Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

kremt skrev (7 minutter siden):

Produksjon akkurat nå 26000 MW. Eksport 7000 MW. Over tid klarer de nok ikke å eksportere noe særlig mer enn dette. Alle regioner av landet har mer i magasinene enn snittet for årstiden. Dette er et STORT problem for de som selger og trader strøm, og noe de jobber for å fikse snarest mulig. To av regionene har sunket 4 % på en uke, to andre tappet ned 2.5-3%. England kabelen ser ut til å gå for fullt det meste av tiden, så denne er nok veldig viktig å ha i drift. 

De relativt få gangene vi har ekstremt mye nedbør og tilsig som det ikke finnes kapasitet til å magasinere, så vil det lønne seg for norske forbrukere å slippe overvannet i havet, heller enn eksport og import av europeiske priser.
Situasjonen nå med mye nedbør og uvanlig mildt på denne tiden av året er meget sjelden.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke innlagt strøm på hytta. Og hadde jeg hatt det hadde nok solcelleanlegget sørget for netto eksport gjennom året. 

Neivel - men vannbåren varme har du lagt ned? Hvor ligger så denne hytten og hvordan håndterer du vannet gitt at det er frost der hytten ligger?

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Snikpellik said:

Partiet hans vil begynne å fase ut produksjonen innen 2040, som nok ikke er så urealistisk, ei heller dumt å tenke i de baner.

Hva det har med rene fakta om strømkostnadene for norske kunder lykkes jeg ikke helt å få øyne på i innlegget ditt.

Det har med at jeg tar ikke MDG seriøst i noen som helst sammenheng, enkelt og greit.

Angående strømkostnadene så har andre påpekt at strømstøtte kun gjelder for private.

Jeg er av de som mener at vi må kunne selge strømmen i Norge for en rimelig pris til norske bedrifter og privatpersoner. Hele premisset med denne tråden er at vi historisk har hatt rimelige priser for strøm i Norge. Hele landet og mye av industrien er bygget på dette premisset. Desverre har vi fått politikere som har glemt denne leksen. Vi kan godt være uenige om dette er korrekt eller ei, men ingen er i tvil om at prosessen og hva som ble kommunisert underveis var en løgn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Det er ikkje vårt ansvar at dårligere investeringer skal lønne seg. Så lærer de til neste gang.

Men er det bare å legge ned/kutte/endre bruk for noe en bare eier 50% av? Jeg vet ikke, men tror ikke det på noen som helst måte er rett frem. Også med tanke på avtaler som er inngått om levering osv.

Det er lett å skrive "kutt kablene" når man ikke aner hva det innebærer i praksis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Partiet hans vil begynne å fase ut produksjonen innen 2040, som nok ikke er så urealistisk, ei heller dumt å tenke i de baner.

Hva det har med rene fakta om strømkostnadene for norske kunder lykkes jeg ikke helt å få øyne på i innlegget ditt.

Og hva sa MDG om avvikling av norsk olje og gass for 25 år siden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man diskuterer om det å ikke ha bergvarme i boligen sin er sløseri, så kan det være på sin plass å tenke på hva som skjer i industrien/næringslivet. Google har søkt om å bruke opp til 1.7 Terawattimer til sitt nye datasenter. Hvis vi regner 20 000 kWh som typisk strømforbruk på en norsk enebolig, så tilsvarer dette 85 000 boliger... Dette er kun i første fase, senere kan det bli mye mer. 

Og Google har ikke engang krav på seg på å bruke spillvarmen, den går rett i fjorden...

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (2 timer siden):

Neivel - men vannbåren varme har du lagt ned? Hvor ligger så denne hytten og hvordan håndterer du vannet gitt at det er frost der hytten ligger?

Vannet er mikset med 50% propylenglykol så det tåler -30 grader. Varmekilden er ved (vedovn med vannkappe). Hytta ligger på fjellet, ca. midt mellom Fagernes og Lillehammer. 

Vi har også innlagt vann fra egen brønn, vannsystemet tømmer jeg med trykkluft før vi drar derfra. Varmtvann får vi fra akkumulatortanken som lagrer varmen fra vedfyringen (kobberspiral). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 timer siden):

Men er det bare å legge ned/kutte/endre bruk for noe en bare eier 50% av? Jeg vet ikke, men tror ikke det på noen som helst måte er rett frem. Også med tanke på avtaler som er inngått om levering osv.

Det er lett å skrive "kutt kablene" når man ikke aner hva det innebærer i praksis.

Jeg tror ikke noen mener vi fysisk skal kutte kabler.
Men ikke benytte dem til de eldes så mye at de ikke er brukbare lengre.

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (10 timer siden):

Situasjonen nå med mye nedbør og uvanlig mildt på denne tiden av året er meget sjelden.

Atskillig vanligere enn det har vært tidligere. Det er vel heller bikkjekalde vintre som har blitt uvanlig.

oldboy skrev (9 timer siden):

Det har med at jeg tar ikke MDG seriøst i noen som helst sammenheng, enkelt og greit.

Angående strømkostnadene så har andre påpekt at strømstøtte kun gjelder for private.

Jeg er av de som mener at vi må kunne selge strømmen i Norge for en rimelig pris til norske bedrifter og privatpersoner. Hele premisset med denne tråden er at vi historisk har hatt rimelige priser for strøm i Norge. Hele landet og mye av industrien er bygget på dette premisset. Desverre har vi fått politikere som har glemt denne leksen. Vi kan godt være uenige om dette er korrekt eller ei, men ingen er i tvil om at prosessen og hva som ble kommunisert underveis var en løgn.

Dette er jo så innlysende og har blitt påpekt gang på gang på gang på gang på gang i tråden; likevel er det stadig vekk noen som henger seg opp i strømstøtten for privatpersoner som gjør at det angivelig er "billigere" og elegant hopper bukk over at "strømstøtten"; som vi faktisk BETALER FOR SELV ikke gjelder for industri og som dermed er med på å tvinge opp produksjonskonstnader og prisene på alt; noe som gjør at det fantastiske systemet vi en gang hadde har blitt fullstendig dysfunskjonelt og slår inn negativt på absolutt alle områder i samfunnet; med mindre man faktisk har så god råd at det ikke er noe som blir merket for enn selv personlig.

sk0yern skrev (9 timer siden):

Og hva sa MDG om avvikling av norsk olje og gass for 25 år siden?

Hvem bryr seg om det? Da var de et promilleparti ingen brydde seg om og de kommer til å gå tilbake til å være det. Tipper at de er ute av Stortinget etter neste valg. Tidsånden er ikke på deres side.

Neptun1 skrev (5 timer siden):

Jo jeg mener det. Og Spetalen:

https://www.nettavisen.no/okonomi/investor-oystein-stray-spetalen-mener-stromkundene-blir-lurt-for-milliarder/s/5-95-2191114

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (36 minutter siden):

. Og Spetalen

Nei, han mener ikke det. 

Sitat

Det er bare en ting å gjøre. Kutt de «føkkings» kablene. Det er ingen annen løsning, sier han til Børsen - og mener konkret å forby eksport når prisen er over 50 øre. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Neptun1 said:

lønne seg for norske forbrukere

Statnett og Statkraft er ikke norske forbrukere. De er Staten

Staten er ikke folket, men en helt egen greie. Det er på tide at folk begynner å innse dette. Staten gir blaffen i folk flest og har ikke deres interesser når de gjør business. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden argumentert for at det må gå an å bruke kablene til noe nyttig. Vi kan importere strøm når det er tørke hvert tiende år, og eksportere strøm når magasinene er så fulle at det renner over. Ellers kan kablene tas ut av bruk. De kan være en del av beredskapen, uten å brukes kontinuerlig. Vi må forhandle en avtale som muliggjør dette, uten å forplikte oss til å ha strømkrise.

Det har ingen hensikt å importere EUs strømkrise og strømpriser. Nordmenn og norsk industri skal fremdeles ha norsk vannkraft til nær kostpris, så kan vi eksportere dyrt til Tyskland så lenge det ikkje påvirker prisen og forsyningssikkerheten her hjemme. Overskuddet går tilbake til folket, ikke investorer. 

Jeg tar som en selvfølge at staten har satt sine beste folk på saken, men politiet har ennå ikke klart å lokalisere kontrollrommet med nødstopp-knappen, og sjøforsvaret ville ikke sett en tankbåt med fullt dekkslys. Å finne den kabelen er vanskelig når man har vondt i viljen.

Russland og Kina utdanner sjøkapteiner som har spisskompetanse på å senke ankerkjettingen nær undervannskabler.  Dette handler om nasjonal sikkerhet, og er neppe brudd på sanksjonene. Kunne norske myndigheter betalt dem for å gjøre oss en tjeneste?

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Neptun1 said:

Men ikke benytte dem til de eldes så mye at de ikke er brukbare lengre.

Fortsatt, det er helst sikkert mye rart av avtaler som er inngått vedrørende bygging. Spesielt siden Statnett eier bare 50%. Er det i det hele tatt mulig pdd per i dag? Som sagt, jeg aner ikke. Men er ganske sikker på at det gjør ikke "kutt kablene"-folket heller.

Og for ordens skyld, jeg er av de som mener at de to siste aldri skulle vært bygd.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Jeg har hele tiden argumentert for at det må gå an å bruke kablene til noe nyttig. Vi kan importere strøm når det er tørke hvert tiende år, og eksportere strøm når magasinene er så fulle at det renner over. Ellers kan kablene tas ut av bruk. De kan være en del av beredskapen, uten å brukes kontinuerlig. Vi må forhandle en avtale som muliggjør dette, uten å forplikte oss til å ha strømkrise.

Det har ingen hensikt å importere EUs strømkrise og strømpriser. Nordmenn og norsk industri skal fremdeles ha norsk vannkraft til nær kostpris, så kan vi eksportere dyrt til Tyskland så lenge det ikkje påvirker prisen og forsyningssikkerheten her hjemme. Overskuddet går tilbake til folket, ikke investorer. 

Jeg tar som en selvfølge at staten har satt sine beste folk på saken, men politiet har ennå ikke klart å lokalisere kontrollrommet med nødstopp-knappen, og sjøforsvaret ville ikke sett en tankbåt med fullt dekkslys. Å finne den kabelen er vanskelig når man har vondt i viljen.

Russland og Kina utdanner sjøkapteiner som har spisskompetanse på å senke ankerkjettingen nær undervannskabler.  Dette handler om nasjonal sikkerhet, og er neppe brudd på sanksjonene. Kunne norske myndigheter betalt dem for å gjøre oss en tjeneste?

Utveksling av kraft er jo nyttig. Problemet er at forutsetningene for kablene som er der er brutt av Tyskland fordi de har lagt ned massivt med regulerbar kraft. Dermed har situasjonen blitt dysfunksjonell i forhold til forutsetningene som lå til grunn for etableringen av kablene. Nå er kablene mer en forsikring til landene i sør enden av kablene, enn for oss i andre enden.

Vi kan f.eks ikke forvente å få kraft importert til oss når det er kaldt og blåser lite - altså når vårt behov er som størst - da vil Tyskland sin betalingsvillighet langt på vei være større en vår. Så kablene er på den måten ikke en effekt forsikring - snarere tvert imot. Men på energisiden kan man jo se at import av vindkraft til Norge vil kunne gi energi trygghet. Problemet er er bare at aktørene i Norge ikke ønsker å sitte med massivt med energi når snøen smelter - mao. vil flere kabler i praksis gjøre aktørene mer kjørevillige - og sånn sett "grave" seg dypere ned i magasinene enn uten.  Dette viser også simuleringer i samkjøringsmodellen samt i sesongmodellen som gjerne er verktøyene produsentene bruker. Mao - flere kabler gir mulighet for å tappe magasinene lengre ned enn færre kabler fordi man får mulighet for mer import i perioder.

Dermed mister man også effekt gjennom vinteren pga lavere fallhøyde - og som en konsekvens blir risikoen for effekt knapphet større gitt at man ikke kan forvente import av kraft over kablene når vi har bruk for effekt. Og dersom en såkalt "dunkelflaute" slår til sent på vintersesongen og det blir kaldt og lite og sol - vel da har man oppskriften for effektknapphet.

I praksis har ikke politikerene tatt dette på alvor - man har vært for opptatt av det grønne skiftet og i praksis ledet oss nærmere en situasjon der vi får effekt knapphet i perioder. Og med effekt knapphet følger ekstreme priser.

Og det verste er kanskje at man har tatt så lett på dette at man via statlige garantier og subsidier har invitert nytt forbruk velkommen til landet. F.eks Google,tik-tok og Morrow osv...Og på toppen av dette skal man elektrifisere sokkelen. Man legger tilrette for å bygge mer energi, men på effektsiden så gjør man saken bare verre og verre og verre.....Og det vil kunne gi ekstreme volatile priser fremover.

Snart vil det vel gå slik her som i Tyskland at folk kjøper aggregater for å ha i backup.

Endret av obygda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Statnett og Statkraft er ikke norske forbrukere. De er Staten

Staten er ikke folket, men en helt egen greie. Det er på tide at folk begynner å innse dette. Staten gir blaffen i folk flest og har ikke deres interesser når de gjør business. 

Jeg vet da det.
Og Statkraft er største kraftselskap. I tillegg har vi en haug kommunale kraftselskap (over 90% er i offentlig eie)

Men kablene er bygget på grove løgner og er i disfavør både eierne av kraften (brukere) og arbeidsplassene.
Politikere som Støre, Aasland og Erna er for uvitende og dumme til å se helheten. De fortjener ikke én stemme.
Uansett, jeg mener det er grunnlag for å ettergå utbyggingen rettslig - med målsetning å koble ut kablene og betale erstatning for bedrageriet.

I tillegg har vi som nevnt mange parasitter både i Norge og EU som skor seg på strømsvindelen:
https://www.europower.no/okonomi/norsk-statkraft-trader-tjente-48-millioner/2-1-1747962?zephr_sso_ott=NOBHDj

Jeg ønsker ikke å fylle deres lommer. Virker dog som flere andre synes det er en god idé.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hele Europa må ha som målsetting og ha ett stort energioverskudd, energifattigdom som nå rir oss som en mare er helt ødeleggende for samfunnet, tanken om at energi skal være en premiumvare er fullstendig på jordet og leder til avindustrialisering, fattigdom og sosial uro som lett utnyttes av de som fisker i opprørt vann...

Endret av agvg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (På 23.12.2024 den 14.24):

Dog er påstander om at vi tjener så mye på eksport ikke riktig.

Kan du begrunne dette? Norge tjener definitivt flere milliarder kroner på strømeksport, men du vil kanskje utdype hva du mener med «så mye» i denne sammenhengen.

Norge tjener faktisk mye mer enn nettoeksporten skulle tilsi fordi i tillegg til å selge overskuddet vårt på vannkraft, importerer vi vindkraft når det er billig og eksporterer det ut igjen når det er dyrt. Så uten å tappe våre magasiner noe mer ekstra, tjener vi penger på kraftutveksling.

Neptun1 skrev (På 23.12.2024 den 14.24):

Det er to ting som kan gjøres på kort sikt etter min mening. (Inntil bedre avtaler er på plass)
1) Gjøre som FrP har foreslått - innføre en makspris på 50 øre pr kwh for alle også næringslivet. 
2) Koble ut kabelen til Tyskland.

Hva ønsker du å oppnå ved å koble av kabelen til Tyskland etter å ha innført makspris for alle i Norge? For meg virker det ikke som du kan håpe på å oppnå noe som helst av positive effekter.

I det øyeblikket alle i Norge får makspris, kan spotprisen være så høy som bare det uten at det gjør oss noe. Dvs. vi vil tjene mer penger på det, uten at det får negative konsekvenser for norske strømkunder. Det betyr at vi i praksis kan styre eksport og import akkurat som vi vil uten å bekymre oss for strømkunder i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (11 timer siden):

Kan du begrunne dette? Norge tjener definitivt flere milliarder kroner på strømeksport, men du vil kanskje utdype hva du mener med «så mye» i denne sammenhengen.

Norge tjener faktisk mye mer enn nettoeksporten skulle tilsi fordi i tillegg til å selge overskuddet vårt på vannkraft, importerer vi vindkraft når det er billig og eksporterer det ut igjen når det er dyrt. Så uten å tappe våre magasiner noe mer ekstra, tjener vi penger på kraftutveksling.

Hva ønsker du å oppnå ved å koble av kabelen til Tyskland etter å ha innført makspris for alle i Norge? For meg virker det ikke som du kan håpe på å oppnå noe som helst av positive effekter.

I det øyeblikket alle i Norge får makspris, kan spotprisen være så høy som bare det uten at det gjør oss noe. Dvs. vi vil tjene mer penger på det, uten at det får negative konsekvenser for norske strømkunder. Det betyr at vi i praksis kan styre eksport og import akkurat som vi vil uten å bekymre oss for strømkunder i Norge.

Jeg har allerede svart på alle spørsmålene.
Vi har ikke et stort overskudd av vannkraft å eksportere gjennom flere eksportkabler til land som har stelt det til for seg selv.
Fått med deg alle elleville planene fra bl.a. "Fornybar Norge" og kraftlobbyen om utbygging av vindmøller på land og til havs til enorme utbyggingskostnader fordi vi "trenger mye mer kraft"?

Nå er det selvsagt helt uaktuelt å elektrisisere Melkøya og sokkelen, samt benytte vår dyrebare vannkraft på datahaller, batterifabrikker, botcoinfafrikker og annet som ikke skaper arbeidsplasser og samfunnsverdier av betydning.

Vi trenger den reservekapasiteten vi har (i normalår) til industriprosjekt i Norge til arbeidsplassene vi skal leve av.
Disse får i dag nei, fordi vi mangler kraft.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...