Redaksjonen. Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Bro kollapset i Øyer i Gudbrandsdalen – lastebil og bil skal ha havnet i vannet Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 https://www.tu.no/artikler/tretten-bru-til-contexo/245766 1 2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Jarmo skrev (4 minutter siden): https://www.tu.no/artikler/tretten-bru-til-contexo/245766 jøsses...brua er jo nesten helt ny! Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) Forferdelig. Der blir ikke mange trebroer fremover tror jeg. Med denne og Perkolo er statistikken elendig. Det betyr at to av ni trebruer av denne typen nå har kollapset Andre trebru-kollaps på seks år - Nationen Endret 15. august 2022 av Mag ne 2 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 https://www.nationen.no/article/ni-bruer-har-samme-konstruksjon-som-kollapset-bru/ 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Nå synes jeg nok dere (med-debattanter) er litt kjappe på avtrekkeren her. Det trengs undersøkelser her for å finne ut hva som har skjedd og om det er slik at designet har noen faktiske svakheter. 5 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 1 minute ago, The Very End said: Nå synes jeg nok dere (med-debattanter) er litt kjappe på avtrekkeren her. Det trengs undersøkelser her for å finne ut hva som har skjedd og om det er slik at designet har noen faktiske svakheter. “There's an old saying in Tennessee — I know it's in Texas, probably in Tennessee — that says, fool me once, shame on — shame on you. Fool me — you can't get fooled again.” Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Just now, TAC-2 said: “There's an old saying in Tennessee — I know it's in Texas, probably in Tennessee — that says, fool me once, shame on — shame on you. Fool me — you can't get fooled again.” Det får være grenser for hvor høye dere er det på dere selv - det har gått under 2 timer siden hendelsen og allerede har forumet konkludert med at designet må være farlig og at slike broer burde bannlyses! Fakta er viktig, sammenhenger versus kausalitet (årsakssammenheng) like så, så bruk forstanden og la fakta styre oss. Og fakta er er at det for tidlig å si hva fakta er. 4 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) Familien til mormor er fra Tretten, og til å være en så liten bygd (<1000) har de jammen hatt sin fair share av uflaks og ulykker over årene. Togulykken i 1975 f.eks som var Norges verste. Hersker lokalt en del overtro rundt stedsnavnet også. Endret 15. august 2022 av Outlier616 1 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) Konklusjonen forrige gang var vel at den bruen var feilberegnet. Når en bru til av samme type kollapser ti år etter den ble konstruert så tror jeg vegvesenet kan legge inn utskifting av disse bruene i planene sine. Endret 15. august 2022 av TAC-2 4 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Outlier616 skrev (1 minutt siden): Familien til mormor er fra Tretten, og til å være en så liten bygd (<1000) har de jammen hatt sin fair share av uflaks og ulykker over årene 😕 Tretten er jo et kjent ulykkestall. 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 TAC-2 skrev (5 minutter siden): Konklusjonen forrige gang var vel at den bruen var feilberegnet. Når en bru til av samme type kollapser ti år etter den ble konstruert så tror jeg vegvesenet kan legge inn utskifting av disse bruene i planene sine. Hvis man sammenligner med Perkelo-bru som kollapset i 2016 ser man i alle fall at de to kollapsene ikke er helt identiske. Den øverste drageren på Perkolo var svært bøyd, mens den på Tretten i større grad ser ut til å ha knekt rett av. Det kan hende det er relevant, og det kan hende det ikke er relevant. Tenker vi uansett burde gi det littegrann tid før det konkluderes hva som er feil. Det er klart at hvis det lignende feilmodus (feil på design) som i 2016 så er det noen som ikke har hatt gode nok oppfølgingsrutiner etter forrige feil. Hvis feilen heller ligger i f.eks. defekt i treverket så blir det vanskeligere å trekke sammenligninger mellom kollapsene. 4 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 1 minute ago, :utakt said: Tretten er jo et kjent ulykkestall. Jepp. Familien min har fremdeles gård og hytte der. Har ikke kjørt over denne broen selv, fordi de begge ligger på "rett" side av E6'en. Temmelig fucked up at en såpass ny bro kan kollapse slik. Det er riktignok en god del kraft i elven, men denne broen var da ikke engang fyllt 10 år. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Noen som vet max akseltrykk på broen? 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 TAC-2 skrev (28 minutter siden): “There's an old saying in Tennessee — I know it's in Texas, probably in Tennessee — that says, fool me once, shame on — shame on you. Fool me — you can't get fooled again.” Ordsmed av rang. 1 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Sitat Prosjekteringen av nye Tretten bru er utført av Norconsult med assistanse av Plan Arkitekter. Brua får en total bredde på 12,1 meter. Føringsbredden blir 10 meter. Det blir to kjørefelt på 3,25 meter, et fortau på 2,5 meter og to banketter på 0,5 meter. I tverrbærere, stag og rekkverk skal det brukes rustrødt Corténstål. Det betyr at stål og tre vil bli ganske likt på denne brua. Kan det være bruken av spesialstålet Corten som har gitt noen uventede egenskaper som det ikke ble tatt høyde for i beregningsjobben? Fra Wiki om Corten/Weathering steel Sitat Using weathering steel in construction presents several challenges. Ensuring that weld-points weather at the same rate as the other materials may require special welding techniques or material. Weathering steel is not rust-proof in itself: if water is allowed to accumulate on the surface of the steel, it will experience a higher corrosion rate, so provision for drainage must be made. Weathering steel is sensitive to humid subtropical climates, and in such environments it is possible that the protective patina may not stabilize but instead continue to corrode. For meg høres det ut som ikke helt usannsynlig at man har skapt områder som har blitt svekket ved kontinuerlig korrosjon. Legg til god norsk strategi for salting fremfor brøyting så er vi plutselig på et ganske ugjestmildt miljø. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 21 minutes ago, Jarmo said: Noen som vet max akseltrykk på broen? Kjørte over den selv for en ukes tid siden, kan ikke husker å ha sett noe skilt om max trykk. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 På Google Maps så kan jeg ikke se hverken høydeskilt eller maks vekt. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Tja, vet ikke hvor rett det blir å kalle denne tilsvarende broen i sjoa. Ja, de inneholder limtre, men konstruksjonen er en ganske annen https://www.norconsult.no/prosjekter/tretten-bru/ . Men man fikk da noen raske klikk da, ved å være spektakulære framfor faktabasert. Men det er allikevel sjokkerende at en ny bro faller ned på denne måten. 2 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Her bør man være føre var og stenge de 8 andre broene med lik konstruksjon for lastebiltrafikk umiddelbart til man har funnet ut om det er klar sammenheng eller ikke. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå