Minkowski Skrevet i går, 15:08 Del Skrevet i går, 15:08 J-Å skrev (52 minutter siden): Hvis du likevel må bytte så er det vel ikke så mye ekstra i forhold til en vanlig bereder. Men hva er det som gjør smartberederen smartere enn en vanlig ny bereder styrt med Home Assistant? Det er vel ikke noen forskjell i prinsippet, en smartbereder bruker informasjon om strømpris og vanntemperatur til å styre et relé og det kan man jo gjøre med Home Assistant også (ev. uten vanntemperatur), men det er vel ikke alle brukere som er i stand til å ordne dette selv med Home Assistant eller som har tid til og interesse for å sette seg inn i hvordan det fungerer og lage automasjonene selv og drifte og vedlikeholde det over tid. Til gjengjeld er vel Home Assistant mye mer fleksibelt. Finnes det integrasjoner for smartberedere til Home Assistant forresten? Det selges oppgraderingskit for enkelte varmtvannsberedere og jeg vil tro at det ikke er veldig mye dyrere å få installert et slikt enn å gjøre det med home assistant. Du må uansett ha godkjent hardware og en elektriker til å koble strømmen. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet i går, 15:20 Del Skrevet i går, 15:20 (endret) 1 hour ago, J-Å said: Hvis du likevel må bytte så er det vel ikke så mye ekstra i forhold til en vanlig bereder. Men hva er det som gjør smartberederen smartere enn en vanlig ny bereder styrt med Home Assistant? Er det softwaren som er smartere, slik at den velger mer gunstige timer? Det at den har temperaturmåling er neppe avgjørende. Jeg detekterer enkelt når min bereder har oppnådd termostatinnstilt temperatur ved å monitorere strømforbruket. En bereder i et integrert smarthussystem kan bli slått av for å tilpasse til effektgrensene. Kan smartberederen det? De norskproduserte smartberederene ser på NorPool prisene og planlegger basert på det. De kan også justere mengden vann i tanken basert på forbruk, ikke bare temperaturen. Endret i går, 15:21 av Kalle Klo Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet i går, 15:22 Del Skrevet i går, 15:22 5 hours ago, unik42 said: Jeg er en av disse som går på "bløffen". Hvorfor? Jeg må bytte VVB nå. Den er snart 50 år gammel og varmer ikke vannet varmere enn 65-70 grader samme hva termostaten står på. I dag styrer Home Assistant en bryter som skrur av VVB når strømmen er 1,1 x gjennomsnittsprisen og på igjen når den er 0,9 x gjennomsnittsprisen. I tillegg er det programmert inn noen ur slik at det alltid er varmt vann når vi trenger det (måtte det når jeg fikk kjeft for kaldt vann). Dette er en veldig basic styring, og slår ikke alltid like heldig ut for meg. Så jeg skal bytte. I fjor brukte jeg 3000kWh på varmtvann. En varmepumpebereder skal kunne gi en COP på ca. 2,5 - 3 ved optimale forhold, noe som sikkert ikke gjelder vinteren. Ved strømpris med nett og avgifter på 2kr, og en COP på 2 i snitt, så kan jeg spare ca. 3000 kr. i året. Varmepumpeberederen kostet 40.000 mer enn smartberederen. Smartberederen vil gjøre at jeg har varmt vann når jeg trenger det, reduserer varmebehov under ferier, og varmer når strømmen er lavest. Jeg er overbevist at jeg vil få en lavere snittpris på strømmen med smartbereder. Skuffende at varmepumpeberederen er så mye dyrere, da er det helt uaktuelt. Smartberederne er priset mye mer attraktivt. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet i går, 16:30 Del Skrevet i går, 16:30 1 hour ago, Kalle Klo said: De kan også justere mengden vann i tanken basert på forbruk, ikke bare temperaturen. Hvordan gjør de det? Med trykkluft? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 16:51 Del Skrevet i går, 16:51 Kalle Klo skrev (1 time siden): Skuffende at varmepumpeberederen er så mye dyrere, da er det helt uaktuelt. Smartberederne er priset mye mer attraktivt. Ja, det er ikke lønnsomt å gå den veien. Mye bedre å kjøpe en luft/vann varmepumpe og så gradvis konvertere huset til vannbåren varme. Det kan det være god økonomi i, om man er av typen som kan gjøre mye selv. Ikke at det skal så mye til å få varme fra en luft/vann varmepumpe heller, en enkel viftekonvektor på veggen gjør samme jobben som en luft/luft varmepumpe. Radiatorer kan også brukes, man er ikke nødt til å velge gulvvarme. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 3 hours ago, J-Å said: Hvordan gjør de det? Med trykkluft? Du kan justere hvor temperaturgradient går i tanken, og vann er uniformt nok til å danne skarpe kontraster. Så i praksis har du et lag kaldt på bunnen, et lag lunket i midten, og et lag varmt på toppen. Men mengden kan ikke justeres Referer Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Noen her hadde rett tross alt, gassen har litt av skylden ser det ut til. Bare at det ikke er gærninger i øst sin skyld, det er systemet vi har lagd. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden sk0yern skrev (12 minutter siden): Svenskene er i gang. Da er det bare huske på for de som ønsker å stemme AP i valget til høsten at de går kategorisk IMOT å bygge kjernekraft i Norge men ønsker å teppebombe både land og hav med vindturbrinene sine. Godt valg! ...ganske merkelig at "arbeider"-partiet gjør et kjempehopp på målingen samtidig som strømprisen i sør gjør det samme. Folk er vel ikke så enkle at de ble sjarmert i senk av klisjeene og våset til Støre i nyttårstalen? 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Morromann skrev (11 minutter siden): Da er det bare huske på for de som ønsker å stemme AP i valget til høsten at de går kategorisk IMOT å bygge kjernekraft i Norge men ønsker å teppebombe både land og hav med vindturbrinene sine. Godt valg! ...ganske merkelig at "arbeider"-partiet gjør et kjempehopp på målingen samtidig som strømprisen i sør gjør det samme. Folk er vel ikke så enkle at de ble sjarmert i senk av klisjeene og våset til Støre i nyttårstalen? Ikke bare vindmøller blir brukt til teppebombing av naturen,også solceller er populært leser jeg. Mange prosjekter på gang som vil avskoge ganske mye areal der også. Og energimengden er ennå mindre pr bebygd m2 enn vindmøller. Ikke bare det,de som skal bygge vil gjerne etablere seg i populære friluftsområder med flate arealer som enkelt kan bebygges. Andel negative priser er også svært korrelert med solkraft. Og så vidt jeg kan se så vil man ikke etablere noen batteribank i sammenheng med solparkene. Er mye "grønn" energi som skal bidra til mer grått areal forstår jeg. Hvorfor heter det egentlig det grønne skiftet? Formålet ser jo ut til å være å fjerne så mye grønt areal som mulig å bygge det ned med vindmøller og solceller. Hvorfor gjør ikke staten noe med subsidier her som freder skogarealer mot solceller og styrer bygging av dette på allerede bebygd areal? En føler jo at hele nasjonen blir lurt til å bli med på et grønt skifte som i bunn og grunn fjerner grønne områder. Hvorfor ikke kalle en spade for en spade og kalle det hele ett grått skifte,fra skog til betong i klimaets navn? 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 42 minutes ago, obygda said: Ikke bare vindmøller blir brukt til teppebombing av naturen,også solceller er populært leser jeg. Mange prosjekter på gang som vil avskoge ganske mye areal der også. Og energimengden er ennå mindre pr bebygd m2 enn vindmøller. Ikke bare det,de som skal bygge vil gjerne etablere seg i populære friluftsområder med flate arealer som enkelt kan bebygges. Jeg har litt begrenset tro på solkraft i Norge, men når en sammenligner bebygd areal, bør en ta med at vindmøller både visuelt og akustisk berører et mye større areal enn selve utbyggingsområdet. Det er også stor forskjell på hvordan faunaen påvirkes. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden J-Å skrev (9 minutter siden): Jeg har litt begrenset tro på solkraft i Norge, men når en sammenligner bebygd areal, bør en ta med at vindmøller både visuelt og akustisk berører et mye større areal enn selve utbyggingsområdet. Det er også stor forskjell på hvordan faunaen påvirkes. Jo,ser den at vindmøller berører større areal enn bare selve konstruksjon og veier. F.eks blir større områder båndlagt som følge av iskast vinterstid. Videre så hører man jo møllene langt avgårde og visuelt ser man dem jo mangfoldige mil som tårn i terrenget. Men denne storsatsingen man nå har på sol og måten man skal bygge ned skogs arealer som ofte er lett tilgjengelig for lokalbefolkningen som friluftsområder bekymrer faktisk. Hvorfor staten ikke går inn å styrer dette mot grå arealer er uforståelig gitt de store konfliktene man har hatt med vindkraft. Det er jo også lite,om noen overhodet,arbeidsplasser tilknyttet slike anlegg. De står der ubemannet i ennå større grad enn vindmøller. Og de gir lave skatteinntekter til kommunene fordi produksjonsverdien i spot fra dem er og vil være lav av helt naturlige årsaker. Jeg føler vi blir lurt til å gi store offentlige subsidier til anlegg som vil gi lite eller i praksis ingenting tilbake til lokalbefolkningen der anleggene etableres. Og når man i tillegg ikke definerer krav til slike anlegg mhp batterilagring,vel da er det jo helt bak mål å dytte offentlige penger inn på slike anlegg Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden https://www.nrk.no/nordland/nye-krav-til-anbod-pa-ferje-_-nullutslepp-ikkje-mogleg_-meiner-fylkesleiarar-1.17194462 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Dette er litt snodig https://www.nettavisen.no/okonomi/statkraft-sjefen-tror-at-stromprisene-blir-lavere-i-2025-og-sier-vi-ikke-har-sa-veldig-hoye-strompriser-i-norge-na/s/5-95-2224470 https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/ "Vi har ikke så høye priser nå" og I følge NVE er fyllingsgraden nesten maks av hva den har vært noen gang, likevel: Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 18 hours ago, Minkowski said: Finnes det integrasjoner for smartberedere til Home Assistant forresten? Ja, Oso Charge har det: OSO Energy - Home Assistant Den store forskjellen fra dagens oppsett hos meg er at varmebehovet blir enda litt mer spisset. I dag har jeg timer på 8 timer fra den skrudde seg av til den må på igjen for å forsikre meg om at jeg ikke får kjeft fordi det er kaldt vann. Det betyr at av og til går VVB på når strømmen er dyrest. Jeg kan sikkert justere automasjonene ytterligere for å få det bedre, men jeg ble litt lei av varmtvannet ble brukt opp kl 0700, også var strømprisen for høy frem til 6-7 om kvelden til at VVB ble skrudd på. Med smartbereder vil jeg tro det blir litt enklere å ha varmtvann når vi trenger det. Apropos. Prisene jeg fikk fra rørleggeren: Varmepumpebereder ferdig installert med rør og alt: Ca. 62.000 Smartbereder ferdig installert med rør og alt: 24.000 Så får jeg jo 4000 i Enovastøtte i tillegg. 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Gikk nesten til helvete i England i går. Bygg et kraftsystem som er helt avhengig av om vinden blåser og sola skinner, da får du dette. Sitat Yesterday saw a blackout near miss in what turned out to be the tightest day the GB electricity market has seen since 2011. Wind power was 2.5 GW through the evening peak, solar was (obviously) zero and there were significant interconnector outages leaving expected capacity at just 5.7 GW. Had just one large power station tripped this evening, demand control would have been a real prospect. In this post I will walk through what happened, and how close we came to wide-scale loss of load (demand control means the National Energy System Operator, NESO, will disconnect parts of the country to avoid uncontrolled blackouts). Friday is also looking tight so it’s worth understanding what happened on 8 January, whether the situation could have been managed better, and just how close we came to demand control. https://watt-logic.com/2025/01/09/blackouts-near-miss-in-tighest-day-in-gb-electricity-market-since-2011/ 1 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 46 minutes ago, obygda said: Jeg føler vi blir lurt til å gi store offentlige subsidier til anlegg som vil gi lite eller i praksis ingenting tilbake til lokalbefolkningen der anleggene etableres. Og når man i tillegg ikke definerer krav til slike anlegg mhp batterilagring,vel da er det jo helt bak mål å dytte offentlige penger inn på slike anlegg Ja, jeg deler delvis din skepsis, men hvis solcelleanlegg etableres i nærheten av (eller i) vannkraftmagasiner, så er det neppe behov for batteribackup. Da er det vel bedre å redusere effekten på vannkraftverkene når det er sol, evt pumpe vann tilbake. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Jøss! Italia er grønn? Hva skjer? Mistenker nesten en datafeil (ved generering av dette kartet(. Endret 8 timer siden av trikola 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden J-Å skrev (1 time siden): Ja, jeg deler delvis din skepsis, men hvis solcelleanlegg etableres i nærheten av (eller i) vannkraftmagasiner, så er det neppe behov for batteribackup. Da er det vel bedre å redusere effekten på vannkraftverkene når det er sol, evt pumpe vann tilbake. Ja,men nærhet til vannkraftverk er jo ingen betingelse her. Der man kan pumpe i Norge til lave priser så gjør man jo det. Men da må man jo øke kapasiteten i dagens pumpemagasiner..og det er dyrt og ganske inngripende mhp miljø. Vi mangler snart både effekt og pumpemagasinkapasitet i landet for å håndtere den massive uregulerbare produksjonen som forventes,og det å kunne stille nok effekt når uregulerbar produksjon ikke leverer vil vi også slite med. Ordet snittpriser mister verdi for folk flest etterhvert. Om prisen i snitt er 0,så hjelper det lite om prisen er 2kr/kWh for ditt forbruk...og vi beveger oss i den retningen nå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå