Redaksjonen. Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 USAs forsvar: Feil gjort av piloten førte til flystyrten i Nordland Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 (endret) Det står på ABC nyhetene at Osperyen tok først en venstre sving på 68 grader når det var 170 meter over bakken og mistet fart og høyde. Så overkorrigerte piloten med en høyresving på 89 grader,altså var flyet nesten vertikalt. Forøvrig akkurat det samme som skjedde med en C-17 i Alaska i 2010 hvor det først hadde skarp høyresving og rett etter en 90 grader venstresving i lav høyde som resulterer i at det mister all løft og går i bakken på få sekunder. Video ligger på YouTube. Vil tro høyden på C17 var noenlunde samme som Osperyen. En tragedie. Det blir sagt at det var pilotfeil. Men hvilken stilling og hvor mange grader hadde motorene. Hvis de var vinklet kanskje 45 grader opp og flyet ble utsatt for fallvinder i Gråtådalen i tillegg til lav fart så ville jo flyet lett bli slått i 68 grader vinkel hvor piloten korrigerte og ny fallvind ville forsterke korrigeringen og flyet havnet plutselig i 89 grader vinkel. Det er vel slik at disse flyene også bruker motorkraft for å korrigere løft/sving ved lavere fart? Kanskje piloten gjorde så godt han kunne? Og er det ikke litt rart uansett at en erfaren pilot legger flyet i 90 grader i lav høyde? Hvem var dær å målte vindstyrken og fallvindene i Gråtådalen den dagen? Jeg kjørte selv vogntog i Nordland den aktuelle dagen og møtte på svært sterke vinder som faktisk var noe av det verste jeg har vært borti. Det var uten tvil farlige og særdeles sterke vinder i Nordland den dagen Osperyen gikk ned. Jeg kan ikke forstå annet enn at 170 meter over bakken inne i Gråtådalen den dagen måtte være svært sterk turbulens. Det er jo kjent at disse Osperyene plutselig blir ustabile hvor det ser ut som løftet blir akutt svekket under den eine motoren med det til følge at flyet blir på halv-åtte. Er sett både ved landing hangarskip og flyplasser. Endret 14. august 2022 av ACYBN18O 1 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 (endret) Ja hvorfor ellers det betydelige utslaget, om det ikke var i "kamp" mot uventede vindforhold? Jeg kan heller ikke tenke meg at slike manøvrerer skjedde uten en god grunn. Har ikke fått inntrykk av at de sorte boksene (som vel egentlig er rød/orange) lagrer meteorologiske data. Så hvordan kan de så utelukke lokale forhold i en slik dal ut i fra generelle meteorologiske opplysninger? Mange av oss har erfart at det kan være veldig uberegnelige forhold når fallvinder får herje, alt etter retning og styrke på luftmassene ellers. Man trenger bare å ha vert på/ved sjøen i en trang fjord for å erfare det, det kan vere ganske stille, og så på et øyeblikk kan en båt bli kastet rundt, og et bryggetak revet av, så er det rolig igjen. Det virker helt sprøtt hvor brå og sterke slike vindkast kan være. Dette har jeg selv sett resultatet av like ved der jeg bor. Dette skulle vel være et slikt uberegnelig sted(?) Endret 15. august 2022 av KjeRogJør 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Beleilig å gi piloten skylda alene. Det er typisk løsningen når systemfeilene blir ubehagelige og en har en syndebukk som ikke kan forsvare seg. Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Bilder fra rett før ulykken: https://www.nrk.no/nordland/osprey-ulykken_-bildet-er-tatt-sekunder-for-flyet-styrtet-1.16068809#album-1-16068892 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå