Gå til innhold

Lyd - Mikser

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg en mikser med 4 innganger , to for linje nivå og to for dynamisk mikrofon. Det skal videre vere to utganger med linje nivå. Val av innganger skal bli styrt av mikrokontroller.

Trenger tips til komponent liste, samt tips til hvordan jeg skal bygge denne lyd mikseren opp.

mvh praut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm... denne hører vel mer hjemme i Elektronikk kategorien, regner med at tråden blir stengt eller flyttet ganske snart.

Det hadde uansett vært nyttig med litt mer informasjon.

- Skal nivået til hver kanal kunne justeres med fadere, eller styres elektronisk?

- Skal det kunne mikses til de to utgangene uavhengig av hverandre?

- Hvilken strø,forsyning skal benyttes?

- Hva skal den brukes til? (greit med tanke på utforming og valg av komponenter)

- Skal du ha EQ-funksjon?

- Hvilken mikrokontroller?

- Hvor mange datautganger har den/hvor brede?

++++

Veldig løst forslag:

Opamper: Her har jeg god erfaring med TL072/074. Vet det har kommet mye bedre på markedet, men de er robuste og støysvake.TL074 har 4 forsterkere pr. IC. Regn med 2 pr. kanal (buffertrinn og forsterkningstrinn) samt 1-2 pr. utgang (med eller uten variabel forsterkning)

For å velge inngang er det kanskje en idé å benytte en analog multiplexer for å rute inn/utgangssignal. (Slipper du å knote med andre koblinger, og kjøper du en 8-1 mux vil du kunne utvide etter som behovet melder seg). Multiplexeren adresserer du med 3 eller 4 bit fra mikrokontrolleren - Enkelt og greit. Ikke for å gi deg griller i hodet, men det finnes også analoge multiplexere for videosignaler ;-)

Skal du ha fancy faderfunksjon kan du kjøpe en digital motstand pr. kanal, slik at du kan styre nivået fra mikrokontrolleren. De har 8 bit oppløsning - men krever nok at du enten har mange databusser, eller benytter deg av en "buffer" krets som kan holde på verdien for hver inngang. (Lite gjennomtenkt forslag vil da være et stkiftregister - men det skyldes mangel på andre ideer)

Uansett: Få på plass så mange spesifikasjoner du klarer, og lykke til.

PS: Regner med at du har besøkt Elfa. De har mange gode faktaark, og det meste av komponenter.

[edit: skriveleif.. sikkert ikke de siste]

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

- Skal nivået til hver kanal kunne justeres med fadere, eller styres elektronisk?

Det er valfritt

- Skal det kunne mikses til de to utgangene uavhengig av hverandre?

Valgfritt

- Hvilken strømforsyning skal benyttes?

Straumforsyning er valgfritt

- Hva skal den brukes til? (greit med tanke på utforming og valg av komponenter)

skal kunne bruke den til karaoke

- Skal du ha EQ-funksjon?

Nei

- Hvilken mikrokontroller?

AT90S1200

- Hvor mange datautganger har den/hvor brede?

vet ikke :roll:

Lenke til kommentar

Ikke for å være en gledesdreper, men det er da ingen grunn til å oppfinne kruttet på nytt? Du får fin-fine nye miksere fra under tusenlappen og oppover. Disse er produsert av proffer, og du får noe kjekt som heter garanti. Ikke bare er det mye enklere, men sparer også en del penger og tid. Skal du ha en mikser for å ha en, vil jeg absolutt anbefale å kjøpe en.

Dersom du bygger for byggingens skyld, får du heller høre på karen over. Jeg har svært liten peiling på elnikk.

bfisk

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du benytte microkontroller det er jo mye enklere uten

mix.png

slik kan du jo enkelt lage en mikser med la oss si 10k motstander og popmetere.

summforsterkeren kan du gjerne benytte en tl072 eller liknende til, for mikrofon

forsterker som du må ha på de to mic kanalene dine kan du benytte la oss si

en ne5532. For bedre opamper kan OPA2134 benyttes til begge deler.

Om du absolutt må ha microcontroller styring noe jeg ikke ser hvorfor

man har bruk for på en mikser med mindre man har en 50kanalas

studio mikser å skal lagre mikserinstillingene for en sang, kan du

benytte en SSM2166 se elfa.

TEG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...