Fredrik777 Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Hei, jeg lurer på om noen har noen tanker om høyde og vekst i puberteten. Jeg kom i puberteten i 13 årsalderen og vokste en 15 centimeter første året. Jeg kom i stemmeskiftet og føttene vokste en del de og. Da var jeg rundt 165, men nå 3 år senere har jeg ikke vokst én centimeter engang …er dette normalt? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Du vokser helt frem til du er 18-20, men hvor høy du blir er avhengig av genetikk og ernæring. Vil anbefale at du måler deg ukentlig i stedet for årlig, så har du mer kontroll over hvordan du måler og avvik i målingene dine. Lenke til kommentar
Fredrik777 Skrevet 14. august 2022 Forfatter Del Skrevet 14. august 2022 Jeg skjønner, men jeg har ikke vokst på 3 år uansett ..fikk nytt pass i februar hvor det står jeg er 170, og det er jeg fortsatt også Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Svært få fordeler med å være høyere. Skulle gjerne vært 10 centimeter kortere (Er 189 cm) Lenke til kommentar
Fredrik777 Skrevet 14. august 2022 Forfatter Del Skrevet 14. august 2022 Tror dere jeg kan bli høyere engang? Har lite håp siden jeg ikke har vokst (bokstavelig talt) på 3 år til tross for at jeg var midt i puberteten … Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Dubious skrev (40 minutter siden): Svært få fordeler med å være høyere. Skulle gjerne vært 10 centimeter kortere (Er 189 cm) Men også svært få ulemper med å være høy. Om man ikke er unormalt høy. 3 Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Hei. Hvorfor skal du bli høyere? Hvis du er 170 cm, så er vel det greit det. Det er MANGE som er både høyere og lavere enn deg, så da er det vel greit og ha den høyden man har, eller? Lenke til kommentar
Fredrik777 Skrevet 14. august 2022 Forfatter Del Skrevet 14. august 2022 Det er ikke noe i veien med å være 170. Det jeg synes er rart er at jeg vokste 15 cm det første året jeg kom i puberteten, men jeg har ikke vokst 1 cm siden. På 3 år midt under puberteten .. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 (endret) Her er vekstkurver det ser ut til at det er vanlig å vokse til ca 18-19 år. Det påvirkes vel av mat og gener. Du kan også høre med lege om dette med vekst. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/percentilskjema/ Endret 14. august 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Fredrik777 Skrevet 14. august 2022 Forfatter Del Skrevet 14. august 2022 Jeg vokste mye og kom i stemmeskiftet og så har det liksom ikke skjedd noe på 3 år nå. 170 var jeg sommeren 2019. Det er vel egentlig normalt å vokse opp mot 10 cm hvert år under puberteten Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Hvor gammel er du, og når ble du 170 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 En lege kan finne ut om der er en årsak enten det er noe i maten som mangler eller det skyldes sykdommer. Det kan også være at du genetisk også blir den høyden du er på vei til. Men er det noe en lege kan hjelpe til med så gjelder det å komme til hjelp så raskt som mulig. Lenke til kommentar
Fredrik777 Skrevet 14. august 2022 Forfatter Del Skrevet 14. august 2022 Jeg er 16 og ble 170 for 3 år siden Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 170 høres ut som et normalt platå. Kan hende du kryper opp noen centimeter til innen du er 20. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 (endret) Det høres ut som du har vokst omtrent ferdig, og da kanskje kan vokse et par cm opp til 18 år. Men dette vet jeg ikke mye om. Men føler meg usikker på dette, det er mulig du kan vokse mer også. Endret 14. august 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Fredrik777 Skrevet 14. august 2022 Forfatter Del Skrevet 14. august 2022 Men ingen av dere kjenner dere igjen i det å ikke vokse på flere år under puberteten? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Er en stund siden jeg var i puberteten, og var ikke så opptatt av å følge med på høyden. Det er en nominell kurve man følger, så for meg så høres det ut som du er på det platået du følger opp til du er 18-20 år. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Har du vokst andre plasser? kanskje kroppen har andre prioriteringer enn høyde Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 (endret) Fredrik777 skrev (5 timer siden): Da var jeg rundt 165, men nå 3 år senere har jeg ikke vokst én centimeter engang Fredrik777 skrev (5 timer siden): fikk nytt pass i februar hvor det står jeg er 170 Ja, her er det åpenbart noe som ikke stemmer. Endret 14. august 2022 av ITtraktor 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 14. august 2022 Del Skrevet 14. august 2022 Hvor høye er foreldrene dine? Norsk helsevesen bruker følgende formel: Sitat Gutter: (mors høyde + 13 cm + fars høyde) dividert med 2 = forventet høyde som voksen Eksempel: Om far er 180 centimeter og mor 170 centimeter, blir sønnen deres cirka 181,5 centimeter, og deres datter cirka 168,5 centimeter som voksen. Resultatet av beregningen kalles midtforeldrehøyde og er da forventet høyde ved voksen alder. Midtforeldrehøyde er et begrep norsk helsevesen benytter for denne målingen, og det er aktuelt å bruke dette når man mistenker at et barn har en vekstforstyrrelse. Men merk deg følgende: Sitat Regnestykket er ikke helt pålitelig Dette lille regnestykket er imidlertid forbundet med en viss usikkerhet, så en margin på 10 centimeter i begge retninger er tilstede. Altså vil det være større sannsynlig å kunne "fastslå" at sønnen i overnevnte eksempel vil bli mellom 173 og 190 centimeter. Danskene bruker følgende formel: Sitat Slik gjør danskene det Det danske rikshospitalet Klinik for Vækst og Reproduktion har en litt annen måte å regne dette på. Det gir noenlunde samme svar som den norske metoden, med noen desimalforskjeller. Slik regner de det ut: Dersom du har en gutt: Legg først mor og fars høyde i centimeter sammen. Divider tallet med 2, og legg så til 6,3 centimeter. Kilde for alle sitater over: kk.no Amerikansk helseinfo skriver at genene står for kun ~80% av hvor høy man blir og at man fremdeles ikke fullt ut forstår hva som påvirker veksten (hvor høy man blir). Sitat Scientists estimate that about 80 percent of an individual’s height is determined by the DNA sequence variations they have inherited, but which genes these changes are in and what they do to affect height are only partially understood. … For most individuals, though, height is controlled largely by a combination of genetic variants that each have more modest effects on height, plus a smaller contribution from environmental factors (such as nutrition). More than 700 such gene variants have been discovered and many more are expected to be identified Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå