XIFXEGLO Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 4 minutes ago, kilik said: Her bør man være føre var og stenge de 8 andre broene med lik konstruksjon for lastebiltrafikk umiddelbart til man har funnet ut om det er klar sammenheng eller ikke. Njjaaa.. Som jeg nevnte i sted, så er ikke disse så veldig lik utenom at det er brukt limtre. Dog det framstår jo som pinlig at Tretten bru er illustrasjonsfoto for rapporten "limtrebroer er trygge" https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Linken til rapporten virker forøvrig ikke. Har noen vært veldig raske her, eller? Den kunne jo vært litt gøy å lese 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 XIFXEGLO skrev (11 minutter siden): Njjaaa.. Som jeg nevnte i sted, så er ikke disse så veldig lik utenom at det er brukt limtre. Dog det framstår jo som pinlig at Tretten bru er illustrasjonsfoto for rapporten "limtrebroer er trygge" https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Linken til rapporten virker forøvrig ikke. Har noen vært veldig raske her, eller? Den kunne jo vært litt gøy å lese https://www.studocu.com/no/document/hogskolen-i-ostfold/innovasjonsteknikk/kontroll-av-fagverksbruer-i-tre/6318577 1 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Anbefaler dette simulerings programmet for barn til brobyggerne: Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Fordel å skrive hva programmet heter. Det er mange voksne som leker seg med noe lignende på Youtube. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 :utakt skrev (1 time siden): Tretten er jo et kjent ulykkestall. Durek-bransjen vil sikkert skylde på både ulykkestallet og at sjåførene hadde "for svak tro på at brua ville virke". 4 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Simen1 skrev (4 minutter siden): Durek-bransjen vil sikkert skylde på både ulykkestallet og at sjåførene hadde "for svak tro på at brua ville virke". ....men ved kjøp av en medaljong ville det ha gått så mye bedre 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) Badderen bru på E6 kollapset tidligere i år og delte landet i to, med en omkjøringsmulighet på 700 km via Finland. Strekninga deler landet i to et tjuetalls ganger i året på grunn av en værutsatt fjellovergang i nærheten. Under pandemien var den stengt flere ganger samtidig som grensa til Finland var stengt. Man måtte smøre seg med tålmodighet for alternativet var å spenne på seg skiene og ryggsekken og legge ut på en farefull ferd over fjellet til fots i uværet i rene Jan Baalsrud-stil. Tretten bru er en liten sidevei fra E6 og gir en omkjøring på beskjedne 20 km uten å krysse landegrenser. Bare for å sette ting i perspektiv. Endret 15. august 2022 av Simen1 5 2 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) Tre og stål er hver for seg utmerkede byggematerialer, men når man putter det ene materialet inn i det andre blir det mange kompromisser. Sprøtt brudd er jo nesten typisk for treverk, men jeg vet ikke om limtre er forskjellig fra hel ved. Men dimensjonene blir store, og da blir vel elementene "sprøere"? Forbindelsene er nok den store utfordringen, men her kan man kanskje velge hvilket materiale som skal være dimensjonerende? Har vært skeptisk til limtrebruene, på grunn av knutepunkter i trekonstruksjoner.. Endret 15. august 2022 av NERVI 2 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 beregningene av treverket/limdragere er vel basert på standarder, og hvis det har relevans er det nok flere prosjekterer som burde ettersees, bla. høyhuset langs Mjøsa. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 33 minutes ago, Simen1 said: Badderen bru på E6 kollapset tidligere i år og delte landet i to, med en omkjøringsmulighet på 700 km via Finland. Nåja ... Quote Omkjøringen via Finland gjør den normalt 381 kilometer lange veien mellom Tromsø og Alta, til en vei på 545 kilometer. Var 'bare' 164 km omvei. 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) 700 km er fra den ene siden av brua til den andre, via omveien. Evt. fra ene siden av Kvænangsfjellet til andre siden, når fjellovergangen er stengt. Etter samme regnemetode er det 21 km fra den ene siden av Tretten bru til den andre siden når brua er stengt. Men skal man en annen vei, f.eks fra Fåvang til Gausdalen (dit trafikken på brua i hovedsak går), så er det bare snakk om en omvei på 100 meter. Endret 15. august 2022 av Simen1 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Nautica skrev (5 minutter siden): beregningene av treverket/limdragere er vel basert på standarder, og hvis det har relevans er det nok flere prosjekterer som burde ettersees, bla. høyhuset langs Mjøsa. Når man bygger etter standarder, så er det vel alltid en usikkerhet om materialegenskapene? Vi har strengt tatt havnet der at mekanisk prøving nesten har "forsvunnet", kanskje fordi det koster penger? Det er ikke mange tiår siden det ble betraktet som en nødvendighet, særlig når man nærmet seg ukjent terreng. Interessant å se de lange linjene. 1 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 NERVI skrev (31 minutter siden): Tre og stål er hver for seg utmerkede byggematerialer, men når man putter det ene materialet inn i det andre blir det mange kompromisser. Sprøtt brudd er jo nesten typisk for treverk, men jeg vet ikke om limtre er forskjellig fra hel ved. Men dimensjonene blir store, og da blir vel elementene "sprøere"? Forbindelsene er nok den store utfordringen, men her kan man kanskje velge hvilket materiale som skal være dimensjonerende? Har vært skeptisk til limtrebruene, på grunn av knutepunkter i trekonstruksjoner.. Det anbefales å vurdere forsterkning av enkelte knutepunkter, i første omgang på Blakkisrud bro og Tretten bru. Her er det ingen prosjekteringsfeil, men i henhold til gjeldende regelverk er sikkerheten mot enkelte sprø bruddmekanismer, som tidligere ble kontrollert mer indirekte, for lav», skriver de. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzQpvG/fylkeskommunen-har-satt-krisestab-varsler-utredning 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Jarmo skrev (1 minutt siden): Det anbefales å vurdere forsterkning av enkelte knutepunkter, i første omgang på Blakkisrud bro og Tretten bru. Her er det ingen prosjekteringsfeil, men i henhold til gjeldende regelverk er sikkerheten mot enkelte sprø bruddmekanismer, som tidligere ble kontrollert mer indirekte, for lav», skriver de. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzQpvG/fylkeskommunen-har-satt-krisestab-varsler-utredning Det er interessant at de går på knutepunktene, men jeg kjenner ikke filosofien bak designet. Jeg ville kanskje latt stålet flyte først, så har man en varsling i deformasjoner osv. Et synlig forvarsel i maling, korrosjon eller lignende. Bare litt drodling... 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 NERVI skrev (3 minutter siden): Når man bygger etter standarder, så er det vel alltid en usikkerhet om materialegenskapene? Vi har strengt tatt havnet der at mekanisk prøving nesten har "forsvunnet", kanskje fordi det koster penger? Det er ikke mange tiår siden det ble betraktet som en nødvendighet, særlig når man nærmet seg ukjent terreng. Interessant å se de lange linjene. Ja, det er problemet man stoler for mye på datagenererte stresstester, husker i startfasen av datagenererte beregninger og de påsto at man kunne bygge 8 ? empire state building med samme mengde kg./stål som nåværende bygning har. 2 Lenke til kommentar
MasterMeiniek Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 1 hour ago, XIFXEGLO said: Njjaaa.. Som jeg nevnte i sted, så er ikke disse så veldig lik utenom at det er brukt limtre. Dog det framstår jo som pinlig at Tretten bru er illustrasjonsfoto for rapporten "limtrebroer er trygge" https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Linken til rapporten virker forøvrig ikke. Har noen vært veldig raske her, eller? Den kunne jo vært litt gøy å lese Hei jeg fant den samme siden på Wayback Machine fra 2017 og den har bildet 😋 https://web.archive.org/web/20170303012114/https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Dubious skrev (1 time siden): Fordel å skrive hva programmet heter. Det er mange voksne som leker seg med noe lignende på Youtube. Bridge Constructor. En app på iPhone. Ganske gøy egentlig😀 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Jeg lagde baner og biler til et gratis bilspill for mange år siden. Ble kontakta av et ingeniørfirma som utvikla trebruer for å lage en liten bane med deres bru sånn at de kunne vise den frem interaktivt. Den ligna veldig på denne brua. 3 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) Nautica skrev (45 minutter siden): Ja, det er problemet man stoler for mye på datagenererte stresstester, husker i startfasen av datagenererte beregninger og de påsto at man kunne bygge 8 ? empire state building med samme mengde kg./stål som nåværende bygning har. Jo, selv om programmene i seg selv er kapable, så kan feil materialegenskaper ødelegge for analysen. Hygroskopiske materialer i samvirke med tette materialer, termiske egenskaper og elastiske egenskaper som er fuktavhengige og temperaturavhengige. Lett å gå seg bort uten fullskala testing med materialene i relevante tilstander/temperaturer. Kjenner ikke til hvotdan de har utviklet konseptet. Påvirker saltimpregnering treverkets mekaniske egenskaper? Jeg aner ikke... Håper ingen er savnet, og en lykke at ingen på E6 kjørte inn i brua. Tragisk hendelse! Endret 15. august 2022 av NERVI 2 Lenke til kommentar
ulrikX Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) MasterMeiniek skrev (1 time siden): Hei jeg fant den samme siden på Wayback Machine fra 2017 og den har bildet 😋 https://web.archive.org/web/20170303012114/https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Der har Treindustrien vært raske i vendingen - bildet var fortsatt online for noen timer siden i morges. Minner meg om da SAS fikk kritikk etter å ha malt over navnet sitt etter Gottöra-ulykken i 1991. Og her kan en se at Wayback tok en ny snapshot i dag pga at siden endret seg.. Endret 15. august 2022 av ulrikX 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå