hitokiri Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Batteriene er det største hinderet for elektriske fly Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Tidspunkt for når elfly kan "ta over" må jo for en stor del være avhengig av utviklingen av batteriteknologi. Ingen vet sikkert hvilken teknologi som blir den neste store, og når den evt. blir tilgjengelig. Dette må bli som å på forskudd, sette opp et budsjett for spill, og datering av antatte spilleinntekter. Lenke til kommentar
Saltkorn Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 (endret) Duh Hva med hydrogen elektronisk? Vil det kunne fungere Endret 14. august 2022 av Saltkorn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Hydrogen er et godt alternativ til jetfuel til alt utenom de aller korteste flyvningene, der batterier egner seg og har en mindre energikrevende energikjede. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 En ting som er fint med å bytte ut stempelmotorflyene er at dagens stempelmotorfly går på bensin med bly, som fortsatt forgifter oss. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. august 2022 Del Skrevet 15. august 2022 Vil det være rom for å redusere kravet til reservekapasitet? I alle fall til å begynne med så vil ein vel kunne oppnå like stort sikkerheitsnivå om elektriske fly får prioritet slik at det ikkje er nødvendig å ta høgde for at flyet skal kunne sirkle i ein halvtime før landing? Etterkvar som det blir mange elektriske fly så må ein sjølvsagt gjere endringar. Dagens regelverk er sjølvsagt tilpassa fossile fly som til relativt liten kostnad kan skaffe seg slik reservekapasitet ved å fylle litt ekstra med flybensin, og eg tenkjer at det ikkje er gitt at vi skal måtte vente med elektriske fly til dei elektriske flya er heilt på høgde med dei gamle fossile flya. Når det gjeld lønnsomheita med å ha ruter med elektriske fly heilt nede i 9 passasjerar så trur eg nok det kjem veldig ann på korleis tilbodet blir markedsført. Ein viktig bonus med elektrisk fly er at det blir mindre støy, så det er sikkert fornuftig å satse på komfort og selge billettane til dei kundane som er villige til å betale litt ekstra for å flyge komfortabelt. Det er nok litt lavare betalingsvilje blant passasjerane som er villige til å betale ekstra av miljøomsyn om komforten er lik eller dårlegare enn på andre fly. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 18. august 2022 Del Skrevet 18. august 2022 Vel så relevant som innenriks luftfart er det totale reisevolum som nordmenn har innenriks og utenriks. Vi er blant de mest reisende i verden sammen med danskene. Sammenlagt er utslipp fra nordmenn knyttet til luftfart (mest feriereiser) ca 7,5 millioner tonn CO2 per år (altså ca 15% av Norges totale utslipp). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå