Jarmo Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember d'espresso skrev (24 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så sure? Altså, 10 leder i Statkraft skal ha 300 millioner i bonus og lønn, tror folk det kommer av seg selv? Penger vokser ikke på trær, de må tas fra et sted. Saken gjelder det Tyske datterselskap. https://www.statkraft.com/about-statkraft/where-we-operate/germany/ 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember uname -i skrev (14 minutter siden): Mulig det er forklart tidligere, men i en normalsituasjon så produserer vi strøm til 20-30 øre kilowatten og betaler ei krone. Men så er det akkurat ikke nok strøm og man må fyre opp et gasskraftverk neri Tyskland for den siste halve prosenten som mangler. Og da er det plutselig 15 kroner kilowatten overalt. Jeg må si jeg ikke helt skjønner det. Og inntil jeg gjør det så er jeg litt tilhenger av å kutte kraftlinjene til utlandet. Jeg skjønner det. Har erfaring fra selve algoritmen som brukes.. Det blir slik når noen er villig til å betale skjorta for den siste MW'n. Det ligger i algoritmen sin natur mhp marginalprising. Det er iblant svært lite som skal til på budkurvene for å flytte prisen mye,og det ser vi nå. Dessverre er dette hva jeg vil.omtale som en svakhet med modellen som også gjør at den kan utnyttes. For mange år siden var jeg med på et forsøk som undersøkte disse svakhetene med modellen. Modellen er god,men den er ekstrem når tilbudet blir tynt og forbruket er konstant opp til en veldig høy pris. Da skal det lite til for å flytte prisen mye. Men dette varer vel ikke evig og forhåpentligvis roer det seg når man får inn litt vind. Men disse volatile prisene som følger vinden,eller mangel på vind,de er stygge og noe trolig politikere ikke forstår. Men folk oppfatter det som helt ulogisk at prisene skal vandre slik og blir forbannet..med rette også spør du meg. 3 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember 7 minutes ago, Jarmo said: Saken gjelder det Tyske datterselskap. https://www.statkraft.com/about-statkraft/where-we-operate/germany/ Jepp. Ikke bra. Lenke til kommentar
Populært innlegg Tussi Skrevet 11. desember Populært innlegg Del Skrevet 11. desember Hvis dette varer ved vil vi kunne se en svikt i hele det norske samfunnet. Velferdsstaten er avhengig av privat næringsliv for å betale for offentlig sektor, også lokalt. Hvis våre bedrifter lider på grunn av dette fylles statskassen opp, men den lokale skatteinngangen svekkes, og det blir mindre til lokal velferd... Dette er svært alvorlig! 8 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember https://www.finansavisen.no/energi/2024/12/10/8217572/bank-of-america-gassprisen-kan-na-70-euro?fbclid=IwY2xjawHGbCRleHRuA2FlbQIxMQABHZ64eqF1Et6Hjq8jHyzzaOSpfTlypaV0_YWGekBzdddjRoaf4N3Vv_GdAg_aem_ytDw_1vWHnmnZuBtDdjnpw Mer moro på vei... 5 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember obygda skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner det. Har erfaring fra selve algoritmen som brukes.. Det blir slik når noen er villig til å betale skjorta for den siste MW'n. Det ligger i algoritmen sin natur mhp marginalprising. Det er iblant svært lite som skal til på budkurvene for å flytte prisen mye,og det ser vi nå. Dessverre er dette hva jeg vil.omtale som en svakhet med modellen som også gjør at den kan utnyttes. For mange år siden var jeg med på et forsøk som undersøkte disse svakhetene med modellen. Modellen er god,men den er ekstrem når tilbudet blir tynt og forbruket er konstant opp til en veldig høy pris. Da skal det lite til for å flytte prisen mye. Men dette varer vel ikke evig og forhåpentligvis roer det seg når man får inn litt vind. Men disse volatile prisene som følger vinden,eller mangel på vind,de er stygge og noe trolig politikere ikke forstår. Men folk oppfatter det som helt ulogisk at prisene skal vandre slik og blir forbannet..med rette også spør du meg. Om algoritmen eller måten markedet er innrettet på er logisk angår ikke folk i det hele tatt. Det som er ugreit er at norske politikere har bestemt på vegne av det norske folk at det norske folk skal utsettes for de vanvittige prisene og svingningene et sånt marked innebærer. Det syns folk er uakseptabelt, med rette. 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember (endret) Tussi skrev (31 minutter siden): Hvis dette varer ved vil vi kunne se en svikt i hele det norske samfunnet. Velferdsstaten er avhengig av privat næringsliv for å betale for offentlig sektor, også lokalt. Hvis våre bedrifter lider på grunn av dette fylles statskassen opp, men den lokale skatteinngangen svekkes, og det blir mindre til lokal velferd... Dette er svært alvorlig! Nå vil det trolig aldri vare så lenge, men i teorien kan det jo vare noen uker - og på de ukene kan noen få likviditetsproblemer - spesielt bedrifter som ikke har strømstsøtte vil jo kunne få seg en smell. Det samme er mange strømkunder som ikke har gjennomfakturerering - som da må legge ut for strømregningen selv - før strømstøtten kommer tilbake over nettleien. Har det slik selv der nettselskapet ikke har avtale med strømleverandør som da gjør at jeg får separate regninger fra hver enkelt. Og det skiller noen uker mellom når de kommer..... Strømpris på 13 kroner er jo langt fra maks prisen man kan få..den ligger vel på rundt 60 kroner (4000 EURO/MW) Endret 11. desember av obygda 1 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Og som kjøre dei "tilbudspris" på nsl for å holde oppe eksporten til England 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember 1 hour ago, obygda said: Modellen er god God for hvem? Trolig den griske, allmektige Norske Stat som skal ta kontroll over alt og alle. Innbyggerne er bare slaver av et rigget system og har ikke annet valg enn å løpe i hamsterhjulet, dag ut og dag inn. 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Kommer vel snart noe om hvor mange milliarder Norge AS taper på strømstøtta. 5 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Spennende å se hva unnskyldningen til energiministeren blir i dag. Putin Tørrår Husk at vi importerer billig strøm om sommeren Uflaks? 8 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember kremt skrev (2 timer siden): God for hvem? Trolig den griske, allmektige Norske Stat som skal ta kontroll over alt og alle. Innbyggerne er bare slaver av et rigget system og har ikke annet valg enn å løpe i hamsterhjulet, dag ut og dag inn. Energiministeren eller en av hans rådgiver sto da og sa at den kraftige økningen på nettleie var fordelaktig for folk flest, den økte jo statens inntekter, og alt som gavner staten gavner folk flest.... 1 1 Lenke til kommentar
Poor Old Gil Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember sk0yern skrev (40 minutter siden): Spennende å se hva unnskyldningen til energiministeren blir i dag. Putin Tørrår Husk at vi importerer billig strøm om sommeren Uflaks? Nøyer seg med å si "det er en helt jævlig situasjon". https://www.nrk.no/nyheter/energiministeren-om-skyhoye-strompriser_-_-en-helt-jaevlig-situasjon-1.17165567 Han, og Støre, følger nok nøye med. 3 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember sedsberg skrev (2 timer siden): Kommer vel snart noe om hvor mange milliarder Norge AS taper på strømstøtta. Hittil i år har strømstøtten vært minimal. Nesten ingenting eller lite etter januar mnd. I alle fall her på NO5. Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Poor Old Gil skrev (8 minutter siden): Nøyer seg med å si "det er en helt jævlig situasjon". https://www.nrk.no/nyheter/energiministeren-om-skyhoye-strompriser_-_-en-helt-jaevlig-situasjon-1.17165567 Han, og Støre, følger nok nøye med. Var nesten med ett snev av empati og. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Megane11 skrev (Akkurat nå): Var nesten med ett snev av empati og. https://www.vg.no/nyheter/i/gwRob0/arbeiderpartiet-vil-ikke-fornye-stroemkabler-til-danmark AP er presset nå - det går elendig på målingene og folk ser at det ikke gjøres noe for å bedre situasjonen. Folk er lei - virkelig lei. 2 Lenke til kommentar
Frode789 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember obygda skrev (4 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/gwRob0/arbeiderpartiet-vil-ikke-fornye-stroemkabler-til-danmark AP er presset nå - det går elendig på målingene og folk ser at det ikke gjøres noe for å bedre situasjonen. Folk er lei - virkelig lei. Håper ingen biter på dette, bare svada valgflesk servert litt tidligere fordi de er presset som fy. 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Intressant att priset blir så högt når fyllningsgraden är så pass hög. Men det er klart att sparar på vannet når de är sikra att de kan selge det till en bra pris senare å. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Det er jo opplagt at nå må vi få på plass en egen sone på utenlandskabkene og holde prissmitten borte. 3 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember fredrik2 skrev (1 minutt siden): Intressant att priset blir så högt når fyllningsgraden är så pass hög. Men det er klart att sparar på vannet når de är sikra att de kan selge det till en bra pris senare å. Ingen norske produsenter har slike priser på sitt vann...ikke så tidlig i sesongen og med den fyllingsgraden. Noen kan kortvarig holde vann tilbake for å presse de finansielle prisene og så selge finansielt..Men det er ulovlig og tvilsomt om noen har forsøkt seg med slike triks...Marginalprising er spøkelset her..gir fort ekstreme utslag.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå