Gjest 2a519...196 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Hei! Usikker på om dette er riktig kategori, men prøver. Kunne trengt noen råd. Kjæresten min skal på møte med Skatteetaten for å melde flytting til Norge over 6 måneder. Han er EU-borger og jobber hos norsk arbeidsgiver, har norsk bankkort via D-nummer. I følge Skatteetaten trenger dem dokumentasjon på at han har eller leier bolig. Han bor hos meg og betaler halvparten av alle utgifter, men vi har ikke noen form for kontrakt. Hvordan kan man ordne et slikt bevis uten å styre med leiekontrakt? Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 2a519...196 Lenke til kommentar
Gjest 51b9a...608 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Skriv ut en leiekontrakt og fyll den ut.. Anonymous poster hash: 51b9a...608 Lenke til kommentar
Gjest 51b9a...608 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 *For å gi et mer utfyllende svar. Du MÅ ha med deg kontrakt på kjøp eller leie. Uten kontrakt har han ingen sikkerhet for at han har et sted å bo i morgen, da er han en belastning for staten og derfor er kravet MÅ, og ikke kanskje, men, muligens eller enn annen form for tullball man måtte forsøke å omgå et veldig enkelt formulert krav. Anonymous poster hash: 51b9a...608 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Det han skal ha er bevis på at han har et sted å bo, og at dette stedet å bo er et sted han har rett til å bo på en stund fremover (minst 6 måneder). Du trenger ikke inngå noen leieavtale med ham (dette bør du heller ikke gjøre, fordi det gir ham noen rettigheter du kanskje ikke har lyst til at han skal ha), det mest praktiske er at du skriver en bekreftelse om at "Navn Navnesen f. <fødselsdato> er tatt opp i min husstand i X-veien YY, ZZZZ Poststed som min samboer etter husleieloven § 7-1, men han er ikke tatt inn i min leieavtale med utleier, og det er ikke aktuelt å inngå en fremleieavtale med ham. Vi legger til grunn at samboerskapet kommer til å vare på ubestemt tid, og sannsynligvis i mer enn seks måneder". Når det gjelder hva Gjest sier over om at "kontrakt er et må-krav" så er det rett og slett ikke sant. De alternativene som er nevnt - kontrakt for kjøp eller leie av bolig, arbeidskontrakt, annen dokumentasjon, osv. - er alternative krav, de er ikke kumulative. Det man ønsker å få belyst via fremleggelse av dokumentasjon for disposisjonsrett til bolig er at vedkommende bor på et fast sted, ikke på en byggeplass/i en brakke, i bil, telt, campingvogn, eller på arbeidsgivers kontor, se Håndbok i folkeregistrering versjon 2.1 side 90. 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå