Gå til innhold

Syv ting vi lærte av fire netter i Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes klimaanlegget bruker ganske mye. Du trenger jo egentlig kun flytte luft, det blir vel varmt nok i bilen av seg selv. På Leaf går det an å slå av varmen, men fremdeles la viften gå, men på Tesla har man ikke akkurat det valget. Kanskje det ville funke å skru temperaturen helt på minimum og så skru av AC? Mulig kompressoren går likevel.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (43 minutter siden):

Er prosentene nevnt i denne artikkelen i tillegg til de vanlige 7% per døgn som Tesla Y bruker på å stå parkert uten klimakontroll?

Ja, det er nevnt med alt forbruk. Uten sentry mode og at brukeren sjekker app hele tiden bruker Y/3 0,2-0,5%/døgn. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Et telt for to er jo fort billigere enn den spesialmadrassen og gardin-løsning. Samt mer romslig og luftig. Sammenpakket tar det kanskje også mindre plass enn madrassen og det kan ta mindre tid å sette opp og rulle inn. Telt kan jo også brukes i andre sammenhenger, så det blir litt mer 2-i-1 funksjonsmessig. Spesialmadrassen kan jo ikke akkurat brukes til så mye annet, så mesteparten av året vil den vel bare bli nok en ting som fyller opp boden, potensielt i tillegg til det teltet man har.

Underholdning er jo enkelt å få til i telt også, hvis man eier en mobiltelefon og hvem gjør vel ikke det? Evt bærbar PC som man vil ha større skjerm.

De eneste tingene et telt ikke gjør bedre sånn jeg ser det er aircondition (kjøling/varme) og at man slipper å tørke teltet etter camping i regnvær.

Apropos luft, det skjer jo fra tid til annen at Teslaenes hoved-PC kræsjer eller får feil. Hvis ventilasjonen stopper så er det vel fare på ferde? Som å overnatte i en hermetikkboks som er avhengig av ventilasjon for at man ikke skal kveles. Hvordan vurderer dere risikoen for PC-kræsj og kvelning?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (3 timer siden):

Synes klimaanlegget bruker ganske mye. Du trenger jo egentlig kun flytte luft, det blir vel varmt nok i bilen av seg selv. På Leaf går det an å slå av varmen, men fremdeles la viften gå, men på Tesla har man ikke akkurat det valget. Kanskje det ville funke å skru temperaturen helt på minimum og så skru av AC? Mulig kompressoren går likevel.

Må huske på at dette både gir strøm til diverse uttak, som skjerm, stereo, lys og USB, selv om det meste står på standby.  Så skal i tillegg uteluften renses i filterne (ekstra forbruk på viftene), samt temperere luften til det som er satt.

Siden de ikke har monitorert utetemperatur gjennom natta, vet vi ikke om temperaturen har falt i løpet av natta, og så steget igjen på morgenen. Det er heller ikke nevnt om noe har vært plugget i USB-uttak. Er fort at man lader en mobil eller to samtidig som man sover.

Det er og fort gjort at det forsvinner litt varme gjennom vinduer og panoramataket, noe man hindrer med tilpassede "matter", som det heller ikke er nevnt om de brukte, bare at slikt finnes å få kjøpt. Ut fra egen erfaring, så ville jeg investert i slike, de koster relativt lite på ebay og tilsvarende steder.

Simen1 skrev (43 minutter siden):

Et telt for to er jo fort billigere enn den spesialmadrassen og gardin-løsning. Samt mer romslig og luftig. Sammenpakket tar det kanskje også mindre plass enn madrassen og det kan ta mindre tid å sette opp og rulle inn. Telt kan jo også brukes i andre sammenhenger, så det blir litt mer 2-i-1 funksjonsmessig. Spesialmadrassen kan jo ikke akkurat brukes til så mye annet, så mesteparten av året vil den vel bare bli nok en ting som fyller opp boden, potensielt i tillegg til det teltet man har.

Underholdning er jo enkelt å få til i telt også, hvis man eier en mobiltelefon og hvem gjør vel ikke det? Evt bærbar PC som man vil ha større skjerm.

De eneste tingene et telt ikke gjør bedre sånn jeg ser det er aircondition (kjøling/varme) og at man slipper å tørke teltet etter camping i regnvær.

Apropos luft, det skjer jo fra tid til annen at Teslaenes hoved-PC kræsjer eller får feil. Hvis ventilasjonen stopper så er det vel fare på ferde? Som å overnatte i en hermetikkboks som er avhengig av ventilasjon for at man ikke skal kveles. Hvordan vurderer dere risikoen for PC-kræsj og kvelning?

Telt er i utgangspunktet billigere, men en langt dårligere opplevelse. Sove på bakken med et tynt underlag, kontra mykt og behagelig i bilen. Oppblåsbar madrass øker komforten i telt, men kan og erstatte bruk av vanlig/spesialtilpasset madrass i bilen, og koster langt mindre enn disse spesialmadrassene som er priset etter den normale Tesla-eiers lommebok og kjøpevillighet.

Er uenig i at det eneste som gjør det å sove i bilen er airconditioning og at man slipper å tørke teltet etter camping i regnvær. Sovekomfort er allerede nevnt, og jeg vil legge til både utpakking og nedpakking, og tid fra man ankommer til å være klar, og tilsvarende fra man våkner til at man kan være klar til å dra videre. Fort bare 5 minutter om man ikke tar med tid for kveldsstell og morgenstell, samt matlaging på kvelden og om morgenen.

Angående luft, det er normalt sett mer enn nok luft en bil for 2 stykker, uten at noe aircon går, ihvertfall så lenge cabinen blir luftet greit før man legger seg. Og skulle aircon streike i løpet av natta, klarer man seg de få timene det måtte gjelde, da du har ren og frisk luft i hele bilen frem til dette skjer. Det har heller ingen farlige avgasser som ved  en Webasto-løsning eller en ice-motor som står og går i løpet av natta, og spyr ut eksos som kan komme inn i bilen om vinden snur. Problemet du antyder, er altså bare å se helt bort i fra på en elbil. Det er i realiteten ikke-eksisterende.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Et telt for to er jo fort billigere enn den spesialmadrassen og gardin-løsning. Samt mer romslig og luftig. Sammenpakket tar det kanskje også mindre plass enn madrassen og det kan ta mindre tid å sette opp og rulle inn. Telt kan jo også brukes i andre sammenhenger, så det blir litt mer 2-i-1 funksjonsmessig. Spesialmadrassen kan jo ikke akkurat brukes til så mye annet, så mesteparten av året vil den vel bare bli nok en ting som fyller opp boden, potensielt i tillegg til det teltet man har.

Underholdning er jo enkelt å få til i telt også, hvis man eier en mobiltelefon og hvem gjør vel ikke det? Evt bærbar PC som man vil ha større skjerm.

De eneste tingene et telt ikke gjør bedre sånn jeg ser det er aircondition (kjøling/varme) og at man slipper å tørke teltet etter camping i regnvær.

Apropos luft, det skjer jo fra tid til annen at Teslaenes hoved-PC kræsjer eller får feil. Hvis ventilasjonen stopper så er det vel fare på ferde? Som å overnatte i en hermetikkboks som er avhengig av ventilasjon for at man ikke skal kveles. Hvordan vurderer dere risikoen for PC-kræsj og kvelning?

Det er ikke alltid det er så greit og sette opp telt. I andre land som danmark og tyskland er det ikke lov og slå opp telt bak enhver busk, slik som i norge. I byen kan man heller ikke slå opp telt. Da er det greit og sove i bilen. Har man sotede ruter, vil forbipasserende aldri tenke at det faktisk befinner seg noen inne i bilen. 

Har et par netter i bil i sommer, og det kan være veldig praktisk dersom man bare trenger noen timer på øyet etter 10 timer på autobahn. Man behøver slett ingen spesialtilpasset madrass heller. 

Aner ikke hvor tett en tesla er, men en ti år gammel passat er i hvertfall ikke noen hermetikkboks. Går fint ann og sove der uten ventilasjonen gående, men det beste er en cm glipe på et vindu. Jeg følte i hvertfall ikke jeg var døden nær etter en natt i bilen med vinduene lukket og ventilasjonen av. Har man webasto kan denne også stilles inn på "kjøling", og kjøre vifta fra fjernkontrollen uten at bilen er på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Angående luft, det er normalt sett mer enn nok luft en bil for 2 stykker, uten at noe aircon går, ihvertfall så lenge cabinen blir luftet greit før man legger seg. Og skulle aircon streike i løpet av natta, klarer man seg de få timene det måtte gjelde, da du har ren og frisk luft i hele bilen frem til dette skjer. Det har heller ingen farlige avgasser som ved  en Webasto-løsning eller en ice-motor som står og går i løpet av natta, og spyr ut eksos som kan komme inn i bilen om vinden snur. Problemet du antyder, er altså bare å se helt bort i fra på en elbil. Det er i realiteten ikke-eksisterende.

Hvor stort er egentlig kupevolumet i model Y? Hvis jeg tar et fingeren i været anslag og regner 2 meter bredt, 3 meter langt og 1 meter høyt så får vi 6 kubikkmeter. I følge denne beregningen skulle det holde til 4,4 timer med søvn for 2 personer, fortsatt ingen ventilering.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hvor stort er egentlig kupevolumet i model Y? Hvis jeg tar et fingeren i været anslag og regner 2 meter bredt, 3 meter langt og 1 meter høyt så får vi 6 kubikkmeter. I følge denne beregningen skulle det holde til 4,4 timer med søvn for 2 personer, fortsatt ingen ventilering.

NASA må beregne for et hermetisk lukket rom. Det kommer ikke mer oksygen inn, enn det man tilfører, så de må ha stålkontroll på at de har med nok O2 med seg, og/eller kapasitet til å utvinne fra omgivelsene.

I en bil er det mer enn nok åpninger for å få inn mer, og sånn sett får en utskiftning. Det endrer regnestykket dramatisk. Det er og endel av årsaken til det blir kaldere i en bil i løpet av natta, uten noe annet enn kroppstemperaturen som holder temperaturen oppe. Ja, jeg er klar over at det er varmeveksling mellom metallet og lufta, men det er av mindre effekt enn luftutskiftningen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om madrassen ikke må være skreddersydd, trenger den ikke ta så stor plass sammenrullet. Jeg har en selvoppblåsende 197x77x10 cm teltmadrass fra Expeed som er meget behagelig å ligge på, og den finnes også i en 12 cm utgave. Den er for stor til at jeg tar den med på sekken på flerdagers turer med alt på ryggen, men jeg vil anslå volumet å være under en seksdel, kanskje bare en sjudel av den som er avbildet i reportasjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Må huske på at dette både gir strøm til diverse uttak, som skjerm, stereo, lys og USB, selv om det meste står på standby.  Så skal i tillegg uteluften renses i filterne (ekstra forbruk på viftene), samt temperere luften til det som er satt.

Siden de ikke har monitorert utetemperatur gjennom natta, vet vi ikke om temperaturen har falt i løpet av natta, og så steget igjen på morgenen. Det er heller ikke nevnt om noe har vært plugget i USB-uttak. Er fort at man lader en mobil eller to samtidig som man sover.

Sant det med standby effekt (men evt mobiler tar jo ikke mange wattimer før de er fulle) men likevel. For min egen del så hadde jeg klart meg uten varme nå på sommeren. Kanskje jeg skal teste selv å ha bilen stående i camp mode over natta med temp på Lo og AC av. Uansett kan man jo bare sette vinduene på gløtt og skru av camp mode, så er "problemet" løst.

Ganske kult hvordan elbiler kan brukes til mange sånne praktiske turting som ikke er like lett på fossil. Jeg har ingen planer om å sove i bilen, men jeg har f.eks.ofte med kjøleboks på langtur og det er kjekt å vite at jeg kan ha den på kjøling selv om bilen står parkert noen timer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (1 time siden):

Sant det med standby effekt (men evt mobiler tar jo ikke mange wattimer før de er fulle) men likevel. For min egen del så hadde jeg klart meg uten varme nå på sommeren. Kanskje jeg skal teste selv å ha bilen stående i camp mode over natta med temp på Lo og AC av. Uansett kan man jo bare sette vinduene på gløtt og skru av camp mode, så er "problemet" løst.

Mobiler trekker ikke så mye, med batterier rundt 5000 mWh eller 5 Wh, så er det ihvertfall noe man må ta med, spesielt om det er 2 telefoner som lader. Mer om man bruker den til å spille musikk eller surfe med, før man faktisk legger seg foe å sove.

Med vinduer åpne, er det en viss fare for at innsekter kommer inn, og sover man et sted der man er litt eksponert, vil faren for at noen benytter sjansen til å komme seg inn, eller på pur f..n, slenge ting inn. Det er derfor noe jeg prøver å unngå. En annen sak er at åpne vinduer kan gi åpning for regn å komme inn, dersom det skulle begynne å regne.

OlaML skrev (1 time siden):

Ganske kult hvordan elbiler kan brukes til mange sånne praktiske turting som ikke er like lett på fossil. Jeg har ingen planer om å sove i bilen, men jeg har f.eks.ofte med kjøleboks på langtur og det er kjekt å vite at jeg kan ha den på kjøling selv om bilen står parkert noen timer.

Ja, det er noe helt annet enn med ice-biler. Jeg har sovet i begge deler, og angret på netter i ice-bil. Det har derfor blitt svært lite av det. Men med EV, så blir dette en løsning man fort venner seg til, og fort blir en løsning som gjør at man faktisk orker å ta en tur.

Det med å kjøre kjøleboks mens bilen står parkert, er og en ting jeg setter stor pris på. Etter en gåtur på 2-3 timer eller mer, så er det herlig å vite at det ligger kald drikke og kanskje og litt mat og venter. Også mat som ellers ville kunne bli fordervet. Vipp ut grillen, varm opp vann til kaffe og/eller "rettikroppen" (pun intended), eller noen burgere og pølser eller kanskje koke en gryterett med litt biffstrimler eller kyllingkjøtt med ris.

Også det å kunne starte kjøling rett før, så man ikke setter seg i kokvarm kupé, med brennhete seter mot lårene.

Endret av Snowleopard
Fjernet setningen med fullstendig tankeleif på rekkevidde-sammenligning
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Hvor stort er egentlig kupevolumet i model Y? Hvis jeg tar et fingeren i været anslag og regner 2 meter bredt, 3 meter langt og 1 meter høyt så får vi 6 kubikkmeter. I følge denne beregningen skulle det holde til 4,4 timer med søvn for 2 personer, fortsatt ingen ventilering.

Bak trekket i bagasjerommet på min Model 3 er det lufteventiler. Antar Y også har dem siden det basicly er samme bil, og med åpent inn til kupeen så får man sikkert nok luft gjennom disse til å overleve.
Pluss at rammeløse vinduer ikke er det tetteste her i verden. Det går nok helt fint.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På familiesamling på ei lita hytte i vinter, hvor eier av hytta hadde vært litt overivrig med invitasjonene ble det plutselig ei seng for lite.    Jeg var forutseende nok til å ha tatt ut baksetene på min ford tourneo courier og lagt inn dobbel madrass, tre vinterdyner og et par puter.  Når man dytter framsetene i fremste posisjon er det akkurat 180 cm lengde å boltre seg på.    Og natta kom og folk ble henvist til det som var av soverom, på hems og i stua.  Og jeg hutra meg ut i vinter natta og velta meg inn i tourneoen.     Om natta var det et par minusgrader, kraftig vind og snevær.    Men i dynehaugen var det ingen problem å holde temperaturen uten noen form for varmekilde.    Og det var behagelig å kjenne bilen bli vugget i kulingen.   
Vil påstå at  jeg var den som sov best av alle.   Plenty tilgang på frisk luft, jeg forstyrret ingen og ingen forstyrret meg.   Kun lyden av kulingen som plystret forbi takstativet.    Inne var det tung luft, folk tasset rundt på toalettene, snorking og uro.   
Vil absolutt anbefale overnatting i bil - sommer som vinter.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (8 timer siden):

Er prosentene nevnt i denne artikkelen i tillegg til de vanlige 7% per døgn som Tesla Y bruker på å stå parkert uten klimakontroll?

Hvor har du det tallet fra? Min M3 SR+ (Model 3 og Model Y bør ha samme strømforbruket) med bare 55kWh (?) batteri stod parkert 3 uker i sommer mens jeg var på ferie. Hadde 70% på batteriet når jeg dro, 67% når jeg kom tilbake. Altså 3% tap på 21 døgn. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (20 timer siden):

Hvor har du det tallet fra? Min M3 SR+ (Model 3 og Model Y bør ha samme strømforbruket) med bare 55kWh (?) batteri stod parkert 3 uker i sommer mens jeg var på ferie. Hadde 70% på batteriet når jeg dro, 67% når jeg kom tilbake. Altså 3% tap på 21 døgn. 

Fra egen erfaring før Model Y'en fra mars i år ble levert tilbake.. Selv når den stod helt i ro i 4 døgn så var batteriet gått ned med 28%.. Men hvis du tror jeg er alene om å oppleve dette så tror jeg ikke du vil ha vanskeligheter med å finne andre som har tapt like mye og mer per døgn med sine Teslaer.. Det var ikke hovedårsaken til at bilen ble levert tilbake (listen var lang), men det gav veldig avsmak å se tapet hver gang man satte seg inn i bilen..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (3 minutter siden):

Fra egen erfaring før Model Y'en fra mars i år ble levert tilbake.. Selv når den stod helt i ro i 4 døgn så var batteriet gått ned med 28%.. Men hvis du tror jeg er alene om å oppleve dette så tror jeg ikke du vil ha vanskeligheter med å finne andre som har tapt like mye og mer per døgn med sine Teslaer.. Det var ikke hovedårsaken til at bilen ble levert tilbake (listen var lang), men det gav veldig avsmak å se tapet hver gang man satte seg inn i bilen..

Det er du som ikke har stilt den inn til å sove. Får den ikke sove så bruker den mange av systemene konstant. Men om en stiller den inn til å sove bruker den nesten Ingenting. Her er en informativ artikkel: 

 

https://support.teslafi.com/en/knowledge-bases/2/articles/640-enabling-sleep-settings-to-limit-vampire-loss

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...