Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (5 timer siden):

Hva er det som er hovedessensen i artikkelen for oss som ikke er abbonenter?

Hva med på land slik Fornybar Norge messer om at det er "for lite" av?

Hvorfor ikke kjernekraft?

Det stemmer det, men Støre-regimets "flå de rike"-skattepolitikk gjør ikke akkurat det spesielt attraktivt; altså å tiltrekke seg verdiskapende næringsvirksomhet(batterifabrikker er ikke verdiskapning; det er organisert snylting på høyt nivå).

Vindkraft på land er for upopulært, det vil bli bygd en del i Finnmark i forbindelse med elektrifisering av Melkøya, ellers lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har bygget ut omtrent alt av vassdrag som ikke er kontroversielle, og en del kontroversielle i tillegg, som Alta.

Så lenge målet er å kunne eksportere mer til Tyskland, bør anstrengelsen heller fokuseres på å fjerne eksportkablene eller reforhandle måten prisene beregnes, slik at nordmenn slipper å bli flådd, og vi tvinges til å eksportere uforsvarlig mye og risikerer forsyningssikkerheten.

Noen vannkraftverk kan oppgraderes for å øke effektiviteten. Skattene beregnes på en slik måte at det kan straffe seg. Disse reglene kan oppdateres, slik at man ikke straffes for å ha bedre utstyr.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat her mener jeg det er FrP og KrF som står for den mest fornuftige politikken. Begge partiene anerkjenner at vi tjener penger på kraftutveksling med utlandet samtidig som de har en tydelig plan for hvordan dette kan kombineres med lavere strømpris i Norge.

Jeg har forresten også sansen for forslaget til SV om å opprette et statlig strømselskap, men SV har nok litt andre planer med et slikt selskap enn jeg mener de burde hatt. Men de kunne i hvert fall fortrengt alle strømselskapene som ikke tilfører noe av verdi, men bare forsyner seg av pengestrømmen. Telefonselgere fra Norgesenergi, Gudbrandsdalsenergi, Fjordkraft osv. ringer rundt og stjeler kunder fra hverandre, blant annet ved tilby uoversiktlige avtaler for å forvirre kundene og gjøre det vanskelig å sammenligne priser. Og hvis man summerer resultatene av all innsatsen som legges ned, får man 0. Så lenge hvert selskap ender opp med omtrent like mange kunder over tid, betyr det at summen av alle telefonselgernes innsats er 0. Det ville vært bedre om disse menneskene gjorde noe produktivt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Her er jeg enig med MDG, støtten bør legges om så det fortsatt koster å sløse og lønner seg å gjennomføre ENØK-tiltak. 

Det fikses jo slik det er nå. I dag er det forbruk inntil 5000 Kwt som får strømstøtte. 

Lurer på hva MDG legger i sløsing. hvor mye er sløsing?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Her er jeg enig med MDG, støtten bør legges om så det fortsatt koster å sløse og lønner seg å gjennomføre ENØK-tiltak. 

Det MDG kommer med er en stråmann. Selvsagt koster det å sløse, det går da ikke an å påstå noe annet? Når strømstøtten slår inn betaler man minst 130 øre/kWh og ofte mye mer. Kostnaden er flere ganger høyere enn normalt og folk installerer både varmepumper og solcellepaneler. Det ville ikke skjedd om det ikke kostet å sløse.

Lenke til kommentar
Altimeter skrev (12 minutter siden):

Det fikses jo slik det er nå. I dag er det forbruk inntil 5000 Kwt som får strømstøtte. 

Lurer på hva MDG legger i sløsing. hvor mye er sløsing?

5000 på ein månad er mykje når ein reknar eit snitt på 20-25k i året for heile landet.

Det er vel rundt halve årsforbruket mitt.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gazer75 said:

5000 på ein månad er mykje når ein reknar eit snitt på 20-25k i året for heile landet.

Poenget er at det er satt en grense for å hindre sløsing. Og det er mange faktorer som spiller inn på strømforbruk. Bor du enslig i en midtleilighet så har du mye mindre forbruk enn en famile på 4 som bor i et hus.
Det er derfor jeg lurer på hva MDG legger i sløsing, hva er sløsing? hvor går grensen fra normalt forbruk til sløsing?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (12 minutter siden):

Vedums bøndene ;)

Edit: ligger på 8-9000 i året her. + ca. 1000,- til ved.( kapper litt selv og ellers billig/gratis tilgang.)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (12 timer siden):

Det MDG kommer med er en stråmann. Selvsagt koster det å sløse, det går da ikke an å påstå noe annet? Når strømstøtten slår inn betaler man minst 130 øre/kWh og ofte mye mer. Kostnaden er flere ganger høyere enn normalt og folk installerer både varmepumper og solcellepaneler. Det ville ikke skjedd om det ikke kostet å sløse.

Strømstøtten dekker slik det er nå 90% av prisene over 73 øre eks. mva. Så en økning av strømprisen på 200 øre gir bare et resultat på 20 øre. Det er alt for lite til at jeg gidder å styre med å spare eller flytte forbruk i hvert fall. 

En løsning er å basere strømstøtten på dagssnitt istedenfor på enkelttimer. Hvis dagssnittet eks. mva. en dag er 150 øre får man da 69,3 øre i støtte per kWh den dagen. Om strømprisen i en enkelttime den dagen er 300 øre får man fortsatt bare 69,3 øre i støtte og sparer MYE på å få ned forbruket den timen. Er den 50 øre i en annen time går man i pluss (bortsett fra nettleien) den timen. Dermed også MYE å spare på å flytte forbruket til den timen, f.eks. med en smart vv-bereder.

Tidligere var strømstøtten basert på månedssnitt og det var heller ikke bra. Da lønte det seg med kraftig overforbruk de dagene prisen var lav. Med dagssnitt lønner det seg ikke lengre da effektavgiften for høye enkelttimer vil langt overstige besparelsesmuligheten.

Solcellemarkedet for privatboliger er for øvrig helt dødt nå. Leverandørene går konkurs en etter en. Varmepumper har alltid vært lønnsomme å installere, selv med en strømpris på 40-50 øre. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Dette er jo bare tull. Norske husholdninger sløser ikke med strømmen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
oldboy skrev (Akkurat nå):

Dette er jo bare tull. Norske husholdninger sløser ikke med strømmen.

Helt enig - de færreste, om noen, sløser. Dette er et konsept funnet opp av MDG hvor mange i MDG sikkert kaster stein i glasshus også.

Jeg har selv smarthus - og har full oversikt over eget forbruk og driver daglig å jakter kwh for å spare - flytter forbruk etter algoritmer osv.... Jeg trodde vel potensialet var stort på å styre alt osv - men alle erfaringsdata jeg har viser i alle fall for egen del at det er ekstremt små marginer å hente. Det VAR mye å hente når vi hadde månedsnitt  OG strømstøtte da jeg hadde stålkontroll og kunne hente inn penger på å flytte forbruk - nå er det lite å hente - og uansett hvordan jeg vrir og vender på det så klarer jeg uansett ikke redusere forbruk noe særlig mer. Har 18 grader i stua og går med ull og når jeg skal oppholde meg i stua over lengre tid med gjester så fyrer jeg i peisen for rask oppvarming. Varmtvann utgjør overraskende lite av totalregningen - og slik er det nok når man har hus. På leiligheter vil jeg tro vartmvann fort betyr noe - men ikke på større hus da det meste går til oppvarming. Og alle hus i dag har en form for varmepumpe - sånn er det.

Vil MDG at samfunnet skal spare så må de stenge folk inne i små leiligheter i by sentra.  Da vil antall selvmord gå til himmels er min spådom - så det må også inn i regnestykket. Ville selv aldri klart å leve i en by leilighet og hadde garantert gått til grunne om jeg så måtte. Dette forstår ikke MDG menneskene som stort sett er flokkdyr som henger sammen i sentrale strøk - det er i alle fall min forståelse av dem. Ikke noe galt i det - men menneskesynet og evnen til empati med andre som ikke er som dem er dessverre ofte helt fraværende. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (39 minutter siden):

Strømstøtten dekker slik det er nå 90% av prisene over 73 øre eks. mva. Så en økning av strømprisen på 200 øre gir bare et resultat på 20 øre. Det er alt for lite til at jeg gidder å styre med å spare eller flytte forbruk i hvert fall. 
[...]
Varmepumper har alltid vært lønnsomme å installere, selv med en strømpris på 40-50 øre.

Det virker ikke som du trekker noe klart, konsekvet skille mellom "MYE" og "LITE". Hvis, som du skriver, strømprisen øker med 200 øre og strømstøtten fører til at dette bare gir en økning på 20 øre, så må strømprisen nødvendigvis ha vært minst 73 øre i utgangspunktet slik at strømstøtten faktisk dekker 90% av økningen. Det betyr at du er oppe i en spotpris på minst 273 øre/kWh. Du betalar da minst 116.25 øre/kWh for kraften i tillegg til nettleie som typisk er rundt 50 øre/kWh. Totalt må du altså punge ut med noe rundt 166 øre eller mer for hver kWh du bruker. Dette beskriver du som "alt for lite" til at du gidder å flytte forbruk.

Men varmepumper er lønnsomme å installere med en strømpris på 40-50 øre/kwh. En varmepumpe vil typisk kunne redusere oppvarmingskostnaden til 1/3, så da snakker vi altså om en reduksjon på rundt 30 øre/kWh og dette gjelder bare for en del av forbruket ditt, den delen av oppvarmingsbehovet som varmepumpen tar seg av. Hvorfor har folk valgt å installere varmepumper i Norge i flere tiår med strømpriser godt under 50 øre/kWh som normalen, dersom 166 øre/kWh er altfor lite til at man gidder å bry seg?

Lenke til kommentar

Dersom spotprisen er 50 øre + moms, og månedsforbruket 1000 kwh, blir dette kostnaden.

1000 kwh x 62.5 øre = 625,-

Nettleie kapasitet 2-5 = 239,-

Energiledd dag 50.18 øre, 16 timer av døgnet blir 667 kwh= 334.7,-

Energiledd natt 35.93 øre, 8 timer av døgnet blir 333 kwh = 119.6,-

Totalt 1318.3, eller ca 1.32 kroner per kwh med nettleie og avgifter. Selv med lavt forbruk og relativt lave strømpriser blir det å koste litt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...