Gå til innhold

Ny strømprisrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Det er snakk om hele halvåret..

Det sto vel det på det opprinnelige innlegg fra meg ?

 

Sitat

Tallene fra Norges vassdrags- og energidirektorat inkluderer strøm, nettleie, alle avgifter og fratrekk for den statlige strømstøtten, skriver E24.

De har basert tallene på en familie med spotpriskontrakt og et strømforbruk på 20.000 kilowattimer (kWh) i året. Det er litt mer enn forbruket i en norsk gjennomsnittshusholdning.

Strømstøtten bidro til at regningen ble betydelig mindre enn den kunne vært. NVE anslår at støtten utgjør 9.400 kroner for familien i eksempelet. Uten den ville strømregningen nesten blitt doblet fra i fjor til i år. I stedet økte den med 28 prosent i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor.

Hittil i år har staten dekket 80 prosent av den gjennomsnittlige månedsprisen over 70 øre per kWh. Fra månedsskiftet dekkes 90 prosent av denne kostnaden. Støtten er begrenset til et forbruk på 5.000 kWh i måneden. Link

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Nautica skrev (Akkurat nå):

Det sto vel det på det opprinnelige innlegg fra meg ?

 

 

Du skrev at strømregningen økte med 3900 kroner. Siden de fleste betaler dette pr måned regnet jeg med du mente pr måned. Men i realiteten økte den med 650 pr måned for en familie, noe som høres langt mindre dramatisk ut.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Du skrev at strømregningen økte med 3900 kroner. Siden de fleste betaler dette pr måned regnet jeg med du mente pr måned. Men i realiteten økte den med 650 pr måned for en familie, noe som høres langt mindre dramatisk ut.

Kan kanskje missforståes, men ikke  mine ord 😛

"strømregningen med 3.900 kroner i første halvår"

Lenke til kommentar
Nautica skrev (Akkurat nå):

Kan kanskje missforståes, men ikke  mine ord 😛

"strømregningen med 3.900 kroner i første halvår"

Ja det er nok poenget bak artikkelen, skape uro. Leser en så ser en at det er snakk om økning på 28%. Ikke noe kjekt, men langt i fra så dramatisk som de så ut ved overskriften:)

Lenke til kommentar

Nesten merkelig at TU ikke har noen NTB-artikkel om prisrekord igjen. Men i mårra kl 19-20 så blir det ny norsk spotprisrekord på 8 kr og 22 øre i Kristiansand og resten av NO2. Men et lyspunkt finnes for de som er misunnelige på lave priser i nord. En enkelttime den 11. august kostet strømmen 6000 ganger mer i sør enn i nord. I mårra blir prisforskjellen bare mellom 63 og 94 ganger for enkelttimene og 75 i snitt for hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Nesten merkelig at TU ikke har noen NTB-artikkel om prisrekord igjen. Men i mårra kl 19-20 så blir det ny norsk spotprisrekord på 8 kr og 22 øre i Kristiansand og resten av NO2. Men et lyspunkt finnes for de som er misunnelige på lave priser i nord. En enkelttime den 11. august kostet strømmen 6000 ganger mer i sør enn i nord. I mårra blir prisforskjellen bare mellom 63 og 94 ganger for enkelttimene og 75 i snitt for hele dagen.

Noen grunn til at du oppgir uten moms? Prisen er vell 10,2 med om hukommelsen henger med 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Noen grunn til at du oppgir uten moms?

Fordi spotprisen er "hovedindeksen" for strøm. Du kan regne ut priser for hytteeiere, husholdninger i Sør- og Midt-Norge, husholdninger i Nord-Norge, bedrifter osv ut fra det. Skulle jeg inkludert mva så ville det betydd enten hyttemarkedet eller husholdninger, der husholdninger ikke betaler den prisen så det gjelder i praksis bare hytteeiere. Hytteeiere utgjør bare noen få prosent av personlig strømforbruk, og er for mange hytteeiere i stor grad unngåelig ved å fyre i peisen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Fordi spotprisen er "hovedindeksen" for strøm. Du kan regne ut priser for hytteeiere, husholdninger i Sør- og Midt-Norge, husholdninger i Nord-Norge, bedrifter osv ut fra det. Skulle jeg inkludert mva så ville det betydd enten hyttemarkedet eller husholdninger, der husholdninger ikke betaler den prisen så det gjelder i praksis bare hytteeiere. Hytteeiere utgjør bare noen få prosent av personlig strømforbruk, og er for mange hytteeiere i stor grad unngåelig ved å fyre i peisen.

I tillegg er det spot eks. mva som er det interessante for oss med solcelleanlegg, for det er den prisen vi får betalt for strømmen. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

I tillegg er det spot eks. mva som er det interessante for oss med solcelleanlegg, for det er den prisen vi får betalt for strømmen. 

For strøm som du selv forbruker fra solcellene så erstatter det vel strøm med mva? Men hvorfor får du ikke betalt mva for strøm som selges ut på nettet?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

NMen et lyspunkt finnes for de som er misunnelige på lave priser i nord.

Jeg bor i Øst-Norge, men det plager meg ikke at det er lave priser i nord. La de nå få beholde de lave prisene. For hva skjer om vi øker kapasiteten i overføringen mellom nord og sør/vest/øst-Norge? Blir prisene hos oss rimeligere? Veldig lite sannsynlig. Norge får bare mer strøm å eksportere til utlandet, og da hjelper ikke det på prisen vi må betale. Alt vi ender opp med, er at de som bor i Nord-Norge må betale cirka like mye som i resten av landet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

For strøm som du selv forbruker fra solcellene så erstatter det vel strøm med mva? Men hvorfor får du ikke betalt mva for strøm som selges ut på nettet?

Hadde du fått mva for strømmen du selger, hadde ikke det vært dine penger uansett. Det hadde staten krevd inn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i Øst-Norge, men det plager meg ikke at det er lave priser i nord. La de nå få beholde de lave prisene. For hva skjer om vi øker kapasiteten i overføringen mellom nord og sør/vest/øst-Norge? Blir prisene hos oss rimeligere? Veldig lite sannsynlig. Norge får bare mer strøm å eksportere til utlandet, og da hjelper ikke det på prisen vi må betale. Alt vi ender opp med, er at de som bor i Nord-Norge må betale cirka like mye som i resten av landet.

Det tar mange år å bygge og det du sier vil skje uansett utbygging eller ei. Prisene i nord vil bli høye på grunn av kommende kraftbehov i Kiruna. Sannsynligvis ennå høyere enn i sør på grunn av lav overføringskapasitet sørfra og nordover. Med gode linjer sørfra så vil prisene utjevnes litt mer så vi kommer ned nærmere det Sør-Norske nivået.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

For strøm som du selv forbruker fra solcellene så erstatter det vel strøm med mva? Men hvorfor får du ikke betalt mva for strøm som selges ut på nettet?

Strøm jeg selv forbruker sparer jeg tilsvarende på som strømpris etter strømstøtte, pluss nettleie. Det er for tiden en god del lavere enn strømpris eks. mva, skjæringspunktet er ved en strømpris på ca. 160-170 øre eks. mva. Er strømmen dyrere enn det lønner det seg å bruke minst mulig av strømprisen selv. Derfor lader vi bilene på natten nå. 

Så kommer også opplegget med solkonto inn. Jeg selger for tiden ikke strømmen fortløpende men sparer den på solkonto. Da kan jeg selge den til vinteren isteden, til (forhåpentligvis for min del) langt høyere priser. Jeg forventer å få kreditnotaer hele vinteren. De kan bli ganske store. Blir snittet f.eks 800 øre i desember og jeg bruker 3000kWh vil jeg med dagens vedtatte støtteordninger betale ca. 229 øre/kWh inkl. nettleie. Det blir 6862,-. Salget blir 3000*0,8=24.000,-. Dermed en kreditnota på 17.138,- minus effektavgiften for det intervallet jeg havner i (sannsynligvis blir det 5-10kW som koster 462,50).

På toppen av det bruker jeg Fjordkraft sin "spot med forvaltning" som hittil i år har ligget nesten 50 øre/kWh under spotprisen i snitt. Så kjøpt strøm kan bli en del rimeligere om jeg er heldig (men kun 12,5 øre dyrere i verste fall).  

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nærmer seg stygt 10 kr/kWt nå. Blir en spennende vinter i møte. Blir det 20 kr kWt? Barnefamilier som får 20 000 kr i månedlig strømregning inkl. strømstøtte? Rasjonering?

Selv har jeg en garasje full i ved etter å ha kuttet ned et dusin 20 meter høye sitkagraner for et par år siden som skal vare hele vinteren og kanskje neste. Blir en del mer klimautslipp av det, men det er vel det som blir realiteten nå flere steder i Europa, spesielt når de gamle kullkraftverkene skal startes opp igjen. Har fortsatt noen trær stående på eiendommen som kan felles om det blir nødvendig, noe jeg tipper det blir. Her på Vestlandet er det uansett grodd kraftig igjen de siste 60 årene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg drar fram denne gamle strømprisrekord-tråden igjen fordi prisrekorden for NO4 i 2022 mer enn dobler seg mandag. Forrige rekord var 22. februar kl 08-09 med 210 øre. Mandag kl 09-10 blir den 459 øre.

Den timen kan også de mest misunnelige puste lettet ut fordi det blir samme pris over hele landet.

Foreløpig ligger det ikke an til strømstøtte i NO4 i september, så dette må sannsynligvis husholdningene i nord betale fullt ut.

1286392127_Screenshot2022-09-11at13-47-59Marketdata.thumb.png.6f2abe5a9f479c45e0946e7d110a56f4.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Jeg drar fram denne gamle strømprisrekord-tråden igjen fordi prisrekorden for NO4 i 2022 mer enn dobler seg mandag. Forrige rekord var 22. februar kl 08-09 med 210 øre. Mandag kl 09-10 blir den 459 øre.

Den timen kan også de mest misunnelige puste lettet ut fordi det blir samme pris over hele landet.

1286392127_Screenshot2022-09-11at13-47-59Marketdata.thumb.png.6f2abe5a9f479c45e0946e7d110a56f4.png

Er meldt regn fremover så da er det håp om at de lave prisene kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (35 minutter siden):

Kva er årsaken til at det har byrja ta av der oppe òg?

Det har aldri vært så høy magasinstand her oppe som nå, så lite vann i magasinene er i hvert fall ikke riktig forklaring.

Spoiler

668299718_Screenshot2022-09-11at14-15-34Magasinstatistikk-NVE.thumb.png.f2ec4e82cfe90a1e8a6c9686ad032a07.png

Men overføringskapasiteten fra NO4 til NO3 økte fra 500 til 1000 MW den 29. august og videre til 1200 MW fra mandag 12. september. Det virker for meg som en sannsynlig forklaring, uten at jeg har forsket mer på det.

Spoiler

150892088_Screenshot2022-09-11at14-20-22Marketdata.thumb.png.e467939b47ec89dc3d2056c0d26b642d.png1366549532_Screenshot2022-09-11at14-20-51Marketdata.thumb.png.7e332e2a8c83cd313287b8450b82727b.png

Ved nærmere ettersyn så stiger også kapasiteten fra NO4 og NO3 til Sverige, samt kapasiteten fra NO5 til NO2. Jeg vet ikke hvorfor linjekapasiteten varierer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...