Gå til innhold

TU-leser fant feilen ved forrige brukollaps – dette tror han har skjedd med Tretten bru


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, som både jeg og andre har sagt er det liten tvil om at undergurt på sørsiden er røket ved vertikalstav nr. 7 regnet fra øst.  Selve bruddet er skjult under vann, men ettersom fagverket lenger ute i elven ser intakt ut, må det ha skjedd noe her. Ut fra Google Street View og andre bilder er det vanskelig å se om undergurt er skjøtet her, eller om  rett og slett treet har røket. Men overgurt har ihvertfall en skjøt, og den har en tydelig knekk. 

På nordsiden er skaden på undergurt noe lengre inne, kanskje i den innerste skjøten ved stav 4. Det er likevel sannsynlig at skaden på sørside har inntruffet først, siden lastebilen står på den siden. 

En kan jo lure på hvorfor overgurt er utformet som en bue. Det kan jo minne om en buebro. Det at broen ikke har skråstaver i begge retninger, men i stedet annenhver stav vertikal (i stål "kamuflasjemalt" som tre?), gjør også at en må lure på om kjørebanen dels er tenkt å henge i buen. I så fall burde jo buen ha vært i ett stivt stykke, og ikke "leddet" med myke skjøter.  Spesielt burde en unngå å legge skjøting av buen i et oppheng for en vertikalstav.  

Det største spørsmålet er vel hvorfor broen ikke har falt ned før. Kan den ha fått en skade i dagene før den kollapset? For eksempel at fagverket løsnet fra bjelken over søylefundamentet? Alle boltene er borte i de forbindelsene. Uten disse boltene vil jo fagverket fortsatt bli understøttet ved landfestet og det andre murte fundamentet. Men spennet blir lengre og broen blir svakere.

Temperatur kan kanskje spille en rolle her. Varme stålstaver og tørre trestaver kan ha forskjellig utvidelse/krymp, og kan gi spenninger i fagverket.  Forspenning av stålbolter i tre vil også kunne endres med temperatur og tørrhet. Det er sikkert  ikke uten grunn at de bærende delene i grindbygg består av sammenslissede tredeler med trenagler. Planker på treskip festes også til spantene med trenagler.  

 

 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

To bruer har sviktet. Tre og stål har andre egenskaper enn betong og stål. Spenninger i ledd påvirkes av bevegelser i tre. Det kan synes krevende å beregne. Det bør antas som en risiko at krav i design ikke har vært basert på god nok kunnskap. Statens vegvesen bør ikke uttale at kollapsen ikke har sammenheng med bilene på brua. Brua ville ikke kollapset der og da uten lastebilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...