ikke skikket til å styre egen økonomi (inkl den jeg bor i) Samme her.. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet i går, 09:55 Del Skrevet i går, 09:55 Mannen med ljåen skrev (9 timer siden): Grunnen til at vi må oppgradere nettet er å kunne ha en masse vindmøller, datasentre, elektrifiserte sokkelen og eksportere strøm til utlandet. Vi kunne droppe mye av dette, og spart oss den dyre oppgraderingen. Da hadde vi i stedet frigjort midler til løpende vedlikehold av det eksisterende nettet, som gir Norges innbyggere og industri billig vannkraft. Et av problemene vi har med nettselskapene er at det er lagt en begrensning på hvor mye de kan tjene. Dette skyldes at de har monopol og tanken er at de ikke skal tjene på å øke nettleien, som en monopolist ellers ville ha vært fristet til å gjøre. På en eller annen måte må dette reguleres, siden de har monopol. Men en annen konsekvens av å begrense overskuddet er at de heller ikke taper noe på økte kostnader og dermed ender man ofte opp med unødvendig dyre løsninger. Sånn sett hadde det vært bedre å legge begrensningene på inntekt og ikke på overskudd. Da ville det fortsatt lønt seg å drive effektivt. Imidlertid måtte man da satt begrensningene ut fra en realistisk vurdering av hva utgiftene burde være og hvilket inntektstak dette skulle tilsi. 1 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet i går, 10:35 Del Skrevet i går, 10:35 sk0yern skrev (10 timer siden): Altså, du tror at så lenge staten tar regningen, så slipper innbyggerne unna? Ja, det sier seg selv: bruke overskuddet til å betale for infrastrukturen. Alternativt kan de pålegge avgifter for de nye næringene slik at de selv får betale for den skade og forbruk på påfører samfunnet. Ergo slipper vanlige forbrukere å betale for noe som helst. Lenke til kommentar
trikola Skrevet i går, 11:20 Del Skrevet i går, 11:20 1 hour ago, Minkowski said: Et av problemene vi har med nettselskapene er at det er lagt en begrensning på hvor mye de kan tjene. Dette skyldes at de har monopol og tanken er at de ikke skal tjene på å øke nettleien, som en monopolist ellers ville ha vært fristet til å gjøre. Uten at jeg er helt sikker: er det ikke slik at de må få godkjent hele budsjettet? Ikke bare enkeltposter som overskudd? Om de så budsjetterer med større investeringer og får godkjent disse og investerer og holder seg til budsjettet så er det greit. Om de går over eller under budsjettet så justeres dette ved neste (godkjent) budsjett. Vi under Elvias overherredømme fikk jo nylig redusert nettleien åpenbart fordi Elvia tidligere hadde gått med større overskudd. Et rimelig oppsett synes jeg. Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet i går, 11:48 Del Skrevet i går, 11:48 (endret) Jeg ønsket å finne ut om det ville lønne seg å bytte til fastprisavtalen som Støre kom med på fredag i NO3. For å analysere dette, hentet jeg time-for-time strømprisdata siden januar 2021. Gjennomsnittsprisen per time ser slik ut: Hvis vi ser på den akkumulerte kostnaden over samme periode, med et konstant forbruk på 1 kWh per time, får vi følgende bilde: Her regner jeg med et konstant forbruk på 1 kWh hver time, noe som ikke samsvarer med virkeligheten for de fleste husholdninger. Derfor hentet jeg mitt eget forbruk for de siste tre årene og lagde fire generelle uker som representerer vinter, vår, sommer og høst. Resultatet ser slik ut: Det er verdt å nevne at jeg bor i en liten leilighet med fjernvarme, så resultatet mitt er kanskje ikke representativt for alle husholdninger. Endret i går, 12:04 av Ritualz1 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet i går, 14:14 Del Skrevet i går, 14:14 (endret) Ritualz1 skrev (2 timer siden): Jeg ønsket å finne ut om det ville lønne seg å bytte til fastprisavtalen som Støre kom med på fredag i NO3. For å analysere dette, hentet jeg time-for-time strømprisdata siden januar 2021. Gjennomsnittsprisen per time ser slik ut: Hvis vi ser på den akkumulerte kostnaden over samme periode, med et konstant forbruk på 1 kWh per time, får vi følgende bilde: Her regner jeg med et konstant forbruk på 1 kWh hver time, noe som ikke samsvarer med virkeligheten for de fleste husholdninger. Derfor hentet jeg mitt eget forbruk for de siste tre årene og lagde fire generelle uker som representerer vinter, vår, sommer og høst. Resultatet ser slik ut: Det er verdt å nevne at jeg bor i en liten leilighet med fjernvarme, så resultatet mitt er kanskje ikke representativt for alle husholdninger. Så .. 40 øre er altså marginalt dyrere for deg – er det det du sier? Jeg tolker hvertfall grafen dit dithen at din snittkostnad siste fire år har vært noe lavere enn 40 øre (strømstøtte medberegnet – andre avgifter som nettleie, enovavgift, mva, etc. utelatt)? NO3 er Trøndelag og omegn. Som vel også i nyhetene ble brukt som geografisk område hvor "Norgesprisen" peaker fra nyttig til unyttig. Eller? Hvordan ville tilsvarende tabell sett ut, dersom du hadde bodd i NO1, NO2 eller NO5? Orker du å lage grafer som illustrerer dette også @Ritualz1? 🙂 (Forstår godt dersom du ikke ønsker å bruke tid på det. Men du skal vite at jeg setter pris på grafene dine. Skulle ønske jeg klarte å mekke like fine og oversiktig grafikk selv, uten å måtte bruke minst en hel arbeidsdag på det...) Endret i går, 14:15 av qualbeen Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet i går, 14:36 Del Skrevet i går, 14:36 4 minutes ago, qualbeen said: Så .. 40 øre er altså marginalt dyrere for deg – er det det du sier? Jeg tolker hvertfall grafen dit dithen at din snittkostnad siste fire år har vært noe lavere enn 40 øre (strømstøtte medberegnet)? NO3 er Trøndelag og omegn. Som vel også i nyhetene ble brukt som geografisk område hvor "Norgesprisen" peaker fra nyttig til unyttig. Eller? Hvordan ville tilsvarende tabell sett ut, dersom du hadde bodd i NO1, NO2 eller NO5? Orker du å lage grafer som illustrerer dette også @Ritualz1? 🙂 (Forstår godt dersom du ikke ønsker å bruke tid på det. Men du skal vite at jeg setter pris på grafene dine. Skulle ønske jeg klarte å mekke like fine og oversiktig grafikk selv, uten å måtte bruke minst en hel arbeidsdag på det...) Det er sant, for min del ville 40 øre bety rundt 80 kroner ekstra i året. Men som sagt har jeg et ganske annerledes strømforbruk enn de fleste, siden jeg har fjernvarme og ikke bruker elektrisk oppvarming eller varmtvannsbereder. I tillegg må man huske at de fleste strømavtaler har et påslag per kWh. Jeg har fortsatt Vibb med 0 kroner i påslag. Så det er mange faktorer som spiller inn før man kan avgjøre om fastprisavtalen faktisk lønner seg. For noen med høyere forbruk og en avtale med påslag per kWh kan regnestykket se helt annerledes ut. Når det gjelder NO1, NO2 og NO5, så hadde det vært interessant å se tilsvarende grafer der også. Jeg skal se om jeg får tid til å lage dem senere. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet i går, 14:37 Del Skrevet i går, 14:37 Ritualz1 skrev (2 timer siden): Jeg ønsket å finne ut om det ville lønne seg å bytte til fastprisavtalen som Støre kom med på fredag i NO3. For å analysere dette, hentet jeg time-for-time strømprisdata siden januar 2021. Gjennomsnittsprisen per time ser slik ut: Hvis vi ser på den akkumulerte kostnaden over samme periode, med et konstant forbruk på 1 kWh per time, får vi følgende bilde: Her regner jeg med et konstant forbruk på 1 kWh hver time, noe som ikke samsvarer med virkeligheten for de fleste husholdninger. Derfor hentet jeg mitt eget forbruk for de siste tre årene og lagde fire generelle uker som representerer vinter, vår, sommer og høst. Resultatet ser slik ut: Det er verdt å nevne at jeg bor i en liten leilighet med fjernvarme, så resultatet mitt er kanskje ikke representativt for alle husholdninger. Interessant må jeg si. Jeg vil nevne at selv om du har fjernvarme så følges normalt spotpris på fjernvarmen så den fordyrer litt med tanke på hva boligkomplekset må betale siden du trolig har dette innbakt i felleskostnadene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet i går, 14:48 Del Skrevet i går, 14:48 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-noe-a-si/82622055 Hva vil være en evt. statsminister Stoltenbergs holdning til strømkrise? Lenke til kommentar
Trulss Skrevet i går, 14:52 Del Skrevet i går, 14:52 Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-noe-a-si/82622055 Hva vil være en evt. statsminister Stoltenbergs holdning til strømkrise? Det er vel bare en fortsettelse av dagens politikk? https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sovjet-anklager-mot-jonas/82622115 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet i går, 15:33 Del Skrevet i går, 15:33 Ny strømstrid på Melkøya Det spørs om det blir elektrifisering uten mye ny vindkraft i Finnmark. Anlegget skal forbruke 2 % av landets totale forbruk. Med historien til samer og vindkraft kan nok dette bli ganske vanskelig. Quote Equinor skal bruke om lag to prosent av Norges samlede strømforbruk på å elektrifisere gassanlegget på Melkøya fra rundt 2030. Nå brygger det opp til ny strid på Stortinget. En mulig løsning på kraftbehovet i Finnmark kan være et gasskraftverk med rensing til titalls milliarder. Etter å ha varslet exit fra regjeringen vil Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum stanse prosjektet i dagens form, sier han til Politisk kvarter i NRK mandag. – Vi må stoppe det prosjektet sånn som det er nå, sier Vedum til NRK. Han vil heller la dagens gasskraftverk fortsette å drive Melkøya. Et premiss for å godkjenne elektrifiseringen var at det skulle bygges ut mye vindkraft i Finnmark. – Jeg tror det er helt umulig å få til, sier Vedum. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet i går, 15:45 Del Skrevet i går, 15:45 Melkøya kan vel finansiere sin egen lille vindmøllepark så slipper vi å rasere hele Norge? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå