Gå til innhold

Bro kollapset i Øyer i Gudbrandsdalen – lastebil og bil skal ha havnet i vannet


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Windfarmer said:

Denne:

Forth_Bridge_2022.jpg

Skal håndtere langt mer enn 50++ tonn og har stått i 130 år og står fortsatt.

Trebroer er OK for å komme seg over en lokal elv, men å bygge broer i tre for tungtrafikk er en dårlig idè. 

Namnet på brua?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

"En ingeniør ville neppe tegnet en slik bro. Bruk av stål og tre i en hybridkonstruksjon som dette er et uutforsket område. Sammenblandingen av stål og tre kan ha gitt en av effektene som til slutt ledet til totalkollapsen på Tretten."
- sier tidligere sjefingeniør for Vegdirektoratet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EadR7l/ekspert-om-brokollapsen-en-ingenioer-ville-neppe-kommet-opp-med-en-slik-bro

Noen flere vesentlige punkter:

Sitat

– Tre reagerer jo på uttørking og oppfukting. Det gjør ikke stål. Så kan man tenke seg at de vertikale stålstavene utvider seg i varmen, mens skråstavene i tre ikke utvider seg like mye. Da begynner stålet å «dra» i treet.  Hvis ikke dette er hensyntatt, så kan det oppstå tvangskrefter mellom de enkelte delene. Tvangskrefter vil også oppstå som følge av trafikklaster.

–Når det utføres en inspeksjon av en bro og en skade oppdages, skal denne beskrives med en skadekonsekvens fra 1–4. Den siste inspeksjonsrapporten for Tretten (2022) viser ingen registrerte skader som kan true bæreevnen. Altså ikke engang med laveste skadekonsekvens (1).

– Følgene av slike tvangskrefter fra blanding av materialer vil ikke nødvendigvis kunne oppdages under en inspeksjon.

 

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er disse innskjærte skjøtene til metall knutene og bolt hullene som svekker konstruksjonen. Limtredragere burde vært limt sammen på byggeplassen med lange langsgående overlapp. Da hadde ikke de kritisk svake punkter vært tilstede. 
De 14 gjenværende broene burde tas ned, omfabrikkert og montert på nytt, med bedre teknikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Behandlet tre kan ikke brukes til fyringsved.

Kommer an på om det er CCA- eller Cu-impregnering brukt i brua, moderne Cu-impregneringer ikke definert som farlig avfall og kan fint gjenvinnes/behandles som annen trevirke. CCA er dog blitt forbudt og bruke med visse unntak.

Så kan de dokumentere at det er brukt CU i brua kan de fint bruke det som fyringsved.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kreosot og tjære tenker jeg.

E6 her jeg bor har flere trebruer over seg. De er svært kraftige dog. Jeg har sett at tjæren har blitt borte med årene så nå råtner de sikkert snart. En gangbru over en elv råtnet i stykker for ikke så lenge siden og måtte renoveres da rekkverket datt fra hverandre når man tok i det.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (13 timer siden):

Jeg har sett at tjæren har blitt borte med årene

Tjæra blir ikke borte. Den havner nok ned i vassdraget under brua. Merkelig at bruer over elver er unntatt reglene om forbud mot svært kreftfremkallende impregnering.

Rekkverk på gangbruer håper jeg er impregnert med snillere kjemikalier ettersom hele hensikten er at folk skal ta på det med bar hud.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Tjæra blir ikke borte. Den havner nok ned i vassdraget under brua. Merkelig at bruer over elver er unntatt reglene om forbud mot svært kreftfremkallende impregnering.

Rekkverk på gangbruer håper jeg er impregnert med snillere kjemikalier ettersom hele hensikten er at folk skal ta på det med bar hud.

Blir den ikke borte fra brua når den forsvinner ut i naturen? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...