Gå til innhold

Bro kollapset i Øyer i Gudbrandsdalen – lastebil og bil skal ha havnet i vannet


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, kilik said:

Her bør man være føre var og stenge de 8 andre broene med lik konstruksjon for lastebiltrafikk umiddelbart til man har funnet ut om det er klar sammenheng eller ikke.

Njjaaa.. Som jeg nevnte i sted, så er ikke disse så veldig lik utenom at det er brukt limtre. Dog det framstår jo som pinlig at Tretten bru er illustrasjonsfoto for rapporten "limtrebroer er trygge" https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Linken til rapporten virker forøvrig ikke. Har noen vært veldig raske her, eller?  Den kunne jo vært litt gøy å lese :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
XIFXEGLO skrev (11 minutter siden):

Njjaaa.. Som jeg nevnte i sted, så er ikke disse så veldig lik utenom at det er brukt limtre. Dog det framstår jo som pinlig at Tretten bru er illustrasjonsfoto for rapporten "limtrebroer er trygge" https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Linken til rapporten virker forøvrig ikke. Har noen vært veldig raske her, eller?  Den kunne jo vært litt gøy å lese :)

https://www.studocu.com/no/document/hogskolen-i-ostfold/innovasjonsteknikk/kontroll-av-fagverksbruer-i-tre/6318577

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Badderen bru på E6 kollapset tidligere i år og delte landet i to, med en omkjøringsmulighet på 700 km via Finland. Strekninga deler landet i to et tjuetalls ganger i året på grunn av en værutsatt fjellovergang i nærheten. Under pandemien var den stengt flere ganger samtidig som grensa til Finland var stengt. Man måtte smøre seg med tålmodighet for alternativet var å spenne på seg skiene og ryggsekken og legge ut på en farefull ferd over fjellet til fots i uværet i rene Jan Baalsrud-stil.

Tretten bru er en liten sidevei fra E6 og gir en omkjøring på beskjedne 20 km uten å krysse landegrenser. Bare for å sette ting i perspektiv.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tre og stål er hver for seg utmerkede byggematerialer, men når man putter det ene materialet inn i det andre blir det mange kompromisser.

Sprøtt brudd er jo nesten typisk for treverk, men jeg vet ikke om limtre er forskjellig fra hel ved. Men dimensjonene blir store, og da blir vel elementene "sprøere"?

Forbindelsene er nok den store utfordringen, men her kan man kanskje velge hvilket materiale som skal være dimensjonerende?

Har vært skeptisk til limtrebruene, på grunn av knutepunkter i trekonstruksjoner..

Endret av NERVI
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

700 km er fra den ene siden av brua til den andre, via omveien. Evt. fra ene siden av Kvænangsfjellet til andre siden, når fjellovergangen er stengt. Etter samme regnemetode er det 21 km fra den ene siden av Tretten bru til den andre siden når brua er stengt. Men skal man en annen vei, f.eks fra Fåvang til Gausdalen (dit trafikken på brua i hovedsak går), så er det bare snakk om en omvei på 100 meter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (5 minutter siden):

beregningene av treverket/limdragere er vel basert på standarder, og hvis det har relevans er det nok flere prosjekterer som burde ettersees, bla. høyhuset langs Mjøsa.

Når man bygger etter standarder, så er det vel alltid en usikkerhet om materialegenskapene?

Vi har strengt tatt havnet der at mekanisk prøving nesten har "forsvunnet", kanskje fordi det koster penger?

Det er ikke mange tiår siden det ble betraktet som en nødvendighet, særlig når man nærmet seg ukjent terreng. Interessant å se de lange linjene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (31 minutter siden):

Tre og stål er hver for seg utmerkede byggematerialer, men når man putter det ene materialet inn i det andre blir det mange kompromisser.

Sprøtt brudd er jo nesten typisk for treverk, men jeg vet ikke om limtre er forskjellig fra hel ved. Men dimensjonene blir store, og da blir vel elementene "sprøere"?

Forbindelsene er nok den store utfordringen, men her kan man kanskje velge hvilket materiale som skal være dimensjonerende?

Har vært skeptisk til limtrebruene, på grunn av knutepunkter i trekonstruksjoner..

Det anbefales å vurdere forsterkning av enkelte knutepunkter, i første omgang på Blakkisrud bro og Tretten bru. Her er det ingen prosjekteringsfeil, men i henhold til gjeldende regelverk er sikkerheten mot enkelte sprø bruddmekanismer, som tidligere ble kontrollert mer indirekte, for lav», skriver de.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzQpvG/fylkeskommunen-har-satt-krisestab-varsler-utredning

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Det anbefales å vurdere forsterkning av enkelte knutepunkter, i første omgang på Blakkisrud bro og Tretten bru. Her er det ingen prosjekteringsfeil, men i henhold til gjeldende regelverk er sikkerheten mot enkelte sprø bruddmekanismer, som tidligere ble kontrollert mer indirekte, for lav», skriver de.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzQpvG/fylkeskommunen-har-satt-krisestab-varsler-utredning

Det er interessant at de går på knutepunktene, men jeg kjenner ikke filosofien bak designet.

Jeg ville kanskje latt stålet flyte først, så har man en varsling i deformasjoner osv.  Et synlig forvarsel i maling, korrosjon eller lignende. Bare litt drodling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 minutter siden):

Når man bygger etter standarder, så er det vel alltid en usikkerhet om materialegenskapene?

Vi har strengt tatt havnet der at mekanisk prøving nesten har "forsvunnet", kanskje fordi det koster penger?

Det er ikke mange tiår siden det ble betraktet som en nødvendighet, særlig når man nærmet seg ukjent terreng. Interessant å se de lange linjene.

Ja, det er problemet man stoler for mye på datagenererte stresstester, husker i startfasen av datagenererte beregninger og de påsto at man kunne bygge 8 ? empire state building med samme mengde kg./stål som nåværende bygning har.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, XIFXEGLO said:

Njjaaa.. Som jeg nevnte i sted, så er ikke disse så veldig lik utenom at det er brukt limtre. Dog det framstår jo som pinlig at Tretten bru er illustrasjonsfoto for rapporten "limtrebroer er trygge" https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge Linken til rapporten virker forøvrig ikke. Har noen vært veldig raske her, eller?  Den kunne jo vært litt gøy å lese :)

Hei jeg fant den samme siden på Wayback Machine fra 2017 og den har bildet 😋

https://web.archive.org/web/20170303012114/https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge

Lenke til kommentar
Nautica skrev (45 minutter siden):

Ja, det er problemet man stoler for mye på datagenererte stresstester, husker i startfasen av datagenererte beregninger og de påsto at man kunne bygge 8 ? empire state building med samme mengde kg./stål som nåværende bygning har.

Jo, selv om programmene i seg selv er kapable, så kan feil materialegenskaper ødelegge for analysen. Hygroskopiske materialer i samvirke med tette materialer, termiske egenskaper og elastiske egenskaper som er fuktavhengige og temperaturavhengige. Lett å gå seg bort uten fullskala testing med materialene i relevante tilstander/temperaturer. Kjenner ikke til hvotdan de har utviklet konseptet. Påvirker saltimpregnering treverkets mekaniske egenskaper?

Jeg aner ikke...

Håper ingen er savnet, og en lykke at ingen på E6 kjørte inn i brua. Tragisk hendelse!

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MasterMeiniek skrev (1 time siden):

Hei jeg fant den samme siden på Wayback Machine fra 2017 og den har bildet 😋

https://web.archive.org/web/20170303012114/https://www.treindustrien.no/aktuelt/limtrebroer-er-trygge

 

Der har Treindustrien vært raske i vendingen - bildet var fortsatt online for noen timer siden i morges. Minner meg om da SAS fikk kritikk etter å ha malt over navnet sitt etter Gottöra-ulykken i 1991.

Og her kan en se at Wayback tok en ny snapshot i dag pga at siden endret seg..

image.png.92b7dd2f69d4950962db273986d1259e.png

 

Endret av ulrikX
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...